Crosshjälm till supermotard, why?

  • Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Hej!

Vill i framtiden ha en supermotard i garaget också, är jag då dum om jag ska köra supermotard med mina kläder som jag använder på min sporthoj? Dvs en Shoei XR1000 och skinnställ? Eller måste man fixa en helt ny set up?

Det är ju väldigt få som kör supermoto med "landsvägs" skyddskläder om man säger så. Är jag efterbliven om jag gör det? Haha.
 
skinnstället är givet, hjälmen gör du väl som du vill.
 
Nog har man sett dom som kör i skinnpaj. Kör själv i bara crosskläder eller liknade men skydd under.
Men har sneglat på skinnstället som hänger i förrådet.
 
Välj själv vad du vill köra i, men skinnställ är ju att rekommendera på asfalt.
Jag själv kör med MvD's ställ, och crosshjälm (ibland visirhjälm om det är kallt eller man ska åka en längre sträcka landsväg).
Har väl mest med stil att göra, tycker motard är mer cross än gathoj-stil så jag tycker det passar bäst (och så tar jag samma set till endurokittet), men polarn kör i touringkläder och det är inte någon som reagerar, så satsa på det du har, förutsatt att det är det du tycker känns säkrast.

//via Tapatalk
 
Samma ställ Funkar ju. Men Snälla skaffa Image[2].jpg :fakta Du måste ju Tänka på Looken :D Nä börjar ju Klia som fa"n när man ser en cool motard och så har Muppen:gnissla Intergralhjälm. Hejpåre.
 
Självklart är det för utseendet! Crosshjälm och supermotard är tuff attityd. Ah, skämt å sido, men det ser faktiskt bättre ut då man är van att det ska vara crosshjälm på den typen av hoj. Sedan är det nog många som kör både cross, enduro och supermotard med sina hojar vilket gör att de kanske bara har en hjälm.
Fast har man en supermotard av större kubik är det mer bekvämt med en integralhjälm när hastigheten ökar. Medan en integral blir för instängd, immande svettbomb när man kör aktivt inom cross, enduro eller supermoto och då menar jag inte gatpuffande utan mer banracing.

Såå för gatåka funkar både crosshjälm och integral. Kanske bekvämare med integral (fast inte lika tufft) medan aktiv banåkning med motard så är crosshjälm bättre alternativ.
 
Last edited:
Jag provar mig på att ha skinnställ, helsvart, crosstövlar och en "vanlig" hjälm, Svart alpinestars ställ med liiite vitt och en helsvart hjälm. Jag vet att mina skydd är säkra och visst, hade väl vart "fräckare" att ha en cross hjälm, men jag har inte kommit till stuntandet ännu utan ligger o småfiser med min hojj. Sen hur jag ser ut, spelar inte mig nån roll, jag vet att det är en clean look på mig, men jag vet även att jag har bra skydd om olyckan är framme. :banana
 
Ska du köra hoj, eller posera i ful Pimpstar-tröja och flasha din tribal tatuering vid donken?

Klart din XR och skinnställ duger.
 
Om det är en snabbare bana skulle jag välja integralhjälmen. Under ett race i USA sa akte en kille omkull i en högfartskurva (dock go-kart bana) och när vi tog av honom hjälmen sa hade han ett stort fult blödande brännsar i pannan. Min teori var att skärmen hade slagit i backen och hävarmen som skärmen utgör hade accerlererat hjälmen ''runt'' huvudet (bara ngn milimeter) sa att brännsaret hade uppstatt. Han akte förutom i crosskläder sa saren pa armar o kropp var inte heller att leka med.
 
finns ju crosshjälmar med visir oxå.

+1 på det.

Googlesökning på crosshjälm med visir

1wwcli.png


crosshj%C3%A4lm-med-visir-godk%C3%A4nd-snyggt-m%C3%B6nster-kanonpris!.jpg
 
Last edited:
Ska du åka motard eller bara traska runt mcDonalds? En intergralhjälm är inte så bra på grussträckorna. Drygt att byta visir för 1000:- så fort man legat i lite grussprut efter någon. Ska det bara åkas lite på gata så spelar det väl inte så stor roll? Då är det väl en utseende fråga.
 
Ska du åka motard eller bara traska runt mcDonalds? En intergralhjälm är inte så bra på grussträckorna. Drygt att byta visir för 1000:- så fort man legat i lite grussprut efter någon. Ska det bara åkas lite på gata så spelar det väl inte så stor roll? Då är det väl en utseende fråga.

Men brillor är billiga?! :hihi
Motarder körs väl ändå med gatdäck, då sprutar det inte så mycket grus! :banana
 
min airoh aviator fungerar mycket bättre än jag trodde, trots långskärm.
nu har jag ju bara kört 130 km/h med hojen.
 
003ch.jpg

Jag rullar med en Icon Variant och tycker den är riktigt fet. Sitter skönt på skallen och är inte allt för jävligt i farter upp till 130..
 
Vad är meningen med crosskrukorna med visir?

Typ det sämsta ifrån 2 världar?

Försöker inte vara otrevlig, kanske har jag missat någon bra egenskap på dom hjämarna?
 
Vad är meningen med crosskrukorna med visir?

Typ det sämsta ifrån 2 världar?

Försöker inte vara otrevlig, kanske har jag missat någon bra egenskap på dom hjämarna?
Du är inte ensam.. Säkert skönt att slippa draget eller regnet med visiret, men de ser inte direkt bra ut :död
 
Jag tycker det är snyggt, men visiret bör vara mörkt eller av spegelglas. Tycker även det är ok med integralhjälm.

Sämst ifrån två världar vet jag inte, ser bara fördelar med visiret. I annat fall kan du ju plocka bort visiret på din integralhjäl Fagher :)
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top