Johannes L
Ny medlem
- Gick med
- 12 Apr 2010
- Hoj
- Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Är medveten om att många anser att en cross inte är värd att lägga pengar eller energi på, den blir aldrig gatlegal och är gjord för att slitas.Men målet handlar inte om pengar eller värde. Tråden handlar om att jag ska ha något att lära mig på och göra så mycket jag kan själv. Målet är att jag ska prova allt möjligt som svetsning, blästring, lackering, kanske lite konstruktion/design, men framförallt att jag bara ska bli mindre rädd för att skruva isär saker.
Så jag köpte alltså en Yamaha YZ426F av en här på sporthoj. Ingen van skruvare så tänkte att en cross måste ju vara ett lätt byte att börja med, och inget jag behöver vara rädd för att misslyckas med. Väldigt lättstartad men är ju en del att göra med den, kassa dämpare både fram och bak, motorljudet tyder på att den behöver lite inre kärlek, allmänt sladdrig och dåligt skick, för att inte tala om smutsig. Som en cross ska vara alltså: Använd!
Så här såg den alltså ut när jag köpte den.

Tänkte den kanske kunde bli en trial bike.

Sen funderade jag på chopper.

Men det slutade som en s.k. "nakenhoj".

Skämt åsido grabbar. Allvar nu, vad ska jag göra med den? Tanken så här långt är ju att allt slitet ska renoveras eller bytas, allt synligt ska bearbetas och lackas om, samtliga skruvar ersättas m.m.
Men sen då? Har ni några roliga förslag på ombyggnation, styling, färg, nått annat skoj? Något jag kan göra rent effektmässigt? Var lite inne på att bygga en kopia av den som figurerar i filmen Oblivion men då de flesta verkar tycka den är ful är det väl inte värt besväret då.
Annars blir det väl som det blir.
Så jag köpte alltså en Yamaha YZ426F av en här på sporthoj. Ingen van skruvare så tänkte att en cross måste ju vara ett lätt byte att börja med, och inget jag behöver vara rädd för att misslyckas med. Väldigt lättstartad men är ju en del att göra med den, kassa dämpare både fram och bak, motorljudet tyder på att den behöver lite inre kärlek, allmänt sladdrig och dåligt skick, för att inte tala om smutsig. Som en cross ska vara alltså: Använd!
Så här såg den alltså ut när jag köpte den.

Tänkte den kanske kunde bli en trial bike.

Sen funderade jag på chopper.

Men det slutade som en s.k. "nakenhoj".

Skämt åsido grabbar. Allvar nu, vad ska jag göra med den? Tanken så här långt är ju att allt slitet ska renoveras eller bytas, allt synligt ska bearbetas och lackas om, samtliga skruvar ersättas m.m.
Men sen då? Har ni några roliga förslag på ombyggnation, styling, färg, nått annat skoj? Något jag kan göra rent effektmässigt? Var lite inne på att bygga en kopia av den som figurerar i filmen Oblivion men då de flesta verkar tycka den är ful är det väl inte värt besväret då.
Annars blir det väl som det blir.
Last edited: