Crosshjul på min Husa 650 fs-05 ??

Bula Motard

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Oskarshamn
Hoj
Yamaha XT 550-83:a *SÅLD* Yamaha XT 600-91:a*SÅLD* Husaberg 650fe/sm-02:a*SÅLD* Husaberg fs 650-05 *SÅLD* Husaberg fs650 2008
Nån som har erfarenhet av att montera cross/endurohjul på sin Husaberg -05:a med stora ok:et och skivan (radial monterat).
Har kvar hjulen jag hade till min Husa 650 02:a, men till den hade jag lilla ok:et och skivan att byta med. Har ju även distanser passande 02:an.. Finns det nån möjlighet att få dit endurohjulen o fortfarande använda original bromsen fram, på min 05:a?

Tacksam för svar.
/Johnny

(måste vara redo när isen kommer) :yoparty
 
Bula Motard skrev:
2350825 Nån som har erfarenhet av att montera cross/endurohjul på sin Husaberg -05:a med stora ok:et och skivan (radial monterat).
Har kvar hjulen jag hade till min Husa 650 02:a, men till den hade jag lilla ok:et och skivan att byta med. Har ju även distanser passande 02:an.. Finns det nån möjlighet att få dit endurohjulen o fortfarande använda original bromsen fram, på min 05:a?

Tacksam för svar.
/Johnny

(måste vara redo när isen kommer) :yoparty
Du kan använda motardskivan och motardbromsen om du lägger en distans på 4mm på oksidan. För att få skivan i rätt läge måste du skära till en ring som du lägger mellan navet och skivan, även den 4mm.
Anledningen till detta är att oket tar ekrarna annars. Skadar inte med lite marginal säg 5mm.

Då du har den tjockare hjulaxeln till motarden och den smalare på dina crossdäck så får du skaffa en sånt kitt så det passar.

Ring Marin och Fritid 0584 12221. Dom kan skicka grejorna till dig.
Hör med Supermoto annars han har gjort exakt som jag sa till dig ( med den smalare axeln)
 
Stoffy skrev:
2350862 Du kan använda motardskivan och motardbromsen om du lägger en distans på 4mm på oksidan. För att få skivan i rätt läge måste du skära till en ring som du lägger mellan navet och skivan, även den 4mm.
Anledningen till detta är att oket tar ekrarna annars. Skadar inte med lite marginal säg 5mm.

Då du har den tjockare hjulaxeln till motarden och den smalare på dina crossdäck så får du skaffa en sånt kitt så det passar.

Ring Marin och Fritid 0584 12221. Dom kan skicka grejorna till dig.
Hör med Supermoto annars han har gjort exakt som jag sa till dig ( med den smalare axeln)


Tackar för att du tog dig tid att svara! Ska ringa och höra med marin o fritid! :tummenupp
Har du gjort likadant med din?
 
Bula Motard skrev:
2350882 Tackar för att du tog dig tid att svara! Ska ringa och höra med marin o fritid! :tummenupp
Har du gjort likadant med din?
Ja fast jag har stora axeln i min fram fälg.
MF har axelkittet men distanserna får du göra själv.
Supermoto gjorde en helt ny distans på oksidan men det räcker att du lägger i en stor bricka bara den har bra passform. På andra sidan behöver du inte göra något eftersom det ända som händer är att axeln kommer sitta 4-5mm längre ut.
 
Stoffy skrev:
2350949 Ja fast jag har stora axeln i min fram fälg.
MF har axelkittet men distanserna får du göra själv.
Supermoto gjorde en helt ny distans på oksidan men det räcker att du lägger i en stor bricka bara den har bra passform. På andra sidan behöver du inte göra något eftersom det ända som händer är att axeln kommer sitta 4-5mm längre ut.


Låter bra det ju! :)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top