Crosshjälm eller integral?

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Hej alla motardåkare! Håller på att ska köpa min första hoj nu (690) efter några års pengabekymer sen körkortet. Har sett att dom flesta kör med crossliknande hjälmar men jag har skissat på att köpa en integralhjälm. Så till frågan! Upplever ni några direkta skillnader mellan dom olika hjälmtyperna? Gissar ju att en integralhjälm är tystare och kanske bekvämare vid en längre tur.

Tacksam för svar // Mattias

Hej alla motardåkare! Håller på att ska köpa min första hoj nu (690) efter några års pengabekymer sen körkortet. Har sett att dom flesta kör med crossliknande hjälmar men jag har skissat på att köpa en integralhjälm. Så till frågan! Upplever ni några direkta skillnader mellan dom olika hjälmtyperna? Gissar ju att en integralhjälm är tystare och kanske bekvämare vid en längre tur.

Tacksam för svar // Mattias

kör själv med en crosshjälm trots att jag inte kör motard. men min personliga åsikt är att det är sjukt mycke goare å köra med crosshjälm under 70 km/h. man ser mycket bättre och inget visir som immar igen osv. men när det börjar gå lite fortare har jag kanske ont av vindbruset. kan tom vara så de surrar i hela huvudet när man kommer hem efter en dag på hojen. ska sno tebax min integralhjälm från brorsan nu när han köper ny så jag kan ha två å välja mellan:P
Du får helt enkelt prioritera. ska du köra fort och långt tycker jag nästan du ska köra på en integralhjälm. eller ev öronproppar.

lycka till // Linus

Värt att tänka på. Har iof en gammal integralhjälm som jag brukade använda på moppen och enstaka ggr på crossen när det var kallt. Det var många år sen nu men den har dubbla visir så den immar inte igen i första taget (skoter) . Tycker ju att utvecklingen borde ha gått framåt en del sen dess så att hjälmarna inte immar igen?

Ja ett immskydd på insidan visiret så är ju det problemet ur världen, alternativt smeta in visiret med något medel.

Motard körs med crosshjälm! :fakta

Öronproppar är man tvungen att ha oavsett hjälm om man vill ha hörseln kvar pâ äldre dar men det är ju valfritt.

köp en av varje.. skönast så :)

Hade en XR-1000 innan motardköp, kör dessutom mest gata. Valet var dvs. inte så svårt.

Körde med crosshjälm förr och tyckte att den levde om alldeles för mycket i dom lite högre farterna, samt var kallare. köpte igår en integralhjälm och är hittils possitiv till den

Tack för tipsen. Gissar ju att man kommer köra mest gata så då lutar det ju åt en integralhjälm. Jo det bästa vore ju en av varje men det kan få vänta ett tag :)

Den här tycker jag e jävligt cool.
Då får man lite av varje.... nästan i varje fall

Marushin X-Moto

Bifogat

• Marushin X-Moto.jpg
    Marushin X-Moto.jpg
    31.2 KB · Visningar: 1,051
Har denna och är jäkligt nöjd.

BloggPhoto_22353Airoh-Tyger_179.jpg

Dom här crosshjälmarna med visir ser ju grymma ut. Ser iof ut som att kepsen på dom skulle kunna fånga en del vind i högre farter. Är det nånting som ni har stört er på?

haha, som sagt så tycker alla olika.

men dessa hjälmar är nog världshistoriens största designmiss :D
Om jag hade varit dig hade jag köpt antingen eller, ingen blandning :näsblod

Vart sjukt sugen på den där Airoh hjälmen fast i mattsvart :P

haha, som sagt så tycker alla olika.

men dessa hjälmar är nog världshistoriens största designmiss :D
Om jag hade varit dig hade jag köpt antingen eller, ingen blandning :näsblod

Syftar du på utseendet då eller på funktionen? I mina ögon var den ju snygg :)

Last edited:
Vart sjukt sugen på den där Airoh hjälmen fast i mattsvart :P

Syftar du på utseendet då eller på funktionen? I mina ögon var den ju snygg :)

Utseendet faktiskt. funktionen är säkert bra.
Men jag har sett dessa hjälmar i verkligheten, tycker man ser ut som en mus med underbett i dem. själv kör jag i crosshjälm vilket är lite småjobbigt såhär på våren, men en varm sommardag är det grymt gött med vinden :yoparty

Dom här crosshjälmarna med visir ser ju grymma ut. Ser iof ut som att kepsen på dom skulle kunna fånga en del vind i högre farter. Är det nånting som ni har stört er på?

Har inte upplevt några problem med skärmen har dock inte kört över 150, men det går att ta bort skärmen. :tummenupp

Går det att ta bort visiret utan att det ser konstigt ut? I så fall kan man ju använda den som både crosshjälm och integral. Det verkar ju vara en bra lösning i så fall :)

Går det att ta bort visiret utan att det ser konstigt ut? I så fall kan man ju använda den som både crosshjälm och integral. Det verkar ju vara en bra lösning i så fall :)

Visiret synns ju knappt bakom skärmen uppfält, så vill du köra med glasögon går det fint. :D

Här ser du mig med skärmen uppfäld, den syns inte. Lite dålig bild men men.

Photo_5267_351020.jpg

Hitta en bild till på min sambo som har en likadan.

Photo_5267_296534.JPG

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back