Cross startar men helt orkeslös!

Luddans

Ny medlem
Gick med
10 May 2015
Hoj
Yamaha YZ250F 2008
Ja har en Yamaha YZ250F -08 som jag grejar lite med. Dock börjar jag tröttna på att den aldrig går bra så jag behöver alla tips jag kan få.

Problemet: Den går inte att kicka igång, rullar ja igång den på 2:a växeln så går den men fruktansvärt dåligt. Om jag har gasen i precis rätt läge orkar den precis så den klarar min vikt men accelerera är ju å glömma.

Har precis bytt cylinderfot- och topplockspackning, rengjort förgasare, bytt stift, filter och olja. Ventiljustering gjord men inte kollat ventilerna.

Någon som har någon idé? Slänger snart ut crossen på gatan å kör över den med Audin.. :brinnerup

Är det inte kamdrivningen som herrarna säger så skulle jag kasta ett öga på huvudmunstycket. Exakt samma probs själv med en av hojarna som stått över vintern. Gjorde rent och vips gick den som ett skott igen.

Gick den bra innan du bytte cylinderpackningarna?

Last edited:
Ja var noga men ja får kolla så kammarna ligger rätt igen. Tack för tipsen.

Trodde också på huvudmunstycket men har testat två olika med samma resultat.

Fick tipset att någon av flotörerna kan ha spruckit och sjunker lite. Vad tror ni om det?

Kollade så att ventilerna var rätt shimsade och det var dom men kollade inget mer. Kan dom läcka så mkt att den går såhär dåligt? Även om det skulle vara något annat fel, är det värt att köpa ventilpasta och slipa in dom bättre? Ja måste ju ändå av med toppen igen nu. :gråta

Kollade så att ventilerna var rätt shimsade och det var dom men kollade inget mer. Kan dom läcka så mkt att den går såhär dåligt? Även om det skulle vara något annat fel, är det värt att köpa ventilpasta och slipa in dom bättre? Ja måste ju ändå av med toppen igen nu. :gråta
Det är ju aldrig fel att plocka ur ventilerna och kolla tätningsytan.
Kan ju vara ett sprucket ventilsäte eller dyligt.

Ja, första symptomet när ventilerna läcker är att de blir svårstartat.
Nej, du kan inte slipa titanventiler med pasta för de har en tunn beläggning och när den är borta så är dom mjuka som smör.

Du har inte svarat på frågan om hur den gick innan du rev.

en gammal hederlig metod är röd-sprit , som ngn skrev så är första tecknet på svårstartad läckande ventiler, dvs inget komp
lossa toppen o putsa i lite t-röd, där ventilerna sitter , troligtvis kommer det sakta försvinna, dvs läckage , passa också på att kolla kolven , cylinderloppet + ringar

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!