cross som stunthoj?

Andreasson

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha slider, snart storhojj
Hej folket.
Nu är det så att jag är på jakt efter stunthoj, och eftersom ekonomin inte är den bästa då jag bara är 17 (inkomst = 0) så hadde jag en ide om att ev köpa cross då det är billigare än sporthoj, kanske 125-250 cc , och köra med det efter lite modifieringar som sm fälgar, handbroms på styret,drev mm!?
Jag skulle vilja vad ni som är lite mer erfarna av tyngre maskiner tycker å tänker kring detta.
SM fälgar?
Drev?
vilken cc?
Skriv på ba, är tacksam för alla svar:)

ber om ursäkt ifall ni anser att tråden är onödig. kan då tas bort!
tack å hej
 
KöpA sm fälgar är ju inte derekt billigt det heller.. Sen tror jag du får ha en rellativt fräch cross så den inte är helt slut i dämpningen.. Sen är ju 2t kicken jävligt go när man ligger och balanserar på bakan;)
 
låter som en rätt dum idé..
om du inte siktar på en 4taktare, som är dyrare..

effektkurvan på en 2taktare är som sagt rätt brant, för att inte tala om serviceintervaller :D
 
Vet inte hur det är på övriga märken men tittar du på 4T så tycker iaf inte Husaberg om att gå på bakhjulet så länge (sägs det, själv har jag inte provat) pga oljebrist runt viktiga delar.
 
okej okej.. då vet ja va ni tycker. de va bara en idé jag fick då jag är grymmt sugen på att skaffa nått stuntfordon med lite drag i. en orginal 50 cc är de ju inte så mycke power i. Är det någon som har några tips om var man kan söka för att hitta en bra hoj för lite pengar?
 
okej okej.. då vet ja va ni tycker. de va bara en idé jag fick då jag är grymmt sugen på att skaffa nått stuntfordon med lite drag i. en orginal 50 cc är de ju inte så mycke power i. Är det någon som har några tips om var man kan söka för att hitta en bra hoj för lite pengar?

DT125R kan vara rätt billig, lite service, bra botten och ett par finska killar har visat att dom duger till att stunta med
 
DT125R kan vara rätt billig, lite service, bra botten och ett par finska killar har visat att dom duger till att stunta med

Finns iaf två Vallentuna killar här på forumet som kanske inte stuntade men väl långkörde bakhjul med nå gamla slitna DT125or.
 
[YOUTUBE-ID]jUny9yKY-nE[/YOUTUBE-ID]

250 tvåtakt fungerar ju uppenbarligen till stunt. ;) Dock kostar en uppsättning SM-däck rätt mycket. Ska du dessutom ha dem på extra fälgar blir det åtminstone 15k för bara ostarna och fälgar.

Angående det där med att husabergarna inte vill åka baka länge är det turer hit och dit med, men jag har i alla fall sett en film på en husa som åker på bakhjulet i fem minuter utan att den skär ihop. Så det är väl som det är.

I frågan om serviceintervall på två- jämte fyrtaktare så får man se till att om en tvåtaktare skär (vilket brukar kunna hända om man är "moppefjortis", om uttrycket tillåts ;) ) så är det billigare att horna ur cylindern och ägnar man dessutom inte tiden åt avancerad (läs full gas allt som oftast) körning håller kolven nästan längre i en tvåtaktare än i en fyrtaktare. Fast då är kurvan i en fyrtaktare snällare att slanga med. :)
 
För att en 2t cross inte ska sura 1 stift om dagen så krävs det att den varvas ur ordentligt..jag fick problem med detta när jag skulle köra min cross som enduro, och då varvar jag ändå bra mkt mer än om du ska stunta med en cross..visst det går att avhjälpas med mindre munstycken men då försvinner allt vrid och den går som skit..
 
Ska man stunta med cross så går 4t bort då dessa inte klarar smörjningen med dyra rep som följd (av egen erfarenhet vet jag...).
 
Jag "stuntar" med en DT125r. Det enda som "behövs" är att dra upp bakbromsen till styret och sen såga hål i bakskärmen så är den färdig för att stuntas med. Behöver inte drevas om eller nått sånt. :)
 
Last edited:
Ska man stunta med cross så går 4t bort då dessa inte klarar smörjningen med dyra rep som följd (av egen erfarenhet vet jag...).
Beror helt på vad det är för märke och modell.

KTM 525 kan du slanga hur långt du vill med i princip, trycksmörjning på kammen bland annat.

[YOUTUBE-ID]jUny9yKY-nE[/YOUTUBE-ID]

250 tvåtakt fungerar ju uppenbarligen till stunt. ;) Dock kostar en uppsättning SM-däck rätt mycket. Ska du dessutom ha dem på extra fälgar blir det åtminstone 15k för bara ostarna och fälgar.

Angående det där med att husabergarna inte vill åka baka länge är det turer hit och dit med, men jag har i alla fall sett en film på en husa som åker på bakhjulet i fem minuter utan att den skär ihop. Så det är väl som det är.

I frågan om serviceintervall på två- jämte fyrtaktare så får man se till att om en tvåtaktare skär (vilket brukar kunna hända om man är "moppefjortis", om uttrycket tillåts ;) ) så är det billigare att horna ur cylindern och ägnar man dessutom inte tiden åt avancerad (läs full gas allt som oftast) körning håller kolven nästan längre i en tvåtaktare än i en fyrtaktare. Fast då är kurvan i en fyrtaktare snällare att slanga med. :)
Man honar inte en cylinder till en cross, de är gjorda av alu och har alltså nicasil och honar du det så blir det inte bra, man fördärvar mer än man fixar.

Bättre att svetsa cylindern och lämna iväg på omnicasilering isf, eller så köper man en ny cylinder och kolv...
 
Last edited:
jag har min husqvarna te 350cc 4t och den tycker jag är rolig och lätt att hantera på bakhjulet både i lägre och högre farter:) så slänger man på ett 18"
slätt däck på så kan man nog ha riktigt kul:tummenupp

en annan sak som är skitkul och billigt är ju en fiddy... man lär sig och dom är billiga!



lycka till med letandet!
 
Vinglig:va

Stabil säger jag, du har aldrig kört cross på slangen.

1. Körde cross i 8 år
1.2 Delvis på slangen
2. Han var bergis bättre än mig
3. Det spelar ingen jävla roll för han var vinglig
3.2 Vilket innebär att han kommer rasa tids nog, och då är det förbannatmoppefuckojävla:huvet att åka utan vettiga grejer på sig!

Edit: Det är bara i Norrland ärr är tufft!
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top