cross styre eller fatbar?!

summerbar skrev:
2284943 du ska ha ett vanling cross styre 22mm med fågelpinne!!!
billigare o håller bättre vid asfalts vurpa!

Dementerar nog att det håller bättre, böjer sig bara just utanför fågelpinnen medans ett fatbar mkt väl kan rädda tanken vid vurpa.

Ljunghusen skrev:
2284986 Jag har ett 22mm lilaeloxerat renthal (m fågelpinne), 70-80cm brett.. 150kr + frakt

ljunghusen, vart fick du tag på detta!?!?! Vill ha!!
Summerbar, trevligt att du svarade... Ska kolla in på cross center idag faktiskt..

fahrenheit skrev:
2286378 ljunghusen, vart fick du tag på detta!?!?! Vill ha!!
Summerbar, trevligt att du svarade... Ska kolla in på cross center idag faktiskt..

tror han menade att han hade ett sånt till salu för 150kr +frakt. eller :va kanske inte ..... vet inte längre blir bara mer och mer förvirrad ju mer jag tänker på det... SLUTA nej nu går jag ut och röker... (inte SKITTSÒ) :huvet

Demp@ skrev:
2286393 tror han menade att han hade ett sånt till salu för 150kr +frakt. eller :va kanske inte ..... vet inte längre blir bara mer och mer förvirrad ju mer jag tänker på det... SLUTA nej nu går jag ut och röker... (inte SKITTSÒ) :huvet

hmm.. så kan det juh vara! Hehe :rolleyes: tänkte jag inte ens på......

Okey, då verkar det klart... nu är det frågan bara om jag kan hitta en längre gaswire till den... :va
vet någon vart man kan börja leta?

fahrenheit skrev:
2287162 Okey, då verkar det klart... nu är det frågan bara om jag kan hitta en längre gaswire till den... :va
vet någon vart man kan börja leta?

Glöm skriva i Pm.. vill du veta bredden på styret innan köp?

Mc butikers utbud på crosstyren (fatbar är CROSS-styre det med!!!!!) är ungefär lika vanligt som att hitta vatten i Sahara.

Åk till en Mx-handlare och köp ""risers"" som ni kallar det. Styrfästen kallar jag det.

www.enduromx.com klickar du på "handlare" där har du tips till Mx handlare över hela Sverige!

Och släng för guds skull inte på något blå eloxerat 22 mm styre (tunna modellen), det ser för jävligt ut!

Enligt mig är det fatbar (28 mm) som gäller på fighter.

Ett eloxerat styre på 22mm får det bli nu... vill inte behöva köpa nytt av allt för att kunna få på det på styret...

Fatbar, snyggt framlyse, lack, annan bakdel (modern ninja) m.m. kommer i vinter... Nu ska det bara bli streetfighter, och det satans fort!

:yoparty

fahrenheit skrev:
2292027 Ett eloxerat styre på 22mm får det bli nu... vill inte behöva köpa nytt av allt för att kunna få på det på styret...

Fatbar, snyggt framlyse, lack, annan bakdel (modern ninja) m.m. kommer i vinter... Nu ska det bara bli streetfighter, och det satans fort!

:yoparty

känner precis likadant vill bara få dit skiten nu direkt. iofs köpte jag ett fatbarstyre i titan taper air tror jag det hette kostade 500pix

men jag e osäker på vilka slangar jag ska köpa finns det någon modell som har likadant kabel till choken fast modell längre? samma sak med bromsvajrarna. ska passa min retta

Mitt största problem är gasvajern.... Men det finns två, en som drar tillbaka, behövs den med?

Vart kan man hitta dessa? kopplingsvajern ser väldigt standard ut så den verkar inte vara ett problem.. men gasvajrana ser extremt exklusiva ut.. vilket får mig att skaka lite på kindfläsket... :va
Har kawasaki nästan alltid likadana eller är det olika på nästan varje modell?

fahrenheit skrev:
2293572 Mitt största problem är gasvajern.... Men det finns två, en som drar tillbaka, behövs den med?

Vart kan man hitta dessa? kopplingsvajern ser väldigt standard ut så den verkar inte vara ett problem.. men gasvajrana ser extremt exklusiva ut.. vilket får mig att skaka lite på kindfläsket... :va
Har kawasaki nästan alltid likadana eller är det olika på nästan varje modell?

Yup du måste ha returwiren också

why?
Satte ditt endast gaswiren idag och det funkade jättebra... förstår intealls varför returvajern ska användas? fjädern sitter juh på svänghjulet mot förgasarna, inte i gasrullen... Då hade jag nämligen förståt det... inte kan gaswiren hoppa av heller, den är juh alltid i spåret?

Mitt enda nuvarande problem är hålen i styrkronan!! har hört att många har förstärkt med kemisk metal för att allt ska hålla.. men idag så sa en kille i mönsterås på "hojbiten" att detta inte funkar... Vad kan man göra? har inte 2000kronor till att köpa en ny med risers på!

Det går att förstärka den med kemisk metall. Bara man gör det ordentligt.
Den kemiska metallen eller epoxyn skall vara hård men inte spricka under tryck och deformation.

Leta upp min gamla tråd i ämnet så får du lite fler tips(jag är lite lat och orkar inte söka efter den själv).

Wiseguy skrev:
2295685 Det går att förstärka den med kemisk metall. Bara man gör det ordentligt.
Den kemiska metallen eller epoxyn skall vara hård men inte spricka under tryck och deformation.

Leta upp min gamla tråd i ämnet så får du lite fler tips(jag är lite lat och orkar inte söka efter den själv).

Okey, fick en hel del hjälp av wiseguy igår och nu känner jag mig mer självsäker på att detta kommer att fungera... MEN... Jag tänkte se vad ni här på sporthoj har att säga om placeringen på hålen... (måste nog ha två per riser?)

IMGA10822.JPG

IMGA1082.JPG

EDIT: verkar som om jag måste tillverka egna risers :(

Last edited:
med tanke på att det är en stödregel i mitten så finns det bara ett ställe som jag kan placera dom... tror inte att jag kan ha SÅN TUR att det finns några som passar perfekt...
Så då är det bara att tillverka egna, inga större probs... Men ser kronan svag ut?
Tror någon att jag riskerar mitt liv med att köra med borrade håll denna säsongen, innan jag har råd till att leta upp speciall kronor?

Ska isf för övrigt ta ditt råd wiseguy med att testa olika epoxy...

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti