Cross ---> Motard

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
Vet ej om jag hamnat rätt eller fel. Denna tråd kanske passar bra i projekttråden eller kanske mecktråden eller i skitsnacktråden, vad vet jag? Moderator får flytta mig om det inte passar.

Jag testade med att söka men det kom bara upp "Sidan kan inte visas..." så då sket jag i det också. Då har vi klargjort det för alla moraltanter som tycker att man ska lära sig hur man postar i ett forum.

Nu till saken: Jag har en KTM 525 SX -03 i garaget med crossdäck, kickstart, ingen elektronik i närheten så när som på den lilla knappen som bryter motorn när du ska stanna den. Kan man göra om denna till en motardhoj för en hyffsat billig peng? Att kicka igång den är ju inga problem så en elstart är ju inte något nödvändigt. En hastighetsmätare med blinkersvisare, oljemätare m.m. går ju att få tag på ganska lätt. Batteri kan man ju klämma in någonstans. Blinkers och lyktor bör ju vara noll problem. Motarddäck finns det säkert en hel sjö utav här på internet. MEN hur får man dit en generator så att batteriet laddas upp när man kör? Dyrt och svårt? eller man ska ladda batteriet efter att man kört hojen? Låter jobbigt :näsblod
Min budget på att förvandla denna sköna cross till motard hade jag tänkt ligga på kring 15000 med däck och allt. Sen kommer ju inregistrering om det nu går. Någon som har erfarenhet där? Cross till motard?

Tacksam för svar!

Största problemet måste väl va att få den lv reggad?

Cervantes skrev:
2136454 Största problemet måste väl va att få den lv reggad?

Japp, verkar vara mer eller mindre omöjligt att få tag på alla papper och intyg som krävs för en lv-reg. Mitt råd är att köpa en hoj som redan är lv-reg.

Motardforumet hade nog varit den bästa platsen för denna tråd.

Om jag förståt allt rätt så är det stört omöjligt att regga in en SX, ska man köra 525 på gatan så är det EXC som gäller.
Men för övrigt så är det bara att hänga på 17" hjul och fet bromsskiva fram, sen är det bara att gasa satan på banorna runt omkring dig, bättre blir det inte :)

M:et skrev:
2136471 Motardforumet hade nog varit den bästa platsen för denna tråd.

Om jag förståt allt rätt så är det stört omöjligt att regga in en SX, ska man köra 525 på gatan så är det EXC som gäller.
Men för övrigt så är det bara att hänga på 17" hjul och fet bromsskiva fram, sen är det bara att gasa satan på banorna runt omkring dig, bättre blir det inte :)

Jo, men målet är buskörning på vägarna. Bättre att köra med en motard och leka med den än med min R1:a. Jag är mer rädd om R1:an känns det som med tanke på vad det kostar att reparera

ola_sandin skrev:
2136467 Japp, verkar vara mer eller mindre omöjligt att få tag på alla papper och intyg som krävs för en lv-reg. Mitt råd är att köpa en hoj som redan är lv-reg.

Är det så svårt att få den reggad? Vad är det som gör att det blir så svårt? Hur kan dom som har sina LV-reggade fått dom LV-reggade då? Har dom lagt ner den tiden och pengarna som krävs?

Vapor skrev:
2136559 Jo, men målet är buskörning på vägarna. Bättre att köra med en motard och leka med den än med min R1:a. Jag är mer rädd om R1:an känns det som med tanke på vad det kostar att reparera

Är det så svårt att få den reggad? Vad är det som gör att det blir så svårt? Hur kan dom som har sina LV-reggade fått dom LV-reggade då? Har dom lagt ner den tiden och pengarna som krävs?

Prova att sök i supermotardforumet. Jag är för dåligt insatt, men har för mig att philsson här på forumet försökte lv-regga en enduro, kolla med honom.

För att få lv reg måste det finnas massvis med papper mm från tillverkaren. Så innan du börjar ta kontakt med besiktningen och hör vilka papper mm dom vill ha, och ring sen KTM sverige och hör vad dom kan bistå med... men som sagt tror att det är omöjligt att regga en hoj som inte är tänkt att reggas.

Cervantes skrev:
2137197 För att få lv reg måste det finnas massvis med papper mm från tillverkaren. Så innan du börjar ta kontakt med besiktningen och hör vilka papper mm dom vill ha, och ring sen KTM sverige och hör vad dom kan bistå med... men som sagt tror att det är omöjligt att regga en hoj som inte är tänkt att reggas.

Kanske blir till att lägga projektet på is då... Tänkte att det var ett billigare alternativ än att köpa enny motard.

Vapor skrev:
2137242 Kanske blir till att lägga projektet på is då... Tänkte att det var ett billigare alternativ än att köpa enny motard.

Tyvärr tror jag det är både enklare och billigare att skaffa en motard direkt! ska du göra om en cross till motard behöver du ju nya fälgar, däck lysen blinkers elsystem fjädring bromsar mm mm blir ganska kostsamt innan du är färdig.. sälj crossen och skaffa en motard så blir det billigare!

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back