Cross/SM fälgar KTM

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Honda CBR900RR
Tja har lite frågor ang KTM som säkert någon här har stenkoll på.

Är lite sugen på att skaffa mig en KTM 660 eller 625.. Problemet är att jag vill ha två uppsättningar fälgar så att jag snabbt kan byta om jag skulle vilja piska lite grus. Vad behöver man behöver göra för att köra med offroadfälgar på 660:n? Ragnar på Lelles sa något om att modifiera om frambromsen men hängde inte med riktigt. Har för mig att jag hört att det lättaste är att sätta på sm-fälgar på en 625exc stämmer det?

Ingen som vet något om detta?

Om du köper en EXC så har du en liten bromsskiva monterad, när du vill sätta på motardfälgar så önskar du säkert också bättre bromsverkan. Själva fälgbytet är bara som att montera av och på samma fälgar för allt passar rakt av, problemet ligger i själva bromsen. Vill du ha större skiva får du antingen distanciera originaloket så skivan får plats eller så byter du även ok för bättre bromsverkan, kanske tom pumpen också. Själv har jag kört med original endurobromsar på mina motard fälgar förra sommaren, funkar fint men det är inte optimalt.

Om du köper en EXC så har du en liten bromsskiva monterad, när du vill sätta på motardfälgar så önskar du säkert också bättre bromsverkan. Själva fälgbytet är bara som att montera av och på samma fälgar för allt passar rakt av, problemet ligger i själva bromsen. Vill du ha större skiva får du antingen distanciera originaloket så skivan får plats eller så byter du även ok för bättre bromsverkan, kanske tom pumpen också. Själv har jag kört med original endurobromsar på mina motard fälgar förra sommaren, funkar fint men det är inte optimalt.

Vad blir enklast att modifiera om en sm till offroad eller tvärtom. Någon här som kör en KTM660 med offroad-fälgar?

Jag skulle hellre ta en offroad och göra om till motard. Jag själv har en 625 SMC med samma 4-kolvsok som 660 och där var jag tvungen att fräsa ut lite på oket för att ekrarna inte skulle ta i! Sen måste du lytta ut skivan lite också. Så slutändan hade jag lätt tagit en SXC och gjort om då jag kör med grus än motard så klarar jag gott med den fjädringen som SXC har! Om du har motard varianten så blir du tvungen att köra med 320mm skivan också men då jag har kör en hel del grus och skog så har jag inte skadat skivan ännu!

Det går jue annars och sätta på en större skiva och fortfarade köra med orginal oket.

Man använder bara en annan distans. Själv kör jag med samma skiva som sitter på duken och orginal ok. Vill du ha det där extra bättet i bromsarna skulle jag byta ok också. men då moste du ju lufta varge gong. och det behöver inte va lätt varge gång

Det går jue annars och sätta på en större skiva och fortfarade köra med orginal oket.

Man använder bara en annan distans. Själv kör jag med samma skiva som sitter på duken och orginal ok. Vill du ha det där extra bättet i bromsarna skulle jag byta ok också. men då moste du ju lufta varge gong. och det behöver inte va lätt varge gång

Har kollat lite på en 660 nu är det någon som brukar köra grus med den?

*/ ?>
Nyheter
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...