Crossfråga el. hur får jag 12 volt????

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Hej

Har en cross som jag vill ha ut 12 volt ur så at jag kan koppla lampa till den.

Innanför svänghjulet så sitter 2 spolar en finlindad och en grövre. Som jag förstått så skall det lödas en kabel i varsin ände på den grovlindade spolen. En skall till jord o den andra skall man ta strömmen ur. Det konstiga är att det sitter en kabel lödad i mitten på spolen oxo, om man följer den så går den till tändningslåset o vidare till cdi, i denna klabel så har jag 50v växelström, skumt.

Nån som gjort sånt hät innan o vet hur det skall göras så våre det schysst med lite tips o råd

Mvh Rejvis

Vad är det för cross? är det ett elsystem som är avsett för lysen eller är det bara original "cross spolar" som sitter där?

GixxerJensa skrev:
Vad är det för cross? är det ett elsystem som är avsett för lysen eller är det bara original "cross spolar" som sitter där?
det verkar vara en spole avsedd för lyse på den ja, eller iaf med killen på crossbutiken jag snackade med.
Det är en monkey/crf motor på den

Motståndsmät alla anslutningar (losskopplat), mot varandra o mot jord.
Sen vet du iaf hur/om dom är hopkopplade.

En 12v växelspänningsregulator lugnar ner spänningen. Sitter t.ex. på
xr600.

Det finns inget som egentligen säger du måste använda jord/chassie. Går
lika bra m flytande matning o två sladdar till t.ex. lampa.

Men prova lasta ner grejorna lite innan, så du vet om spolen pallar ge tillräckligt
m effekt.
/u

Om den har batteri så koppla därifrån, det laddas väl i sin tur av "generatorn"?

Ravetrancer skrev:
Hej

Har en cross som jag vill ha ut 12 volt ur så at jag kan koppla lampa till den.

Innanför svänghjulet så sitter 2 spolar en finlindad och en grövre. Som jag förstått så skall det lödas en kabel i varsin ände på den grovlindade spolen. En skall till jord o den andra skall man ta strömmen ur. Det konstiga är att det sitter en kabel lödad i mitten på spolen oxo, om man följer den så går den till tändningslåset o vidare till cdi, i denna klabel så har jag 50v växelström, skumt.

Nån som gjort sånt hät innan o vet hur det skall göras så våre det schysst med lite tips o råd

Mvh Rejvis

Är den en vanlig japs. utan nån lysspole så kommer du tyvärr inte få mycket till lyse. Du kan väl få en lampa att glöda lite, men du kommer inte ha nån nytta av det när du kör. Det finns "billiga" lysspolar för strax under 2 lök. Dem är tillräckliga för att driva en lykta och ev. ett baklyse. Sen finns det ju megawatt system och Sem-system, men då pratar vi ju helt andra pengar, vilket du inte verkar vilja lägga ner.

Men vet du på ett ungefär hur du ska löda så kan du ju alltid testa!

<micke> skrev:
Är den en vanlig japs. utan nån lysspole så kommer du tyvärr inte få mycket till lyse. Du kan väl få en lampa att glöda lite, men du kommer inte ha nån nytta av det när du kör. Det finns "billiga" lysspolar för strax under 2 lök. Dem är tillräckliga för att driva en lykta och ev. ett baklyse. Sen finns det ju megawatt system och Sem-system, men då pratar vi ju helt andra pengar, vilket du inte verkar vilja lägga ner.

Men vet du på ett ungefär hur du ska löda så kan du ju alltid testa!
oki, nu har jag haft svänghjulet o kollat.

Det går en kabel redan från den grovlindade spolen upp till en kopplingsdosa. Denna kabel är inte ansluten till nåt annat utan är ledig att anslutas fritt.
Det är växelström i den som varierar från 12v och uppemot vad jag kunde se 111v eller mer. Förmodar att det är en ljusspole, hur gör jag nu?

mvh

Ravetrancer skrev:
oki, nu har jag haft svänghjulet o kollat.

Det går en kabel redan från den grovlindade spolen upp till en kopplingsdosa. Denna kabel är inte ansluten till nåt annat utan är ledig att anslutas fritt.
Det är växelström i den som varierar från 12v och uppemot vad jag kunde se 111v eller mer. Förmodar att det är en ljusspole, hur gör jag nu?

mvh

Du behöver en laddningsregulator, finns på t.e.x. www.emx.nu
Kolla under gasurladdningslampor/tillbehör - ställbar växelspänningsregulator o.s.v (tror bike i trollhättan har på sin hemsida åxå, offroadprodukter).
Skall du bara ha lyse räcker det med denna regulator, skall du ladda batteri och/eller ha blinkers behövs likriktare. (det finns dock blinkreläer för växelström på gamla husqvarna-enduro, vet ej hur det funkar)

*/ ?>
Nyheter
CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...