Cross till mig & frugan

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Hej!

Som rubriken lyder så ska jag och frugan köpa oss varsin leksak/crosshoj.

Jag har kört lite cross för massor med år sedan men frun har inte kört cross alls.
Med det i bakhuvudet har jag snöat in på 4taktare för oss båda.

Jag verkar kunna få en rätt okey deal på en äldre CRF 450 -05 med massor med tillbehör ink lite skydd som jag saknar.
Men jag står i valet och kvalet om det är lite för stort för mig, eller inte för stort men för mycket pulver. Kommer jag ha roligare på en 250 4-takt?
Varför jag verkar väga över på 450:n ör att jag får massor med grejjer jag behöver med på köpet.
Kommer att köra lite bana, lite enduroslinga och kanske lite stubbräjs. Bara på sköj!

Frun är 162cm och väger kanske 55kg eller nått, där har jag kollat på en CRF 150, verkar vara ett vettig val till en oerfaren tjej eller?

//T.acksam för svar

Frugan val verkar vettigt med tanke på hennes icke erfarenhet, se bara till att de är en fullsize så den inte är för liten.

Appropå ditt val är de lite vad du känner för, de dom flesta säger är att 450 brukar vara en del att hantera, så 250 är att föredar men jag gick från 250 2-takt till 450 4-takt och än så länge ångrar jag mig inte. Ser de mer som en utmaning och lära mig bemästra kraften. visst man får slita lite med den på en slingrig Enduroslinga men på en större Crossbana elelr sturace är den såååå skön och bara vrida på. Så de är lite hur man ska köra och vad...

Ja hade kört med 450:n... :tummenupp

Ska du köra crossbana(eller enduro) så köp en 250f och byt upp dig om nåt år, om du mot förmodan önskar mer effekt. Finns ingen anledning köpa en 450 om man sen inte använder effekten.

2t250 har bara aningen mindre effekt än en 450 men 450n leverar effekten mycket snällare sen är 450n trögare om lite mer energikrävande pga mer gyro/svängmassa. Det är inte direkt ett steg uppåt utan snarare i sidled att byta från 2t250 till 450f.

2-takt känner jag inget behov av, det lilla jag kört 4-takt känns det som den e snällare & det verkar passa en avdankad småbarnsförälder.

Tror också att 250 4-takt passar mig bättre men eftersom jag får en rätt juste deal på en 450 så undrar jag om jag inte kommer kunna lära mig ha kul på den också?

Får ju som sagt med en massa leksaker samt en del skydd som jag saknar...

Så frågan är väll egentligen, gör jag bort mig om jag köper en 450? Kommer jag inte ha kul på den?

du kommer garanterat ha kul på en 450 med, bara å köpa :tummenupp

Som ovan så lär du ha roligt på den med... Ja har kul som satan på min 450... allt hanlar om att lära sig hantera hojen man har... So i say go for it.. :yoparty

En 450 cross funkar fint sålänge man inte ska köra på enduroslingor, jag trivs bäst på min lilla 250 2-takt men 450n är rätt trevlig om man bara ska ut o "kötta på".

En 250F är smidigare och i mina ögon således vettigare körmässigt om du enbart ska köra cross däremot om du även ska köra stubbrace och enklare enduro blandat med skogsväg skulle jag välja 450.

250 kräver mer underhåll än 450.

Begagnade skydd är i mina ögon väldigt lite värt inte minst hjälmar.

Finns det nått alternativ till crf 150?
Inte 2t helst...

När ni säger full size, hur många storlekar finns den i?

Jag hade en 450 förut men nu har jag en 250f och kör mycket bättre på 250in för den e smidigare och inte lika tungkörd så jag blir inte lika trött. effekten räcker till gott och väl på 250in trots att jag är rätt tung 100kg+

Med Japanska och Österrikiska cyklarna finns bara en stlk på 125/250 och uppåt men om man tittar på andra (kinamärken m.m.) så finns de sk. midsize crossar med 250 (4t) motorer... men så länge man håller sig till dom kända märkena så är de inga dimmor...

Vet inte om Suzuki/Kawasaki eller Yamaha har nått motsvarande CRF150... Men kolla efter rmz eller drz (suzuki), yzf/wr för Yamaha, Kawa har kxf/klx... Så ser du om de finns nått i de segmentet...

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...