Crosshjul på motardhoj?

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Sörmland
Jag är lite sugen på att prova på lite offroad och tänkte om jag kanske skulle skaffa ett par crosshjul och slänga på min Husa FS650. Tror ni att det skulle funka, med tanke på motardchassit? Räcker det att skruva lite på fjädringen?

Vad skiljer egentligen på en FS och en FE?

Tänkte egentligen skaffa en riktig enduro men jag vill ju ha kvar motarden också, så det skulle vara fin-fint om det gick att lösa med ett hjulbyte och lite fjädringsinställning istället.
Bra eller anus?

Tänkte inte prova på några platåhopp utan kanske bara köra lite grus och ta nån genväg genom skogen då och då.

Jag satte endurodäck på min KTM 660.
Jag körde dessa fälgar som vinterhjul med dubb på. Då blev det mest åkning på skogsvägar och sällan att man hoppade. Till sån åkning var det ju jättekul.

Fälgarna finns till salu. 18"/21"

Hälsningar Micke. :)

SuperMicke skrev:
Jag är lite sugen på att prova på lite offroad och tänkte om jag kanske skulle skaffa ett par crosshjul och slänga på min Husa FS650. Tror ni att det skulle funka, med tanke på motardchassit? Räcker det att skruva lite på fjädringen?

Vad skiljer egentligen på en FS och en FE?

Tänkte egentligen skaffa en riktig enduro men jag vill ju ha kvar motarden också, så det skulle vara fin-fint om det gick att lösa med ett hjulbyte och lite fjädringsinställning istället.
Bra eller anus?

Tänkte inte prova på några platåhopp utan kanske bara köra lite grus och ta nån genväg genom skogen då och då.
För att köra grus och prova på lite skog funkar det bra att slänga på grusdäck på motarden. För att underlätta livet för händer, handleder, armar så kan du lätta på kompressionskruven i framgaffeln.

Beroende på årsmodell är det olika mycket jobb att få crosshjulen att funka.
03 kom den grövre framaxeln, bra att veta ifall du får tag i hjul med den mindre axeldiametern.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=203393

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4356884&postcount=23

Jag satte endurodäck på min KTM 660.
Jag körde dessa fälgar som vinterhjul med dubb på. Då blev det mest åkning på skogsvägar och sällan att man hoppade. Till sån åkning var det ju jättekul.

Fälgarna finns till salu. 18"/21"

Hälsningar Micke. :)

Vad vill du ha för hjulen, bilder? :D

Olika jobb mellan olika årsmodeller. Men ska du köra med 320 skiva och motardfjädring så behövs inte så mycket. Är kanske inte optimalt i skogen men en bra start för att pröva på :)

Att köra 320-skivan i skogen är nog lite väl mkt pengar att riskera kanske då dem väl ligger på ca 2000:- tror jag så hade nog kört på en lite mindre. Tänk oxå på att ekrarna kommer att ta i bromsoket så det måste distanseras ca 6-7 mm (både på axeln & bromsskivan).

Att köra 320-skivan i skogen är nog lite väl mkt pengar att riskera kanske då dem väl ligger på ca 2000:- tror jag så hade nog kört på en lite mindre. Tänk oxå på att ekrarna kommer att ta i bromsoket så det måste distanseras ca 6-7 mm (både på axeln & bromsskivan).

Den flytande skivan som sitter på 690Enduro kostar 2.900:-

Kostar nog en del att byta ut bromsen till en mindre mé. Skulle köra med stora och testa om skog är din grej. I längden är den nog ingen höjdare att köra skog med men det blir billigare att komma igång :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman