Crosshjälm vid högre hastigheter

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Tjenare alla SH-kobojsare och SH-brewdar, en liten fråga från en liten snubbe :)

Är så att jag har funderingar att till våren plocka bort bakspeglarna på hojen (moralsnack undanbedes, funderat på detta länge, och kan dämpa mitt samvete ganska rejält med att dom skakar så rejält att jag inte kan se/identifiera mer bakåt än om det inte är något fordon bakom, eller om det är två ljus (bil) eller bara ett ljus som fladdrar runt (mc/moped...))

Men iallafall, det jag (sedan länge) upptäckt är ju att en öppen hjälm/crosshjälm är ju inte det mest bekväma för nacken eller egot att ha på sig när man ligger i typ 70 km/h eller mer och vrider på huvudet åt sidan/bakåt...

Så, hur gör alla(?) ni som har crosshjälm men inte har bakspeglar monterade på hojen, skiter helt i att hålla koll bakåt i högre hastigheter!?

(För er som inte visste det, men själva "kepsen" är det som skapar problem, fartvinden suger tag jävligt rejält i den så fort man vinklar huvudet)

Integralhjälm är väl ett alternativ, men tycker helt klart cross-utseende är snyggare, speciellt/självklart på motard, och i mina ögon streetfighter, men man kanske inte har något annat alternativ än att införskaffa ny hjälm!?
 
Jag tycker det är en bra bit över 100 som det börjar bli jobbigt med crosshjälm, du har nog bara klena nackmuskler :D Du vänjer dig!
 
I sjuttio blås med crosshjälm kan du vrida på huvudet hur fan du vill utan att kämpa, känns ju knappt. Hur fort tror du det går på crossbanan? Femtio? Menar du inte hundrasjuttio?
 
Efter några mil har du vant dig. Nackmuskler får du på köpet. I regelvidriga hastigheter rakt fram kanske det inte är så komfortabelt, men de som kör Dakar kör ju typ bra många mil i närmare 200 km/h så visst går det! Tycker du hjälmen vill snurra runt på skallen vet du att du ska köpa en mindre hjälm! Förresten hinner du nog inte bli trött i nacken innan rumpan domnat bort för länge sedan, du åker ju supervibrator!
 
Jag brukar vrida huvudet neråt åt ena sidan..hmm, svårt att förklara men hakan neråt armhålan. Man får jobba lite mer med kroppen då, men å andra sidan så tar man ju alla tillfällen för att flytta runt röven på husa sadeln..
 
Jag plockade bort backspeglarna på min HYM..kör med Crosshjälm fast med visir... en sådan Shoei Hornet DS. Flyger inte luften in i själva hjälmen för att fronten är öppen funkar det klockrent och kepsen gör ingen skillnad. Med bortplocklat visir och googles blir det rätt kasst om man kör lite fortare. Speglarna plockade jag bort för att bark bustersen som sitter på Hypermotarden är för klumpiga och inte för aerodynamikens skull. Åkte dock fast i poliskontroll och de kollade upp det i någon handbok ...man måste tydligen ha speglar så jag får väl montera åtm vänsterspegeln någonstans. När det gäller streetfighter så är nog en crosshjälm en rätt kass lösning. Den drar man ofta på rätt mycket snabbare på en en motard....iaf gör jag det med mitt Monster RS.
 
Jag har svårt att se några som helst fördelar med crosshjälm om man inte kör i skogen eller flåsar som om man har sex. :D

Kan någon upplysa mig?
 
120km/h+ inget problem och vrida på huvudet med crosshjälm när man kör skoter...(ingen stor ruta eller något) , är vissa av er söläningar klent byggda eller gnäller ni för lite?
 
Killen tycker ju att det är coolare lixom...vem fan pratar om "fördelar" eller "nytta" ? Här snackar vi image och inte trams som fördelar:tungan
 
Köpte integralhjälm i år och tycker den är mycket skönare att åka i vid "normal körning". Alltså körning på asfalterad väg med lite lek. Men när man bara ska leka och öva diverse konster så blir det lite för varmt. :näsblod
 
Jag tycker inte det är särskilt jobbigt i 200km/h heller om man inte kör en sån där plastraket och rutan skjuter luft under skärmen. Det finns väl säkert hjälmar som är bättre eller sämre men med den x-lite jag har går det kanonbra.

Ang att hålla koll bakåt, det gör jag inte om jag inte ska göra någon manöver. Håller man bara sitt spår så är det inte ens någon i trafiken som kör på en ;) Det gäller att vara tydlig i trafiken dock! Men då är jag också lite självsäker och är inte rädd för att farbror blåljus ska sätta av efter en :)
 
Jag har svårt att se några som helst fördelar med crosshjälm om man inte kör i skogen eller flåsar som om man har sex. :D

Kan någon upplysa mig?

Ja, det är inte lika varmt och klaustrofobiskt. Dessutom får man mer luft.
Nu har ju iofs jag en stor ruta som plockar det mesta av fartvinden, så för mig är vind-/ljudskillnaden "sporthjälm" kontra endurohjälm inte så stor.

Tycker det är skönare med lite mer space framför käften helt enkelt.
 
Jag har svårt att se några som helst fördelar med crosshjälm om man inte kör i skogen eller flåsar som om man har sex. :D

Kan någon upplysa mig?

OM Enduro är terränglöpning/orientering så är Supermotard parkour. Om man inte flåsar igen sin integral hjälm när man kör SM så är man utanför cykelns andvändningsområde :fakta
 
Jag tycker det är en bra bit över 100 som det börjar bli jobbigt med crosshjälm, du har nog bara klena nackmuskler :D Du vänjer dig!

Hehe, okej, 70 km/h vart en dåligt gissad siffra :huvet
Tänkte mest att vid stadskörning är det ju inga problem, inte ens för "lilla mig" hehe, men vet att jag tycker att vid öppnare vägar (där man visserligen snittar 100-110...) så är det inte lika roligt att vrida om skallen för att kontrollera innan omkörning m.m.
Men får väl ta och träna/vänja mig lite mer med det (samt köpa nya googles, nuvarande är så sletna att dom har en tendens att vilja glida neråt när fartvinden inte längre kommer framifrån utan från sidan)

I sjuttio blås med crosshjälm kan du vrida på huvudet hur fan du vill utan att kämpa, känns ju knappt. Hur fort tror du det går på crossbanan? Femtio? Menar du inte hundrasjuttio?

Se svar ovan!

Efter några mil har du vant dig. Nackmuskler får du på köpet. I regelvidriga hastigheter rakt fram kanske det inte är så komfortabelt, men de som kör Dakar kör ju typ bra många mil i närmare 200 km/h så visst går det! Tycker du hjälmen vill snurra runt på skallen vet du att du ska köpa en mindre hjälm! Förresten hinner du nog inte bli trött i nacken innan rumpan domnat bort för länge sedan, du åker ju supervibrator!

Kan nog ligga lite i det, plocka lite mer erfarenhet på att vrida runt skallen och testa olika vinklar. (fast ligger dom verkligen i 200 km/h när dom tittar bakåt? :3freak)

ta bort kepsen?

App App App! låter som en designmiss att göra så, FAIL! :tungan :näsblod

Åkte dock fast i poliskontroll och de kollade upp det i någon handbok ...man måste tydligen ha speglar så jag får väl montera åtm vänsterspegeln någonstans.

Jajemän, medveten om det, men tänkt över oddsen lite, körkort sedan 16 års ålder, bil sedan 18 år (23 år ung nu), ALDRIG blivit stoppad, kört in till en poliskontroll en enda gång under alla åren (som jag kunde undvikit då jag visste att dom stod där efter att ha kört åt andra hållet 10 min tidigare, men hade inget emot att blåsa lite i apparaten och flasha körkortet hehe)

Jag har svårt att se några som helst fördelar med crosshjälm om man inte kör i skogen eller flåsar som om man har sex. :D

Kan någon upplysa mig?

Köra hoj ska vara som att ha sex (alt. bättre, man slipper ju kärringen ett tag...), flåsar man inte så kör man för sakta/oinspirerade :tungan ;)

120km/h+ inget problem och vrida på huvudet med crosshjälm när man kör skoter...(ingen stor ruta eller något) , är vissa av er söläningar klent byggda eller gnäller ni för lite?

Haha, jag röstar på att jag gnäller för lite :tungan :tungan

Killen tycker ju att det är coolare lixom...vem fan pratar om "fördelar" eller "nytta" ? Här snackar vi image och inte trams som fördelar:tungan

HELL YEAH :yoparty

:D

Köpte integralhjälm i år och tycker den är mycket skönare att åka i vid "normal körning". Alltså körning på asfalterad väg med lite lek. Men när man bara ska leka och öva diverse konster så blir det lite för varmt. :näsblod

Men det är väl inget problem med en integral? öppna visiret så kommer kylan per automatik ju hehe!? (visserligen ingen hit att få insikter i ögonen...)

Tycker det är skönare med lite mer space framför käften helt enkelt.

Jajemän, där är en av anledningarna, men jag kan vara helt ärlig och säga att valet av hjälm för min del (integral vs. öppen) är utseendet, passar bättre ihop med motard i mina ögon än en integral. Smaksak.

------

Under vintern får det helt klart bli mer nackträning på gymmet antar jag :D och så nya googles (kanske ny hjälm med, nästan all utrustning/klädsel jag har nu är fasen sen jag plockade mellantung för 5 år sedan.....)
 
Last edited:
Jag är 43, haft körkort sedan jag var 18...aldrig åkt fast i poliskontroll på 15 år...och någon gång därefter...Under 2008 : Bakis i på väg hem fr GBG 32 kkr i dagsböter men behåller kortet, för liten skylt på Monstret - böter, ingen skylt på 1098-böter, kör 1098 som jag glömt att ställa på-böter, inga speglar på HYM och inga blinkers fram (satt i bark bustersen) och skylten helt osynlig i hjulhuset och inga speglar-böter...ALLT detta under 2008, hur stora är oddsen ??? Så man ska inte vara för säker he he...å andra sidan ör det inte några hemska påföljder för speglar.

Kör man annars en cross hjälm med visir så är draget inget problem egentligen...
 
Last edited:
Jag har inge som helst problem med att åka med crosshjälm i högre farter och kolla döda vinkeln och sånt.. kan vara lite jobbigt ibland när de går upp emot 140-150 och de blåser storm också, då kan de bli lite jobbigt för nacke men annars är de lugnan. :)
 
ALLT detta under 2008, hur stora är oddsen ??? Så man ska inte vara för säker he he...å andra sidan ör det inte några hemska påföljder för speglar.

:näsblod :galen

Asch, någon/några tusenlapp(ar) per sommar kan jag slänga upp om oturen/polisen skulle vara framme :)

Jag har inge som helst problem med att åka med crosshjälm i högre farter och kolla döda vinkeln och sånt.. kan vara lite jobbigt ibland när de går upp emot 140-150 och de blåser storm också, då kan de bli lite jobbigt för nacke men annars är de lugnan. :)

Aight, låter som att folk med erfarenhet av crosshjälm+avsaknaden av speglar överlever och det utan att klaga på läget...

(egentligen har jag väl inte så mycket emot speglarna, men när dom både minskar "värdet på designen" OCH inte tillför något fördel gällande funktion p.g.a vibrationerna så ser jag ingen anledning att ha kvar dom)
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top