Crossdäck till motardfälg

BigAir

Gick med
13 Jun 2006
Hoj
husky
Hej!

Köpte ju en Husqvarna 125 SMS i somras och tyckte det var riktigt skoj.
Vintern kom snabt här i Luleå och nu tar den sig inte många meter :/

Jag har inte råd med nya fälgar, så mitt enda hopp är nya däck.
Finns det några spikdäck, crossdäck eller grovmönstrade endurodäck som går på mina fälgar? Är ganska säker på att det är 17" men vet inte riktigt måtten på fälgen (breda är dom ialafall). Det är ialafall en sån här: http://ttecmoto.free.fr/images/125/sms125_05.JPG

(Och nej, jag lägger inte tråden i 125-forumet för jag tror det är samma fälgar på större kubik och att ni har mer koll här :yoparty )

Tacksam för alla svar!

Om vi fick måtten på fälgarna vore det enklare! Jag hade 17" Cheng Shin (man får ha lite fantasi på namnet, inte säker på att de heter så ;P) på min husaberg för tre år sedan. Det var just å pass att det gick på bakfälgen, som är 4,25" bred. Antagligen har du inte så breda fälgar och då borde det inte vara några problem att hitta däck. Tror de kommit fler dimensioner sen dess också!

Det är inte lika bra grepp som med 21"/19"(eller 18") men det duger till att köra med, bättre grepp än slitna dubbdäck iaf...

Hej!

Köpte ju en Husqvarna 125 SMS i somras och tyckte det var riktigt skoj.
Vintern kom snabt här i Luleå och nu tar den sig inte många meter :/

Jag har inte råd med nya fälgar, så mitt enda hopp är nya däck.
Finns det några spikdäck, crossdäck eller grovmönstrade endurodäck som går på mina fälgar? Är ganska säker på att det är 17" men vet inte riktigt måtten på fälgen (breda är dom ialafall). Det är ialafall en sån här: http://ttecmoto.free.fr/images/125/sms125_05.JPG

(Och nej, jag lägger inte tråden i 125-forumet för jag tror det är samma fälgar på större kubik och att ni har mer koll här :yoparty )

Tacksam för alla svar!

Jag har ett par Trelleborg 17" fram och bak liggande om du är intresserad? Dom är bara provkörda på en TZR250. 1 till 2 timmar på vinterväg där uppe.
Minns inte bredden exakt, men det finns inte så många dimensioner att välja på tyvärr. Framdäcket är eg till en 80-kubikare. Alltså ganska smalt. Men alternativet i 17" är att använda ett bakdäck även fram och då flyter det lätt ovanpå snön istället för att bita tag nere i isen.

Om vi fick måtten på fälgarna vore det enklare! Jag hade 17" Cheng Shin (man får ha lite fantasi på namnet, inte säker på att de heter så ;P) på min husaberg för tre år sedan. Det var just å pass att det gick på bakfälgen, som är 4,25" bred. Antagligen har du inte så breda fälgar och då borde det inte vara några problem att hitta däck. Tror de kommit fler dimensioner sen dess också!

Det är inte lika bra grepp som med 21"/19"(eller 18") men det duger till att köra med, bättre grepp än slitna dubbdäck iaf...

Jag kör med exakt samma däck på min husa, som du säger så passar det bak men fälgen är i bredaste laget. Allt som är lite smalare borde således fungera bättre. Jag kör även med ett likadant däck fram eftersom jag inte hittade några riktiga framdäck i rätt storlek. Som du säger så är det inte lika bra som 21/19 men för den som inte vill investera i både fälgar och däck är det ett bra budgetalternativ.

Tack för alla svar, trodde nästan det var helt bortkastat att ens fråga men nu verkar det finnas ett hopp i alla fall.

Ching Sheng 17", antar att det är detta: http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=71088&d=1103060404

Är det värt att lägga ut alla extra pengar för att få däcket dubbat? Hur länge håller det och blir det mycket bättre fäste?
Var kan jag köpa däcken?

Har fortfarande inte hittat mått på fälgarna men på däcken jag har nu står det:
Bak: 150/60
Fram: 120/70

På årets spec från Husqvarna hittar jag bara detta:
Bak: 150/60
Fram: 110/70

Dom kanske har bytt däck för jag hade ju 120/70 på framdäcket på min -04..
Men vad tror ni, kommer det passa? Heter dom något mer än 17" Shing Chong och var beställer jag?

Last edited:
Okey, 1700 för ett däck? Tycker det låter dyrt, blir ju nästan 4000 kr.
Antar att det är dubben som kostar, vad går det på utan dubb eller finns det någon sådan variant?

Sen lär jag knappast få på däcket själv, hur mycket kostar det att få det påsatt av någon vanlig mcfirma?

Okey, 1700 för ett däck? Tycker det låter dyrt, blir ju nästan 4000 kr.
Antar att det är dubben som kostar, vad går det på utan dubb eller finns det någon sådan variant?

Sen lär jag knappast få på däcket själv, hur mycket kostar det att få det påsatt av någon vanlig mcfirma?

Det är inte särskilt svårt att montera på 17" fälg :) 50 spänn eller så tar de på däckfirmor här, men har man däckjärn fixar man det själv.

Jämför med ett par slicks så går de väl på 4-5 tusen utpris i butik, och håller inte alls lika länge. Kör du bara på is så kommer du kunna köra många säsonger på de däcken :)

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back