cross ställning

• Thread starter Thread starter ritchi
  • Start date Start date

ritchi

Guest
vad ska man tänka på om man ska köpa en cross ställning å bil.. allså är det någon speciel vikt på den som med släp.?? så jag inte köper en lite lätt bil så jag inte får hänga på crossen??

minibiffen skrev:
vad ska man tänka på om man ska köpa en cross ställning å bil.. allså är det någon speciel vikt på den som med släp.?? så jag inte köper en lite lätt bil så jag inte får hänga på crossen??

Det är så jävla enkelt att du får inte hänga crossen på kulan på någon bil alls.
1 Crossen är för tung
2 Crossen skymmer detaljer som regplåt och lysen

Det är så enkelt att du får hänga crossen på de flesta bilar.

1.Kultrycket är en rekomendation när man kör med släp och hr inget med maxlast på kulan att göra.
2.Oftast sitter en skylthållare på ställningen som man skaffar en skylt-dublett till så syns den bra.

-I exempelvis australien finns ett krav att dragkroken skall tåla HELA släpvagnsvikten så de biltillverkare som säljer bilar där lär ju klara en hoj på dragkulan.
-Värt att notera är att max bakaxellast kan överskridas när man lastar 110kg hoj på draget.

Hängde på polarens husaberg 650 sm på min saab 9-3 när vi drog till gotland förra året. nemas problems, ställningarna, ialla fall den jag har är anpassbar till olika hojstorlekar.
Köptes när jag körde 80cc sen blev det 125cc, 250cc yama 426 och nu sist husa 650. Skitbra grej det där med ställning, lite meckig att sätta på och av bara.

GuW skrev:
Det är så jävla enkelt att du får inte hänga crossen på kulan på någon bil alls.
1 Crossen är för tung
2 Crossen skymmer detaljer som regplåt och lysen

fick böter för att man inte kunde se reg.skylten när jag hade 426:an på där bak.
Passade på och fråga om det annars var okej med ställningen.
Enl. de poliserna som stannade mig(trafikpolisen norrköping) så hade de inget att invända förutom att regskylten var dold och jag borde beställa en extra att sätta på ställningen.

Last edited:
Okej, jag är inte 100% på viktbestämmelserna, men enligt den polis jag pratade med så räknas all last utanpå bilen som taklast, och då ska man följa biltillverkarens rekomendation om max taklast (som sällan eller aldrig överstiger 100kg)

Anledningen till att all vikt utanpå bilen skulle räknas som taklast var att det är fullt möjligt att lasta max lastvikt inuti bilen även om man har ett cross-ställ.

Han formulerade sig IOFS väldigt luddigt, så han kanske inte visste heller.

Då återstår ju bara problemet med regskylt och lysen, vilket man ju kan sätta på cross-stället, så är det ju lagligt, men kolla för säkerhets skull med VV/Bilprovningen/Polisen eller nån som kan tänkas ha det på papper.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt