Crossköp -90?

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
Funderar som sagt på att köpa en cross i 10k-15k klassen, dock är jag själv inte speciellt bevandrad inom dirtbike genren (än iaf).

Någon som har lite tips och förslag på märke, kubik mm? Vad köpa vad förkasta? Generella kontrollpunkter?
Hade tänkt dra omkring lite i skogen och kanske lite nybörjaråkning på bana inget avancerat.

Kan detta vara något?
http://www2.blocket.se/view/3258029.htm?l=0&c=1&city=0

//Johan W

Det var längesedan jag körde enduro, men jag tyckte den hojen var trevlig då jag provade den.
Den var visserligen bara året gammal när jag testade den, så mkt har ju hänt sedan dess.
Men du får ju det mesta med på köpet, vinterdäck osv, det är ju bra.
Det är en utmärkt nybörjarhoj, lättkörd och relativt "snäll" vill jag minnas.
Men skicket är ju svårt att avgöra om man inte är insatt, du har ingen polare du kan släpa med dig?
//Tobbe

En bra sak att tänka på när det gäller gamla enduro/crosscyklar är om det går få tag på reservdelar billigt.

Originaldelar går lätt att få tag på men slitdelar som det är stor åtgång på vill man gärna kunna köpa som piratgrejor.
Söker man efter plastdelar hittar man sällan till äldre cyklar till exempel.

Med en mindre hoj (125:a) tröttar man inte ut sig å fort . Där finns det dessutom betydligt nyare cyklar i prisklassen runt 15k, en 98 eller 99 är inte omöjligt att hitta. Stort utbud finns på enduromx.com

För övrigt bör man kolla svinglager och länkagelager till bakfjädringen (kan kosta 2papp att laga), Gaffeltätningar(inte så dyrt men trist), Bromsskivor (kostar), Stötdämpare, Däck, Drivpaket, motorns kondition, räkna med kolvbyte, oljebyte/luftfilterbyte skall vara skött ordentligt (ofta).

Jag köpte nyligen en Honda CR125R, kolla alla lager o sånt skit, plast, stötdämpare, avgassystemet ska väl helst inte vara buckligt, däck, fälgar, kylaren tar stryk på en bana när det flyger stenar på den, ja allt ska kollas igenom.

Annars är det som vilken cykel som helst.

Lyssna efter missljud från motorn också.

EDIT: Köpte min CR för 7k.

tobbeviking skrev:
Det var längesedan jag körde enduro, men jag tyckte den hojen var trevlig då jag provade den.
Den var visserligen bara året gammal när jag testade den, så mkt har ju hänt sedan dess.
Men du får ju det mesta med på köpet, vinterdäck osv, det är ju bra.
Det är en utmärkt nybörjarhoj, lättkörd och relativt "snäll" vill jag minnas.
Men skicket är ju svårt att avgöra om man inte är insatt, du har ingen polare du kan släpa med dig?
//Tobbe

Ok! Jo jag har faktiskt en kamrat som brukar tävla nationellt, får hoppas att han är hemma bara.
Tyckte också det verkade bra att få med lite prylar

//Johan W

Pebl skrev:
En bra sak att tänka på när det gäller gamla enduro/crosscyklar är om det går få tag på reservdelar billigt.

Originaldelar går lätt att få tag på men slitdelar som det är stor åtgång på vill man gärna kunna köpa som piratgrejor.
Söker man efter plastdelar hittar man sällan till äldre cyklar till exempel.

Med en mindre hoj (125:a) tröttar man inte ut sig å fort . Där finns det dessutom betydligt nyare cyklar i prisklassen runt 15k, en 98 eller 99 är inte omöjligt att hitta. Stort utbud finns på enduromx.com

För övrigt bör man kolla svinglager och länkagelager till bakfjädringen (kan kosta 2papp att laga), Gaffeltätningar(inte så dyrt men trist), Bromsskivor (kostar), Stötdämpare, Däck, Drivpaket, motorns kondition, räkna med kolvbyte, oljebyte/luftfilterbyte skall vara skött ordentligt (ofta).

Är 250 mycket att bita i till att börja med menar du?

//Johan W

Clifton skrev:
Jag köpte min 93:a för 8000 går som en klocka
Skulle aldrig köpa en äldre än MAX 4 år gamal, har gjort det en gång aldrig mer... YZ 125E -91 vilket mög, bytte senare till en CR 125 -98 till säsongen -99 vilket lyft...

