Crossförsäkring?

Nesse

Medlem
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Sätila
Hoj
YZ426 Flat track, XS650 Flat track, FJR1300, HD shovelhead mm
Hur gör man för att försäkra en Cosshoj ?
Då menar jag i första hand stöldförsäkring.
(LF erbjöd en försäkring som innehöll trafik. Vad ska jag med trafik till på en Cross.)
Hojen är oreggad.
 
Last edited:

HanneZ

Guest
En cross är väl inte registrerad så de verkar konstigt att dom erbjöd de. Prova om dom vill trafikförsäkra din gräsklippare. Jag antar att hojen är e-reggad och bolagen erbjuder bara trafik på dessa. Ska du stöldförsäkra den så får du försäkra den som en vanlig sakförsäkring.
 

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Ort
Mölle
Hoj
TZ 250 -99
Du ska ringa till ditt försäkringsbolag och säga att det gäller försäkring av ett oregistrerat tävlings fordon.. det brukar göra susen, är motsvarande en garageförsäkring, dvs stöld och brand, brukar ligga kring 1200/år om du har garage.. kan ju iof variera. Lycka till!
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Nesse skrev:
Hur gör man för att försäkra en Cosshoj ?
Då menar jag i första hand stöldförsäkring.
(LF erbjöd en försäkring som innehöll trafik. Vad ska jag med trafik till på en Cross.)

Vill minnas att det är LF & TH som erbjuder speciella cross-försäkringar, dvs. stöld (,brand?) & transport
Kanske va just transport LF menade? ...låter ju lustigt annars.

När jag ringde runt så förklarde en handläggare på Folksam att anledningen till att dom inte försäkrade crossar va att det va så mkt olyckor i samband med tävlingar :va Jag förklarde ju så klart att det inte va MIG jag ville försäkra (det täcker ju license förs. och/eller min presonliga olycksfallsförsäkring). Han fattade ändå inte riktigt :död
 

Skäggis

wiking-racing.com
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
CBR600 KXF250
Nesse skrev:
Hur gör man för att försäkra en Cosshoj ?
Då menar jag i första hand stöldförsäkring.
(LF erbjöd en försäkring som innehöll trafik. Vad ska jag med trafik till på en Cross.)
Hojen är oreggad.

Jo man kan "trafikförsäkra" en cross men det innebär inte att man får köra på allmän väg med den. Den täcker motparten om du kör på en bil i depån eller liknande.
 

mriders

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Ödeshög
Hoj
HVA 525 SMR
Skäggis skrev:
1004347 Jo man kan "trafikförsäkra" en cross men det innebär inte att man får köra på allmän väg med den. Den täcker motparten om du kör på en bil i depån eller liknande.
Ursäkta om jag drar upp en gammal tråd, men vad händer OM man skulle köra på allmän väg och man själv blir skadad eller skadar nån/nåt annat. Ja har tex i mitt fall 300 m till crossbanan och ta crossen på bilkärra känns lite overklill. Jag har ingen cross i dagsläget, men jag går i lite köptankar och kom och tänka på det här bara.. :)
Alltså gäller trafikförsäkringen även utanför crossbanan? Därmed inte sagt att det är lagligt att framföra fordonet där!
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
mriders skrev:
2597877 Ursäkta om jag drar upp en gammal tråd, men vad händer OM man skulle köra på allmän väg och man själv blir skadad eller skadar nån/nåt annat. Ja har tex i mitt fall 300 m till crossbanan och ta crossen på bilkärra känns lite overklill. Jag har ingen cross i dagsläget, men jag går i lite köptankar och kom och tänka på det här bara.. :)
Alltså gäller trafikförsäkringen även utanför crossbanan? Därmed inte sagt att det är lagligt att framföra fordonet där!

300 meters puttning känns annars som den perfekta uppvärmningen :tungan
 

mriders

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Ödeshög
Hoj
HVA 525 SMR
Freddola skrev:
2604005 300 meters puttning känns annars som den perfekta uppvärmningen :tungan
Väntade nästan på nåt svar i den stilen haha.. kondisen är dålig nog utan o behöva putta skrället!:rolleyes:

Får väl öva upp den annars om ja inte får nåt mer possitivt svar :)
 

danjel

Real Men Ride Twins
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
Mattsvart Ducce 750s -01
gaaaahhhhhhh

pratat med tio olika handläggare nu... blir bara bortforslad när de inte fattar att jag inte vill ha trafikförsäkring!
"jag kopplar dig till..."
"du ska få prata med..."
"oj dataproblem, jag ringer upp dig"
"kan du vänta lite?" sen banjomusik i 7min följt av ett klick
"*klick*"

jag blir knäpp!!:huvet
vad ska jag säga för att få den stöldförsäkrad bara???
 

Frerra

Direkt oduglig..
Gick med
11 May 2004
Ort
de dricka mindre
Hoj
Kawasaki KX 250
danjel skrev:
2611718 pratat med tio olika handläggare nu... blir bara bortforslad när de inte fattar att jag inte vill ha trafikförsäkring!
"jag kopplar dig till..."
"du ska få prata med..."
"oj dataproblem, jag ringer upp dig"
"kan du vänta lite?" sen banjomusik i 7min följt av ett klick
"*klick*"

jag blir knäpp!!:huvet
vad ska jag säga för att få den stöldförsäkrad bara???

Trygg Hansa har den försäkring du söker. Premien beror på kubik och vilken årmodell du har på hojen.
 

danjel

Real Men Ride Twins
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
Mattsvart Ducce 750s -01
Frerra skrev:
2611747 Trygg Hansa har den försäkring du söker. Premien beror på kubik och vilken årmodell du har på hojen.
underbart!! :) vad betalar du för din kawa?

edit: jag pratade med dem.. man måste ju vara medlem i en svemo-klubb.. vad kostar det? vad heter klubbarna i västerås?
 
Last edited:

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Alla försäkringar för crossar innehåller numera även trafik, tyvärr.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Emmi skrev:
2623804 Alla försäkringar för crossar innehåller numera även trafik, tyvärr.
Verkar så ja, jag har lyckats teckna ren delkasko på Länsförsäkringar (Östergötland) tidigare och har en sådan gällande nu men ändå vägrade de att teckna ytterligare en. :mad: Jag fick teckna hos Trygg i stället via Svemo och tävlingslicensen.
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Precis, jag har också haft en delkasko hos Länsförsäkringar men nu när jag skulle försäkra 450n fick jag höra att det var nya hårdare regler angående det sedan typ augusti 06 eller nåt.

Känns surt att ha en trafikförsäkring man aldrig kommer använda. På en reggad hoj går det ju att ställa av hojen och bara ha den garageförsäkrad, men det går ju inte på motarden som jag inte kommer använda på ett halvår. Pengarna är skitsamma, men det är jävligt irriterande.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Finns det ngn förklaring till denna ändringen eller är det bara ngt som bolagen fått för sig?
För mig så låter det mycket tveksamt om det kan vara ett lagstött beslut att kräva trafik på ett oregistrerat fordon som inte är lagligt att framföra på allmän väg. Eller gäller ngn form av invaliditetsersättningar osv om man kolliderar under träning/tävling med ngn?
Låter mycket märkligt tycker jag.
//Tobbe
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
De hävdade till mig att det händer "massor" med olyckor på allmän väg och i depåerna med oreggade fordon och därför måste man ha trafikförsäkring. Jag ifrågasatte hur de kände till detta om ingen hade trafik tidigare lär de väl inte ha blandat in försäkringsbolaget? Inget svar. Dessutom ifrågasatte jag huruvida jag kan få ut någon ersättning då jag begått ett brott i samband med skadan. Inget svar.

Jag lät dem få veta vad jag tyckte (naturligtvis utan att skälla ut den jag pratade med) och förklarade att det var Trygg som gällde för tävlingsfordon nu. Har inget kvar på LF nu, då de sabbat alla mina viktiga försäkringar så ska de inte ha något alls.
 

mungh

Medlem
Gick med
27 Mar 2020
Ort
Edsbyn
Hoj
2004 Mille, 1970 Commando
Trafik innebör ej bara färd på väg som många tror. Exempelvis den stora skogsbranden i västmanland 2018 startades av en skogsmaskin som markberedde på ett hygge. Alltså mitt ute i skogen, ett fordon som inte körs på väg. Högsta domstolen dömde att fordonets trafikförsäkring skulle betala skadorna eftersom de uppkommit då fordonet var i "trafik". Ett fordon som rör på sig och gör det den är gjord för är i "trafik".

Så jag är inte förvånad om den måste vara trafikförsäkrad. Fast du kan såklart köra ändå, men det blir väldigt dyrt för dig om du orsakar någon skada på något...
 

mungh

Medlem
Gick med
27 Mar 2020
Ort
Edsbyn
Hoj
2004 Mille, 1970 Commando
Ha,ha!
Ja, måste erkänna att jag sällan titrar på datumet. Tittar dock bara på "senaste inläggen" men dyker upp gamla grejor där också.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top