Crossbilder Arlanda! "stora bilder"

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Kanske någon som är intresserad av lite crossbilder så lägger in lite.
Lägger in fler senare idag.

vpf01s.jpg

2v9p4lk.jpg

sb4i6b.jpg

35aisr7.jpg

2eogynn.jpg

riktigt snygga bilder..:tummenupp

man blev ju inte alls sugen på att köpa crosshoj då..:D

ngn som e sugen på att byta bort en nyare cross mot en helsvart gixxer 1000 -05 ??

Snygga bilder, gillar kontakten i 2án och panoreringen i 5án i första serien. De andra i serien är schyssta men lite överskärpta för min smak.

I andra serien är ju KTM´n med superlägget en sjukt bra actionbild...GRYM!!:tummenupp :tummenupp

Last edited:
Tack alla speciellt Triggerhappy hur man nu ska kunna få sådana äckelsnygga bilder som han tar.

Jo jag kan hålla med om att några är lite väl överskärpta. Hur gör du när du ska skärpa upp gör du det före eller efter du har förminskat dem?

Tack alla speciellt Triggerhappy hur man nu ska kunna få sådana äckelsnygga bilder som han tar.

Jo jag kan hålla med om att några är lite väl överskärpta. Hur gör du när du ska skärpa upp gör du det före eller efter du har förminskat dem?

Jättesnygga bilder Gnutten! :tummenupp

Tre frågor:
-Objektiv (och vilken brännvidd har du ungefär tagit med?)
-Slutartid
-Bländare

Känns som du kört med någonstans kring 200mm och uppåt tycker jag, men jag vet faktiskt inte då jag inte äger något teleobjektiv och knappt någonsin fotat med ett. :tungan

Jättesnygga bilder Gnutten! :tummenupp

Tre frågor:
-Objektiv (och vilken brännvidd har du ungefär tagit med?)
-Slutartid
-Bländare

Känns som du kört med någonstans kring 200mm och uppåt tycker jag, men jag vet faktiskt inte då jag inte äger något teleobjektiv och knappt någonsin fotat med ett. :tungan

Canon 70-200 4L IS "har kört mellan 70-160mm för det mesta"
Mellan 1/200-1/400, brukar ligga på 1/250 bara för att få in träning & panorering.
Varierar väldigt mkt men det ligger på 4-11 ibland beroende hur suddig bakgrund du vill ha! T,ex den 1:a bild är bländare 4,5 & 1/400 samt bild 2 är bländare 11 & 1/250

Vill inte köra 200mm då jag vill vara nära objektet, sen är det bara att hoppas man är stadigt på handen när det ska skjutas.

Last edited:
Blev bara skit idag men men kanske något duger samt tog några ifrån andra dagar!

j7evdt.jpg

25gwidk.jpg

rumich.jpg

20pzywi.jpg

117wcb7.jpg

143ls8w.jpg

213fdj9.jpg

Canon 70-200 4L IS "har kört mellan 70-160mm för det mesta"
Mellan 1/200-1/400, brukar ligga på 1/250 bara för att få in träning & panorering.
Varierar väldigt mkt men det ligger på 4-11 ibland beroende hur suddig bakgrund du vill ha! T,ex den 1:a bild är bländare 4,5 & 1/400 samt bild 2 är bländare 11 & 1/250

Vill inte köra 200mm då jag vill vara nära objektet, sen är det bara att hoppas man är stadigt på handen när det ska skjutas.

Tack!
Trodde faktiskt du körde längre brännvidd då objektet var så väl avskärmat, som sagt har jag dock fotat väldigt lite med tele, så det var mitt öga som bedrog mig.
Jag ÄLSKAR kort skärpedjup, och kör därför stor bländare så mycket jag bara kan, bortsett från landskapsfotografi, men det är ju så tråkigt. :tungan
Nästa objektiv till min kära D70s tror jag nog nästan blir ett Nikkor 18-200 VR 3.5-5.6. Skulle inte alls skada med lite längre brännvidd än mitt nuvarande 18-70.

Skärper alltid efter....Kör du i PS2 alt 3 kan du också välja vilken förminskningsmetod du använder..Bikubisk osv...
Ju mindre bild desto känsligare på skärpning.
Proffsen skärper normalt bara i Luminans också i separat lager och skippar crominansskärpning....

Bra komponerat och mycket rörlighet i bilderna. Men vad har hänt med färgerna och kontrasterna? Har du pressat råfilerna för mycket efteråt eller är det någon programmiss? De skulle se betydligt bättre ut med mer "normala" kurvor.

Tips till nästa gång är att använda blixt om motivet kommer tillräckligt nära i motljus. Tillräckligt kraftig blixt och du får toppenbilder varje gång. =)

Bra komponerat och mycket rörlighet i bilderna. Men vad har hänt med färgerna och kontrasterna? Har du pressat råfilerna för mycket efteråt eller är det någon programmiss? De skulle se betydligt bättre ut med mer "normala" kurvor.

Tips till nästa gång är att använda blixt om motivet kommer tillräckligt nära i motljus. Tillräckligt kraftig blixt och du får toppenbilder varje gång. =)

Kör i JPEG & har endast justerat oskarp mask!

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back