My 2 cent

En YZ 250 tycker jag, de är erkänt bra den generationen, jag har sjölv haft en som tålde mycket stryk.
125 vet jag faktiskt inte vad som gäller i den prisklassen, jag kör inte gärna på höga varv så 125 har inte varit nåt för mig.
Hur kör du?

Psyko skrev:
Skulle aldrig köpa en äldre än MAX 4 år gamal, har gjort det en gång aldrig mer... YZ 125E -91 vilket mög, bytte senare till en CR 125 -98 till säsongen -99 vilket lyft...

My 2 cent
Du har jävligt rätt egentligen, delarna till de gamla tröskverken kostar så man blir rädd.
Men då funkar ju inte hans prisklass.

Växelpellen går ganska friskt både upp och ner om man åker 125:a.
Men visst är det mkt mer lättkört, fast risken är större att du tröttnar på hojen fortare.
Kör 250 och skaffa mer muskler...om det skulle saknas.
Kan säga att min kondis numera inte är fem öre över nödvändigt för att klara livet :rolleyes:
Jag skulle skaffa en 250 om jag köpte hoj nu...
Jag körde Quarna 435 CR sist jag körde.... det var maskin som krävde sin man *puuust* vilken råstark och TUUUUNG maskin det var.
Men fräsig var den likväl :hihi
Som sagt 250 tycker jag du ska ha, sedan vad du ska ha överlåter jag till mer uppdaterade på ämnet :tummenupp
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Växelpellen går ganska friskt både upp och ner om man åker 125:a.
Men visst är det mkt mer lättkört, fast risken är större att du tröttnar på hojen fortare.
Kör 250 och skaffa mer muskler...om det skulle saknas.
Kan säga att min kondis numera inte är fem öre över nödvändigt för att klara livet :rolleyes:
Jag skulle skaffa en 250 om jag köpte hoj nu...
Jag körde Quarna 435 CR sist jag körde.... det var maskin som krävde sin man *puuust* vilken råstark och TUUUUNG maskin det var.
Men fräsig var den likväl :hihi
Som sagt 250 tycker jag du ska ha, sedan vad du ska ha överlåter jag till mer uppdaterade på ämnet :tummenupp
//Tobbe

Haha, tack för tipsen :tummenupp ! Musklerna borde räcka till, men kondisen kommer väl en ANING på efterkälken. 250 kändes som en hyffsad kompromiss mellan 125 och större maskiner. //Johan W

Silwer skrev:
Du har jävligt rätt egentligen, delarna till de gamla tröskverken kostar så man blir rädd.
Men då funkar ju inte hans prisklass.

Skulle du satsa på nyare hoj med billigare delar? Nu kommer väl inte jag köra så hardcore, men det kanske slits rätt hårt ändå.

//Johan W

OLDEN skrev:
Haha, tack för tipsen :tummenupp ! Musklerna borde räcka till, men kondisen kommer väl en ANING på efterkälken. 250 kändes som en hyffsad kompromiss mellan 125 och större maskiner. //Johan W
5oo är tuuungt om man inte har flås, jag lovar...
250 är....mindre tungt...
Vafan för mig är det tungt att åka på vägen ju!
Jag kanske skulle börja träna lite igen :hihi
//Tobbe

Vafasiken har hänt? -99 köpte jag min KX125 -97 för 14oookr? Visseligen var framfälgen lite skadad men det var inget man inte kunde fixxa till! Gick klockrent hela sommaren jag hade den!

tobbeviking skrev:
5oo är tuuungt om man inte har flås, jag lovar...
250 är....mindre tungt...
Vafan för mig är det tungt att åka på vägen ju!
Jag kanske skulle börja träna lite igen :hihi
//Tobbe

Jag föredrar det mindre tunga *Host*

//Johan W

En 250 är nog det bästa köpet.
Ska du åka skogsväg o grustag så funkar en äldre hoj bra.
Om du däremot ska hoppa o stutsa runt på en bana så brukar grejerna inte hålla ihop.

Jag upplever min kx250-93 som mer lättkörd och mindre jobbig än cr125-94 som jag hade innan.Köp en 250cc roligare i längden,det var ganska jobbigt att tokplåga motorn för att försöka hänga efter mina polare då dom inte ens höll stumt.

OLDEN skrev:
Åh fan!, det lät billigt!

hittade min yz 125 -94 för 5500:- men den hade rätt taskig plast, plus att oljepluggen behövdes fixas. Så det går att hitta fynd om man håller sig aktiv på blocket :)

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon