Crosshjälm... vilka räknas till bra.

Zeb_Macahan skrev:
Om jag har tur så står en GSX-R600 årsmodell 04-05 någonting redo inför nästa års bandagar. Annars försöker jag väl hänga efter er med mina 55 hästar... Än så länge går det ju över förväntan..
Det kan man lungt påstå :tummenupp

Funderar på en sådanhär!!
eller annars så blir det en "vanlig" Shoei.. :tummenupp

Bifogat

• 21-4089.jpg
    21-4089.jpg
    14.6 KB · Visningar: 123
  • 21-3039.jpg
    21-3039.jpg
    18.1 KB · Visningar: 108
Rasorblade skrev:

En sån Shoei hjälm har jag VFR-RX2 tror jag den heter (höger) sitter grymt skönt och bra ventilation.
Lite dyr dock, kan vara svår at få tag i också då dom slutat tillverka dom.

Emmi skrev:
Nu överdriver du. 30% ger få handlare till sina kunder. 10-15 % är väl ganska vanligt att ge om man handlar där ibland. Hur många handlare vet du där du får 30%? Jag vet en och jag vet anledningen.

2 handlare som jag för länge sedan spelade ut mot varandra. Efter det har jag dom rabatterna på allt utan Arai hos båda.

//jaG

Det va inte dåligt att ha 30% rabatt hos handlare utan att ingå i ett sponsrat team. Sedan kan man väl fråga sig hur mycket pålägg han har då för 30% är det inte alltid att handlarna har i marginal. Så det är bara att panikhandla.

När det gäller hjälmar så är det viktigt att det är en komposithjälm och att den sitter bra på skallen sedan om det är en för 5000:- eller 1500:- spelar ingen roll visst att den dyrare är exklusivare men skyddar minimalt bättre.
Köp den som sitter bäst och sedan gör du som alla andra här flashar med vilken hjälm du köpte

Rasorblade skrev:
Har grymt tråkig erfarenhet av crosshjälmsvarianter med visir.
Är ju inte alltid bara lite flugskit på en offroadhjälm, anledningen till att jag vill ha en crosshjälm är att jag tycker man har bättre koll om man ger sig in på lite smalare skogsstigar och sladdar grusväg.
Men visst var den toksnygg om man åker mest asfalt med sin offroad/motard.
Men till det får min AGV duga ett par år till, har för mig att den är 3 eller 4 år nu så ngt år tycker jag iaf den hänger med, sedan börjar samvetet sätta in och säga annat.

Shoeikrukan var trevlig den med och skulle funkat ypperligt, ngt liknande den letar jag efter :)
//Tobbe

Malmö-motard skrev:
Tipset är att leta upp en så lätt hjälm som möjligt iaf. Köpte själv en One Trooper i början av sommaren. Jäkligt snygg - men väldigt tung (1500gr)
Tyngden är ju ett problem, min väger 1800gr och det känns i nacken efter ett tag kan jag lova.
Funderar på att skaffa nåt lättare, men den där mösskärmen på crosshjälmarna, suger inte den tag när man åker fort? Kommer det inte in getingar o annat flygfä vid sidan av glasögonen?
Ursäkta att jag lånar tråden lite!

Last edited:
Motarrrd skrev:
Tyngden är ju ett problem, min väger 1800gr och det känns i nacken efter ett tag kan jag lova.
Funderar på att skaffa nåt lättare, men den där mösskärmen på crosshjälmarna, suger inte den tag när man åker fort? Kommer det inte in getingar o annat flygfä vid sidan av glasögonen?
Ursäkta att jag lånar tråden lite!
Helt ok att låna tråden :)
Men 1800gr!? Är det en hederlig gammal glasfiberkruka eller?
Den hjälmen skulle jag bytt igår! Det är inte bara känslan och orken i nacken det gäller! Vurpar du illa så är risken stor att hjälmen rycker isär halskotpelaren.
Hur fort är fort? Jag menar det är ju inte så ofta man ligger och pressar grusväg i 150, sedan behöver man ju inte kika på molnen i 100+ heller.
//Tobbe

Sorry,1804gr ska det vara, vägde den precis :)
Det är en ny modern hjälm, förutom vikten då :rolleyes:
http://www.lazerhelmets.com/site/motorcycling/modular_product.asp?cid=132&cat=0&item=0
I länken står det 1770gr och på hjälmen står det 1800gr.
Kanonskön hjälm på alla sätt o vis med inbyggt tonat visir, men är kanske ingen bra motardhjälm när huvudet slänger hit o dit, blir tröttande i längden med den vikten. Har även en jethjälm, men det blir lite halvjobbigt med alla flygfän som tränger in i sidorna vid kinderna och halsen, men viktmässigt (1000gr) är den ju suverän! Skulle man vurpa med den så har man nog ingen käke kvar :3freak
Med fort menar jag om man ligger på 90-110km/t i 5-10 mil, kanske med kraftiga vindar, kan tänka mej att det suger tag ordentligt då?

Last edited:
Är grymt nöjd med min ! Dock ganska dyr(5.300:- oprutat) men det går som sagt o få BRA rabatt !

Snåla INTE på hjälmen !!!!

Bifogat

• krukan.jpg
    krukan.jpg
    15.5 KB · Visningar: 83
Gurra skrev:
Är grymt nöjd med min ! Dock ganska dyr(5.300:- oprutat) men det går som sagt o få BRA rabatt !

Snåla INTE på hjälmen !!!!
Snåla har jag inte tänkt, men faktiskt inte köpa ngt överdrivet dyrt heller!
Det är garanterat inget fel på din hjälm!!
Men ge 4000 för en hjälm med 25% rabatt?!! No way.
//Tobbe

Motarrrd skrev:
Sorry, 1804gr ska det vara, vägde den precis!
Det är en ny modern hjälm, förutom vikten då :rolleyes:
Men jisses!!
Det är ju LÄTT 300gr för mkt.
När jag köper en ny kruka så har alltid vikten tillsammans med passformen varit det som avgjort mest.
Antar att du kommer fundera på samma sak nästa gång? :)
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Men jisses!!
Det är ju LÄTT 300gr för mkt.
När jag köper en ny kruka så har alltid vikten tillsammans med passformen varit det som avgjort mest.
Antar att du kommer fundera på samma sak nästa gång? :)
//Tobbe
Det kan du räkna med! :tummenupp

Kevlarhjälmar är utan tvekan skönast. Jag har en Peltor G10 byggd i kevlar och den väger endast 1000g(!). Känns inte att man har den huvudet. Det är iofs ingen crosshjälm och prislappen på kevlarhjälmar börjar väl på 3500-4000kr men ändå.
Min crosshjälm är en HJC CLX4. Den är väldigt bekväm den också men känns som om den är helt i bly om man jämför med Peltorhjälmen

jag kör med en AGV AX7 som jag är ruskigt nöjd med. Kostar väl kring en 2500:- med lite rabatt.

Men nånting du ska se till är att inredningen går att plocka ur för rengöring då dom fort blir sunkiga! Svett + damm är ingen bra kombination :)

Honken skrev:
jag kör med en AGV AX7 som jag är ruskigt nöjd med. Kostar väl kring en 2500:- med lite rabatt.

Men nånting du ska se till är att inredningen går att plocka ur för rengöring då dom fort blir sunkiga! Svett + damm är ingen bra kombination :)
Ok, låter trevligt.

Som sagt så har jag ju fuskat lite i enduroskogarna förr om åren så jag vet vilken härlig flora av dofter och fläckar man kan få :hihi
Urtagbart noterat på listan, inte alltid man tänker på sånt när man ser en skön och snygg kruka i butiken :tummenupp
//Tobbe

Jaha, nu är hojen hemma i garaget och en kruka på hatthyllan.
ALLT utom vikten och utsendet glömde jag kolla i butiken :rolleyes:
Men hur som helst så fick jag ett rejält bra pris på en Lazer MX6 LTD Edition, svart och grå.
Snygg kruka som satt bra, prislappen sa 2700, jag betalade 1600 :)
Nu är crossglasjakten igång ist, ska ha ett par som funkar bra med brillor under.
//Tobbe
Edit: Helt berusad av den nya knarren så jag glömmer skriva halva meningar :D :Edit

Last edited:
tobbeviking skrev:
Jaha, nu är hojen hemma i garaget och en kruka på hatthyllan.
ALLT utom vikten och utsendet :rolleyes:
Men hur som helst så fick jag ett rejält bra pris på en Lazer MX6 LTD Edition, svart och grå.
Snygg kruka som satt bra, prislappen sa 2700, jag betalade 1600 :)
Nu är crossglasjakten igång ist, ska ha ett par som funkar bra med brillor under.
//Tobbe

Men upp med en bild på krukan!!!

enligt mig de snyggaste helmuts u can köp :tummenupp

5000:- i sverige, under 3000:- i USA....att allt ska va så djävla dyrt här :4skrika

Bifogat

• spread_07.jpg
    spread_07.jpg
    77.2 KB · Visningar: 72
  • spread_08.jpg
    spread_08.jpg
    83.5 KB · Visningar: 58
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!