Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hur många här håller konstant under 70 med sin streetfighter/motard, eller har testat att hasa asfalt i crosskläder?
På asfalt vill man iofs ha skydd mot slag, men mest mot hasning. I skogen/på crossbanan glider man inte speciellt långt, man slår i saker, därför är det inte så intressant med nötningsmotstånd, istället vill man ha skydd som tar upp slag mm.
Hur många här håller konstant under 70 med sin streetfighter/motard, eller har testat att hasa asfalt i crosskläder?
På asfalt vill man iofs ha skydd mot slag, men mest mot hasning. I skogen/på crossbanan glider man inte speciellt långt, man slår i saker, därför är det inte så intressant med nötningsmotstånd, istället vill man ha skydd som tar upp slag mm.
Jag använder aldrig skydd när jag kör motard, vart 3st vurpor i år och körde väl som snabbast i ca 80.
Och då hadde jag det kläder jag har på min bild.. Jeans och en tunn jacka.
Och det värsta va väl att ena dojjan flög av så jag skrapa åvansidan på foten, och häldre det än att skrapa sönder sett skydd för 2-3000 spänn.
Visst, livskvalitet är viktigt! Men säg att du kör 100h per år, det är 4h/vecka under sommarhalvåret, dvs väldigt mycket. Och så har du lite mer skydd på dig då, och enligt dig får sämre livskvalitet. 100h med lite sämre kvalitet alltså. Å sen vurpar du, och får rejäla skrubbsår, handflatestora sår på låren tex. Dom läker inte på 4 dygn (96h), utan gör jävligt ont mycket längre. Du kan inte ha jeans, inte ligga på den sidan, du måste tvätta dom dagligen, plocka bort skit ur dom osv. Redan där är du långt förbi break even i livskvalitet. Sen kanske ett skydd vrider sig, och du krossar en armbåge, vilket är jävligt lätt hänt, och får men för livet, då är dom där 100h av lite bättre livskvalitet jävligt värdelösa, när du inte ens kan runka för att armbågen gör för ont!Det är ju även en fråga om livskvalité. En förhöjd risk för slabbiga skrapsår om man nu klotar. Och ett mycket enklare,bekvämare, samt mindre svettigt liv alla andra dagar då man inte klotar.
Säkerhetsvästen ger ju bättre skydd mot kross-skador. Och det är väl dom man dör av?
(vettigt med bröstbensskydd)
Tyvärr är det inte sant.Vurpar man på asfalt i 70 med motard tex räcker det med vanliga kläder som skydd..
Nej då, litet skrubbsår har ingen dött av. Mycket skrubbsår innebär däremot en jävligt smärtsam konvalecens.lite skrubbsår har väl ingen dött av?
Att du har haft tur betyder inte att det finns någon slags gudomlig regel som säger att det är ofarligt att vurpa på asfalt i 70 (med motard eller nån annan hoj). Var och en får självklart köra i det han/hon känner sig säker i, men det förutsätter att man vet vad det är för risk man kalkylerar med. Jag vet att en krock med bil i 50 km/h kan innebära bra mycket allvarligare skador än en skrubbad fotrygg, eftersom jag sett det på nära håll.Jag använder aldrig skydd när jag kör motard, vart 3st vurpor i år och körde väl som snabbast i ca 80.
Och då hadde jag det kläder jag har på min bild.. Jeans och en tunn jacka.
Och det värsta va väl att ena dojjan flög av så jag skrapa åvansidan på foten, och häldre det än att skrapa sönder sett skydd för 2-3000 spänn.
Visst, livskvalitet är viktigt! Men säg att du kör 100h per år, det är 4h/vecka under sommarhalvåret, dvs väldigt mycket. Och så har du lite mer skydd på dig då, och enligt dig får sämre livskvalitet. 100h med lite sämre kvalitet alltså. Å sen vurpar du, och får rejäla skrubbsår, handflatestora sår på låren tex. Dom läker inte på 4 dygn (96h), utan gör jävligt ont mycket längre. Du kan inte ha jeans, inte ligga på den sidan, du måste tvätta dom dagligen, plocka bort skit ur dom osv. Redan där är du långt förbi break even i livskvalitet. Sen kanske ett skydd vrider sig, och du krossar en armbåge, vilket är jävligt lätt hänt, och får men för livet, då är dom där 100h av lite bättre livskvalitet jävligt värdelösa, när du inte ens kan runka för att armbågen gör för ont!
Men för all del, ha ingen skyddsutrustning, det är inte mig det gör ont i när du vurpar![]()
Sen förstår jag inte varför man kan åka motard med dom kläderna. Och inte sporthoj. Går man per automatik omkull i 250 för att man har sporthoj?
Ja, man dör av krosskador, bland annat. Man dör även av blodförlust (tex orsakat av skärsår, avbrutna lårben, avslutna blodådrer i ljumskarna mm), penetrering (landa på något vasst får du se) mm. Man kan även dö av att nacken går av, eller att utsidan av kroppen stannar, men dom inre organen fortsätter, en bit...Säkerhetsvästen ger ju bättre skydd mot kross-skador. Och det är väl dom man dör av?
Sporthoj är tyngre och du kommer lättare upp i högre hastigheter. Sen är det olika körstil också. Det är klart kör du långsamt och touringkör/cruisar i lägre farter spelar det väl ingen större roll![]()
Ja, man dör av krosskador, bland annat. Man dör även av blodförlust (tex orsakat av skärsår, avbrutna lårben, avslutna blodådrer i ljumskarna mm), penetrering (landa på något vasst får du se) mm. Man kan även dö av att nacken går av, eller att utsidan av kroppen stannar, men dom inre organen fortsätter, en bit...
mao lika bra o lägga ner planerna på att köpa en sånn
![]() |
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna
Under lördagen kördes Mälar... |
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |