Cross skydd på gata

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Vill kunna köra på sommaren med så lite kläder som möjligt så jag har börjat snegla lite på cross skydd i stil med den på bilden.
duger det med en tröja över eller liknande? Eller borde jag lägga ner dom tankarna helt?

Bifogat

• under-dog.jpg
    under-dog.jpg
    17.5 KB · Visningar: 99
Det beror helt på vad för typ av hoj du kör anser jag. Ska du köra sporthoj så skulle jag kört i skinnställ, men om du ska åka motard, dvs ligga o leka runt 70 km/h så tror jag att din lösning fungerar utmärkt.

Jag är inne på samma spår. En sån "väst" och ett par kevlarbraxor. Orkar inte med skinnet längre.... frågan är bara vad fan man ska ha på fötterna? Får man ett par hundra kilo leksak på foten i sneakers så lär den ju aldrig bli vettig igen.

Borde funka kanon för Motard, på sommaren har jag innan kört med ryggskydd + armbågsskydd och tröja över och men funderar också på att köpa en sådan skyddsjacka/väst. För sporthoj hade jag nog inte rekomenderat det eftersom du vill ha mer skydd för nötning eftersom det är högre hastigheter, kanske funkar för streetfighter eller hojar där du kör under 100km/h.

Att ha på fötterna är väl antingen cross/enduro stövlar och tycker man dom är för klumpiga funkar väl roadracing/touring stövlar lite bättre, sen finns det ju även förstärkta "skor" eller lägre stövlar som borde vara ganska smidiga. Jag har kört motard i roadracing/sporthojs stövlar vilket funkar bra, bara att man sliter ut dom ganska fort om man ska köra med fötterna nere i kurvor och på grus/skogsvägar :näsblod.

Last edited:
Hur många här håller konstant under 70 med sin streetfighter/motard, eller har testat att hasa asfalt i crosskläder?
På asfalt vill man iofs ha skydd mot slag, men mest mot hasning. I skogen/på crossbanan glider man inte speciellt långt, man slår i saker, därför är det inte så intressant med nötningsmotstånd, istället vill man ha skydd som tar upp slag mm.

:tummenner
jag skulle inte vilja tackla asfalt i den där.
dom är byggda för mjuk lera och annat manligt som inte tillhör asfalt

De som kör motard i detta klarar sig ofta bra då de trillar av när det går relativt sakta. Men lägger man sig i +70 så är man inte vacker efteråt. På motardtävlingar åker alla i skinnställ av en anledning :)

Kör du sporthoj så är det bara att glömma. Skydden kommer flytta på sig eller så nöter asfalten igenom fort.

Hur många här håller konstant under 70 med sin streetfighter/motard, eller har testat att hasa asfalt i crosskläder?
På asfalt vill man iofs ha skydd mot slag, men mest mot hasning. I skogen/på crossbanan glider man inte speciellt långt, man slår i saker, därför är det inte så intressant med nötningsmotstånd, istället vill man ha skydd som tar upp slag mm.

Det är ju även en fråga om livskvalité. En förhöjd risk för slabbiga skrapsår om man nu klotar. Och ett mycket enklare,bekvämare, samt mindre svettigt liv alla andra dagar då man inte klotar.

Säkerhetsvästen ger ju bättre skydd mot kross-skador. Och det är väl dom man dör av?

(vettigt med bröstbensskydd)

Vurpar man på asfalt i 70 med motard tex räcker det med vanliga kläder som skydd..
Dock har skorna en tendens att vilja flyga av fötterna vilket brukar resultera i att man skrapar åvansidan på foten/fötterna men lite skrubbsår har väl ingen dött av?

Jag använder aldrig skydd när jag kör motard, vart 3st vurpor i år och körde väl som snabbast i ca 80.
Och då hadde jag det kläder jag har på min bild.. Jeans och en tunn jacka.
Och det värsta va väl att ena dojjan flög av så jag skrapa åvansidan på foten, och häldre det än att skrapa sönder sett skydd för 2-3000 spänn.

Jag har glidit på asfalt i tröja + skydd några gånger utan problem och även i crossbyxor någon gång, dom höll bra men det var bara några meter...

Bästa är väl att kombinera, sen kan man ju ganska lätt räkna ut själv vad som lämpar sig för gata. Jag föredrar att ha riktiga nötningståliga byxor i alla fall allväder/textil/skinn eftersom dom oftast har mest kontakt med asfalten när man glider. Skyddsjacka/väst + tröja tror jag funkar utmärkt för motard, västen/jackan täcker ju hela överkroppen så det blir ju skydden som får ta smällen när det gäller nötning/hasning på asfalten. Dock är det nog verkligen gränsfall vad gäller streetfighter om det inte är en kraftigt nerdrevad stunthoj eller liknande :)

Jag använder aldrig skydd när jag kör motard, vart 3st vurpor i år och körde väl som snabbast i ca 80.
Och det värsta va väl att ena dojjan flög av så jag skrapa åvansidan på foten, och häldre det än att skrapa sönder sett skydd för 2-3000 spänn.

Ha ha rolig inställning :D . Jag har alltid otur när jag kör med vanliga skor, en gång halkade jag omkull på grus och skon krängdes av och som du säger fick jag skrapsår. Andra gången stukade jag foten ganska obehagligt och då var bara farten 20km/h kanske. Tycker det är dumt att riskera något, jag kör alltid emd riktiga stövlar, då vet man att man kan sätta ner fötterna i asfalten om det behövs.

Last edited:
Det är ju även en fråga om livskvalité. En förhöjd risk för slabbiga skrapsår om man nu klotar. Och ett mycket enklare,bekvämare, samt mindre svettigt liv alla andra dagar då man inte klotar.

Säkerhetsvästen ger ju bättre skydd mot kross-skador. Och det är väl dom man dör av?

(vettigt med bröstbensskydd)
Visst, livskvalitet är viktigt! Men säg att du kör 100h per år, det är 4h/vecka under sommarhalvåret, dvs väldigt mycket. Och så har du lite mer skydd på dig då, och enligt dig får sämre livskvalitet. 100h med lite sämre kvalitet alltså. Å sen vurpar du, och får rejäla skrubbsår, handflatestora sår på låren tex. Dom läker inte på 4 dygn (96h), utan gör jävligt ont mycket längre. Du kan inte ha jeans, inte ligga på den sidan, du måste tvätta dom dagligen, plocka bort skit ur dom osv. Redan där är du långt förbi break even i livskvalitet. Sen kanske ett skydd vrider sig, och du krossar en armbåge, vilket är jävligt lätt hänt, och får men för livet, då är dom där 100h av lite bättre livskvalitet jävligt värdelösa, när du inte ens kan runka för att armbågen gör för ont!
Men för all del, ha ingen skyddsutrustning, det är inte mig det gör ont i när du vurpar :rolleyes:

Vurpar man på asfalt i 70 med motard tex räcker det med vanliga kläder som skydd..
Tyvärr är det inte sant.
lite skrubbsår har väl ingen dött av?
Nej då, litet skrubbsår har ingen dött av. Mycket skrubbsår innebär däremot en jävligt smärtsam konvalecens.
Att du har haft tur betyder inte att det finns någon slags gudomlig regel som säger att det är ofarligt att vurpa på asfalt i 70 (med motard eller nån annan hoj). Var och en får självklart köra i det han/hon känner sig säker i, men det förutsätter att man vet vad det är för risk man kalkylerar med. Jag vet att en krock med bil i 50 km/h kan innebära bra mycket allvarligare skador än en skrubbad fotrygg, eftersom jag sett det på nära håll.

Visst, livskvalitet är viktigt! Men säg att du kör 100h per år, det är 4h/vecka under sommarhalvåret, dvs väldigt mycket. Och så har du lite mer skydd på dig då, och enligt dig får sämre livskvalitet. 100h med lite sämre kvalitet alltså. Å sen vurpar du, och får rejäla skrubbsår, handflatestora sår på låren tex. Dom läker inte på 4 dygn (96h), utan gör jävligt ont mycket längre. Du kan inte ha jeans, inte ligga på den sidan, du måste tvätta dom dagligen, plocka bort skit ur dom osv. Redan där är du långt förbi break even i livskvalitet. Sen kanske ett skydd vrider sig, och du krossar en armbåge, vilket är jävligt lätt hänt, och får men för livet, då är dom där 100h av lite bättre livskvalitet jävligt värdelösa, när du inte ens kan runka för att armbågen gör för ont!
Men för all del, ha ingen skyddsutrustning, det är inte mig det gör ont i när du vurpar :rolleyes:

Var skrev jag att jag skulle köra utan skydd?

Visserligen så gör jag det ibland. För det är meckigt att dra på sig det svettiga skinnet för att ta en bytur. Har man då ett par kevlarförstärkta jeans och en sån väst så tar man kanske på sig grejerna.

Sen förstår jag inte varför man kan åka motard med dom kläderna. Och inte sporthoj. Går man per automatik omkull i 250 för att man har sporthoj?

Last edited:
Sen förstår jag inte varför man kan åka motard med dom kläderna. Och inte sporthoj. Går man per automatik omkull i 250 för att man har sporthoj?

Sporthoj är tyngre och du kommer lättare upp i högre hastigheter. Sen är det olika körstil också. Det är klart kör du långsamt och touringkör/cruisar i lägre farter spelar det väl ingen större roll :gnissla

Ja, man dör av krosskador, bland annat. Man dör även av blodförlust (tex orsakat av skärsår, avbrutna lårben, avslutna blodådrer i ljumskarna mm), penetrering (landa på något vasst får du se) mm. Man kan även dö av att nacken går av, eller att utsidan av kroppen stannar, men dom inre organen fortsätter, en bit...

Sporthoj är tyngre och du kommer lättare upp i högre hastigheter. Sen är det olika körstil också. Det är klart kör du långsamt och touringkör/cruisar i lägre farter spelar det väl ingen större roll :gnissla

Exakt. Olika saker passar olika människor. Det finns ingen mall som passar alla människor under alla omständigheter.
Det vara bara det jag ville få fram. :)

Ja, man dör av krosskador, bland annat. Man dör även av blodförlust (tex orsakat av skärsår, avbrutna lårben, avslutna blodådrer i ljumskarna mm), penetrering (landa på något vasst får du se) mm. Man kan även dö av att nacken går av, eller att utsidan av kroppen stannar, men dom inre organen fortsätter, en bit...

Jupp.. :(

Jag föreslår en skinnjacka om ni vill ha nåt på överkroppen. Crosskydd är som redan nämnts inte gjorda för att glida på asfalt.

Kraschar man med crosskydd på asfalt så får man skrubbsår även i låga farter och det vet jag av erfarenhet.

Plasten i skydsvästen kan man väl glida på men det finns en djäkla massa oskyddade ytor mellan plastbitarna som man inte vill glida på så glöm den där västen.

Och ta mig nu inte för en skinnställstaliban för jag kör också utan skydd allt för ofta.

mao lika bra o lägga ner planerna på att köpa en sånn

Tycker det låter helt vansinnigt att du ska köpa en skyddsjacka och köra med. Visst lite skrapsår har ingen dött av, men att ha halva kroppen med ärrvävnad är nog inte speciellt kul, samt att ett skinnställ är mer hållbart och håller skydden på plats.
Förr förra sommaren va jag på bromma flygraka, där en kille körde omkull i typ den hastigheten, han gled på arslet och det var inte ett litet skrapsår, det var djupt fullt med grus i, ärret efter var inte heller så jäkla fint. och han hade crossbyxor på sig.

Köp ett skinnställ som har lite mer ventilering istället för att riskera massa ärr.
Annars kommer du ångra dig om du går omkull.

Om du vill ha så lite kläder som möjligt och inte vurpar så kan du åka helnäck, ett pickskydd kan va bra för att undvika s.k. "flapping".

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka