Crossfråga, please?

  • Thread starter Thread starter Solid snake
  • Start date Start date

Solid snake

Guest
Har köpt en Honda CR125R -91

Problemet är att den inte vill varva upp om man drar full gas på den.

Låter bara bööööööööö.

Huvudmunstycke är 170.

Det ska sitta 172 i original.

Plus att den är portad, varför går den för fett?

När den är portad så ska den väl ha mer bensin?

Luftfiltret är inte igenkleggat, tändningen står rätt, nytt tändstift.

Jag fattar inte vad som är fel, tycker ni att jag ska gå ner i munstycke?

Har även pillat med nålen o skruvat lite här o där, går fortfarande likadant.


Tacksam för svar.
 
Solid snake skrev:
Har köpt en Honda CR125R -91

Problemet är att den inte vill varva upp om man drar full gas på den.

Låter bara bööööööööö.

Huvudmunstycke är 170.

Det ska sitta 172 i original.

Plus att den är portad, varför går den för fett?

När den är portad så ska den väl ha mer bensin?

Luftfiltret är inte igenkleggat, tändningen står rätt, nytt tändstift.

Jag fattar inte vad som är fel, tycker ni att jag ska gå ner i munstycke?

Har även pillat med nålen o skruvat lite här o där, går fortfarande likadant.


Tacksam för svar.
Kolla att röret som går genom ljuddämparen är helt förmodligen är det av och ligger och kväver avgaserna.
 
Hulkster skrev:
Kolla att röret som går genom ljuddämparen är helt förmodligen är det av och ligger och kväver avgaserna.





Jag beundrade den lilla ljuddämparen innan, väldans liten. :tungan

Den är hel. :tummenupp
 
Min Suzuki RM 125 -93 gjorde samma sak, då bytte jag till ett hårdare tändstift. En 9:a. Då gick den bra. Annars vet jag inte vad det är.

Ett tändstift kostar ju inte så mycket heller.

Mvh Fredrik
 
Apollon skrev:
Min Suzuki RM 125 -93 gjorde samma sak, då bytte jag till ett hårdare tändstift. En 9:a. Då gick den bra. Annars vet jag inte vad det är.

Ett tändstift kostar ju inte så mycket heller.

Mvh Fredrik


Sitter ett nytt BR9EG på.

Så det kan inte vara det. :(
 
Pasi skrev:
öppnar den variabla avgasporten ordentligt eller överhuvudtaget?


Japp den öppnar.



Den vill inte varva upp om man inte chokar den, men det känns som den går för fett ändå.

Stiftet är ju helt svart, konstigt att den varvar bättre på choken då.

EDIT: Den kan gå hur bra som helst ett tag utan choke när den e varm, men sen bara bööööar den, så fort man slår av så vill den inte komma igen.
 
den får antagligen för lite luft. om de inte e luftfiltret så måste de ju vara på vägen nånstans! har du provat ta bort de helt å hållet??
 
nicce skrev:
den får antagligen för lite luft. om de inte e luftfiltret så måste de ju vara på vägen nånstans! har du provat ta bort de helt å hållet??


Det är helt rent, ny olja på det, inte för mycket, inte för lite.

Hade av förgasaren innan o blåste rent munstycken o alla kanaler i den, gick lite bättre, men vill fortfarande inte varva utan choke.


Kollade även luftgenomströmningen.
 
Säker på att den är "bra portad" ursäkta meningsbyggnaden om den nu är fel, är lite trött...
 
84superbee skrev:
Säker på att den är "bra portad" ursäkta meningsbyggnaden om den nu är fel, är lite trött...


Japp, instansat på cyllen eller va det heter?

Den är portad av nån firma som sysslar med portning. :)
 
Om den låter "bööö" så får den för mycket luft, alltså går den för snålt.. därför går den bara bra med choken i. Prova att ställa upp nålen så att den får mer soppa, går den iaf inte fast du har nålen på högsta så är det bara att köpa större huvudmunstycken och börja laborera.
 
Solid snake skrev:
Japp den öppnar.



Den vill inte varva upp om man inte chokar den, men det känns som den går för fett ändå.

Stiftet är ju helt svart, konstigt att den varvar bättre på choken då.

EDIT: Den kan gå hur bra som helst ett tag utan choke när den e varm, men sen bara bööööar den, så fort man slår av så vill den inte komma igen.
Kolla att Reedventilerna är hela. Annars kan det vara någon av packboxarna i vevhuset (höger=svartröker),(vänster kolla om det fuktar bakom svänghjulet).
 
Hulkster skrev:
Kolla att Reedventilerna är hela. Annars kan det vara någon av packboxarna i vevhuset (höger=svartröker),(vänster kolla om det fuktar bakom svänghjulet).
Sant!.. den kan dra tjuvluft nånstans oxå
 
Den går för snålt är mitt tips. Spec om den går bättre m choke.

Tjuvluft tror jag inte på. Det borde knappast spela nån roll när man gasar,
av 2 skäl:
1) vid mycke gas är det inget undertryck (att tala om) i insuget.
2) den kan vä knappast suga i sig några större luftmängder genom nån liten
läcka, iaf inte jämfört med det det tar genom fuggen på mycket gas.

Vill du känna hur för fet blandning känns (och samtidigt kolla att det är
huvudmunstycket som bestämmer m mycke gas; inte självklart alla ggr) så
ta bort huvudunstycket o prova. Obs inget skämt, jag har gjort det.

Eller så kan du prova utan luftfilter; är den åt det snåla hållet så blir den
sämre då, fast på samma sätt sas. O isf vet du sen.
/u
 
Det är alltså mig han köpt crossen av. Köpte crossen från HojMC i lkpg och då gick den lite fett från början. Har för mig att det satt ett 175munstycke i. Så jag slängde i orginal. Gick bättre, men inte bra.
Jag rengjorde fugge, kollade reedsen och tätade alla packningar. Eftersom jag kört så lite på så lång tid kommer jag inte ihåg vad som är gjort på den :/

Hur som helst så sitter det racingstift i. Testa att slänga i ett orginalstift till att börja med. Kombinationen för fet blandning och racingstift kan få den att dö väldigt plötsligt..

Är alla 170munstycken med olika märken och från alla förgasare alltid lika stora?

Annars kan storleksförklaringen sitta där, det är nämnligen piratmunstycke i..
 
Jag röstar ju absolut på att den går för tunt. Stämmer exakt med det jagande vi gjort när vi härjat fram och tillbaka med polarnas crossar. Hade den gått för fett så hade den väl bluddrat/fyrtaktat??? (eller gör jag det för enkelt nu).

Stiftens färg börjar man väl kolla när den går som den ska. Att det är svart nu är nog pga att den aldrig får gå riktitgt hårt och att du laborerar med choken.
 
Hej alla.

Tjha jag har varit med om ett igensatt avgas system det låtter precis så, kan ju testa och göra rent avgas systemet.

Proplösare funkade fin fint, mycket hetvaten spola många ggr osv.

Nu går min hoj bra igen i alla fall.
:tummenupp
/Hans.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top