cross styre eller fatbar?!

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
zxr400 -91
Styre, vajer, lyse Streetfighter

hej, funderar på att bygga en mini streetfighter (ja, jag vet att det är sommar) och jag letar efter ett cross eller fatbar styre... men vad ska man ha för bredd? Vilket är bäst, cross styre eller fatbar?

har kollat runt lite och jag tycker att 83-90cm i bred känns som väldigt mycket?

Last edited:
fahrenheit skrev:
2281899 hej, funderar på att bygga en mini streetfighter (ja, jag vet att det är sommar) och jag letar efter ett cross eller fatbar styre... men vad ska man ha för bred? Vilket är bäst, cross styre eller fatbar?

har kollat runt lite och jag tycker att 83-90cm i bred känns som väldigt mycket?
finns väll bara ett sätt att veta vad som är rätt för dig? prova!

men nog är fatbar betydligt snyggare!

bikeemike skrev:
2281916 finns väll bara ett sätt att veta vad som är rätt för dig? prova!

inga butiker hade vad jag sökte hemma.. så hur provar man bäst om jag ska beställa?

EDIT: Så om man ska ha fatbar eller cross styre kvittar då? mest utseendet som spelar roll eller?

fahrenheit skrev:
2281923 inga butiker hade vad jag sökte hemma.. så hur provar man bäst om jag ska beställa?

EDIT: Så om man ska ha fatbar eller cross styre kvittar då? mest utseendet som spelar roll eller?

nja men billiga fatbar kan svikta, har ja då märkt på skoter fast då rycker å hoppar man betydligt mer

fatbar är ett crosstyre som ska vara tåligare , och är snyggare tycker jag. Bredden får du prova dig fram till. Men köp för guds skull inte ett knattecrossstyre :3freak :hihi

Kocken skrev:
2281964 fatbar är ett crosstyre som ska vara tåligare , och är snyggare tycker jag. Bredden får du prova dig fram till. Men köp för guds skull inte ett knattecrossstyre :3freak :hihi

näe dom verkar lite väl små :D... men när jag håller en 85cm pinne så känns det väldigt långt... men men, funderar på att man kanske kan kapa lite i värsta fall?

fahrenheit skrev:
2282021 näe dom verkar lite väl små :D... men när jag håller en 85cm pinne så känns det väldigt långt... men men, funderar på att man kanske kan kapa lite i värsta fall?

Handlat alla mina styren på www.crossbolaget.se en affär i Umeå, riktigt bra priser på Taper styren och deras fatbar e mkt mkt fint.

ex. 46-4180 Styre AIR Taper 28,6mm låg H=73mm Pull=62mm 595 :-

fahrenheit skrev:
2283797 Men hur breda är dessa? verkar vara en bra sida med mycket rimliga priser!

Dom är som cross styren bör vara :D

Bara att kapa en bit om man tycker det blir för mkt.
köpte med fågelpinne till min snöskoter och det var jag tvungen kapa en bra bit av. Tror du kan räkna med att kapa bort 2.5" (tum) har för mig att det är det man kapar på skotern alla fall.

Har köpt ett fatbar till mitt fajterobjekt och ska dit med det imorrn, kan skicka ett pm eller lägga inlägg om det imorrn kväll.

ghandi skrev:
2283724 Handlat alla mina styren på www.crossbolaget.se en affär i Umeå, riktigt bra priser på Taper styren och deras fatbar e mkt mkt fint.

ex. 46-4180 Styre AIR Taper 28,6mm låg H=73mm Pull=62mm 595 :-

just den du nämner passar det att ha på en r1 -98?
och vad ska man ha för risers? finns väl 22mm och något annat med elleR?

någon som kan svara på det?please isf beställer jag ett sånt styre nu :yoparty

Fatbar är som sagt ovan ett cross styre.
Det finns olika typer av fatbar själv är jag lång och vill ha högt och brett då köpte jag lamson.
Men hos de som säljer finns katalog där måtten är inskrivna för vinkel bredd höjd mm.
:)

Demp@ skrev:
2284208 just den du nämner passar det att ha på en r1 -98?

Fatbarstyre måste ha fatbar-risers.
22 mm är det vanliga crosstyre diametern.

Kommer inte ihåg exakt vad fatbar låg på för diameter (tror det var runt 27-28 mm)

Demp@ skrev:
2284208 just den du nämner passar det att ha på en r1 -98?

I ditt fall får du ju modda styrkronan och då är ju huvudsaken att du har risers med genomgående bult och att de passar styret.
Så köper du risers och styre så kan du välja vilket du vill så länge du väljer samma på båda. :)
Tex Knobby gör risers för Fatbar eller protaper mm mm

Hitecfrollo skrev:
2284223 I ditt fall får du ju modda styrkronan och då är ju huvudsaken att du har risers med genomgående bult och att de passar styret.
Så köper du risers och styre så kan du välja vilket du vill så länge du väljer samma på båda. :)
Tex Knobby gör risers för Fatbar eller protaper mm mm

kollade på knobby.se men kunde inte hitta några risers.
någon som vet några som har BRA priser på risers och fatbarstyren?

en dum fråga kanske... behöver man köpa ny gasrulle eller kan man använda orginalet? :confused:

Demp@ skrev:
2284254 kollade på knobby.se men kunde inte hitta några risers.

en dum fråga kanske... behöver man köpa ny gasrulle eller kan man använda orginalet? :confused:
Har från knobby på min :)
Har dem som återförsäljare på jobbet även fatbar :yoparty
Tror risers ligger på ca en femhundring och styret runt lusentappen.
(ord priser)
Hoppas du hittar det du söker :tummenupp

Demp@ skrev:
2284254 kollade på knobby.se men kunde inte hitta några risers.

Finns både styre o risers (sök på styrfästen) på www.crossbolaget.se styre o raisers går på 1090skr.

Perfekt att sätta dit på R1 då du redan har 2 små hål i kronan som du bara behöver borra ut 2mm (!? om jag inte minns fel)

Wiseguy skrev:
2284219 Fatbarstyre måste ha fatbar-risers.
22 mm är det vanliga crosstyre diametern.

Kommer inte ihåg exakt vad fatbar låg på för diameter (tror det var runt 27-28 mm)

Taper Fatbar är 28.6, viktigt dom där 0.6 serru :)

Ska som sagt dit med mitt imorrn så kan ta lite bilder, ska väl upp med en byggtråd såsmåningom också så där kommer det finnas mer info sen.

Last edited:
Nästa gång jag byter styre blir det dragbar, ett äkta fighterstyre :tummenupp

du ska ha ett vanling cross styre 22mm med fågelpinne!!!
billigare o håller bättre vid asfalts vurpa! och så med pinnen så e det ganska snyggt! =)

allt finns på cross center i kalmar och till ett bra pris! jag ska köpa nya styret där.... lycka till!

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti