Cross-lek-mek

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Är medveten om att många anser att en cross inte är värd att lägga pengar eller energi på, den blir aldrig gatlegal och är gjord för att slitas.Men målet handlar inte om pengar eller värde. Tråden handlar om att jag ska ha något att lära mig på och göra så mycket jag kan själv. Målet är att jag ska prova allt möjligt som svetsning, blästring, lackering, kanske lite konstruktion/design, men framförallt att jag bara ska bli mindre rädd för att skruva isär saker.

Så jag köpte alltså en Yamaha YZ426F av en här på sporthoj. Ingen van skruvare så tänkte att en cross måste ju vara ett lätt byte att börja med, och inget jag behöver vara rädd för att misslyckas med. Väldigt lättstartad men är ju en del att göra med den, kassa dämpare både fram och bak, motorljudet tyder på att den behöver lite inre kärlek, allmänt sladdrig och dåligt skick, för att inte tala om smutsig. Som en cross ska vara alltså: Använd!

Så här såg den alltså ut när jag köpte den.

20130429_190152.jpg

Tänkte den kanske kunde bli en trial bike.

20130525_105756.jpg

Sen funderade jag på chopper.

20130525_195945.jpg

Men det slutade som en s.k. "nakenhoj".

20130525_203515.jpg

Skämt åsido grabbar. Allvar nu, vad ska jag göra med den? Tanken så här långt är ju att allt slitet ska renoveras eller bytas, allt synligt ska bearbetas och lackas om, samtliga skruvar ersättas m.m.

Men sen då? Har ni några roliga förslag på ombyggnation, styling, färg, nått annat skoj? Något jag kan göra rent effektmässigt? Var lite inne på att bygga en kopia av den som figurerar i filmen Oblivion men då de flesta verkar tycka den är ful är det väl inte värt besväret då.

Annars blir det väl som det blir.

Last edited:
Lycka till med projektet!

Tycker du ska skita i vad folk tycker att hojen ifrån Oblivion är ful, eller är onödigt att lacka om en cross och fixa dess yttre.
Satsa på det motormässiga först tycker jag, byt det som behövs, lär dig grunderna och sedan ge dig på det yttre! :)

Varför inte en GP426?
Kul maskinval, jag minns den som fyrtaktscrossens moder.
Och att trumhinnorna slog ihop när man låg bakom...

Tack för svaren. Jovisst, det huvudsakliga är att fixa den maskinellt och få den som ny. Helt som Slick.kekki säger

Med styling menar jag givetvis inte neonljus och vinge, utan mer vad som blir snyggt i form av andra kåpor, färgval till omlack o.s.v. Kanske formulerade mig fel...

martinB, enligt google är gp426 en granatkastare eller annan form av vapen. Led mig gärna på rätt spår :) För övrigt var köpet av crossen en ren impulsgrej, hade jag planerat det lite mer sen tidigare hade jag säkert valt en annan hoj.

Hur som helst, märkte när jag tappade ut oljan att den luktar bensin. Varför skulle en motorolja lukta bensin?

Tack för svaren. Jovisst, det huvudsakliga är att fixa den maskinellt och få den som ny. Helt som Slick.kekki säger

Med styling menar jag givetvis inte neonljus och vinge, utan mer vad som blir snyggt i form av andra kåpor, färgval till omlack o.s.v. Kanske formulerade mig fel...

martinB, enligt google är gp426 en granatkastare eller annan form av vapen. Led mig gärna på rätt spår :) För övrigt var köpet av crossen en ren impulsgrej, hade jag planerat det lite mer sen tidigare hade jag säkert valt en annan hoj.

Hur som helst, märkte när jag tappade ut oljan att den luktar bensin. Varför skulle en motorolja lukta bensin?

Kör på, skit i vad dom tycker och lär dig! :)

Värre kan vara om insugsventilen står öppen och bensinen kan rinna in i förbränningsrummet, då kommer du att få en spädd motorolja med mycket sämre smörjförmåga. Detta är förvisso mindre sannolikt men inte heller särskilt ovanligt.
Om det händer är det bäst att byta oljan, det går att koka upp den i ett tråg över en gasollåga eller något sådant också och därmed koka bort den lättflyktiga bensien.
- http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?146214-Varf%F6r-st%E4nga-av-bensinkranen

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?241311-Bensin-i-oljan-!!!!

Sök så hittar du mer, verkar bli så om man låter bensinkranen stå på, tur att jag börjat stänga av min.

Oops, 426GP kanske hade varit en rättare benämning.
Undrar om Echelon knep mig nu? Snart kanske jag sitter med en svart påse på huvudet på väg västerut...

http://www.450gp.com/EN/vehicles.html

Kör på, skit i vad dom tycker och lär dig! :)

- http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?146214-Varf%F6r-st%E4nga-av-bensinkranen

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?241311-Bensin-i-oljan-!!!!

Sök så hittar du mer, verkar bli så om man låter bensinkranen stå på, tur att jag börjat stänga av min.

Tack, mycket matnyttig info. Vet att jag är mycket dålig på att söka. :rolleyes: Så vad jag har förstått kan alltså en anledning till varför oljan luktar bensin på en förgasarmotor vara att kolvringarna kan släppa igenom soppa, dock osannorlikt utan att den går som en kratta vilket den inte gjort! ?

Har hur som helst rivit av cylinderhuvudet och tagit en titt på kolven som ser mer eller mindre ny ut förutom lite sotig, liksom tändstiftet. Kolvringar reagerar jag heller inte på att de skulle se dåliga ut. Om det skulle vara så att kolvringarna är nötta så att de släpper igenom bensin, skulle det gå att se med blotta ögat?

passade även på att kolla efter glapp i lager då jag tyckte mig höra ett litet missljud från motorn när den var igång i form av skrammel eller bank vid varje varv. Dock verka allt vara i sin ordning, inga glapp runt vevaxel, vevstake eller kolv, och ventiljusteringen var nätt och jämnt inom gränserna.

Växellådan skulle ju vara renoverad av tidigare ägare, så några spontana tips på vad jag mer bör kolla efter slitage i motorn, eller har jag bara "lyssnat för mycket" kanske?

Edit: Bilder gör väl tråden lite roligare att titta på.

20130610_213205.jpg

Var även å hämtade en leksak till frugan. Har länge försökt få upp henne på två hjul utan lycka men när hon plötsligt kunde tänka sig en minicross var det givet att hon skulle ha det. Måste ju bearbeta henne långsamt. Tyvärr är bakfjädringen kass på den, det är ingen gas i behållaren. Mitt däckpåfyllningsmunstycke går inte in ordentligt så kan inte prova fylla på med luft för att se om det är tätt, men eftersom gasen läckt ut får jag väl anta att det gått läck. Hittar dock ingen renonveringssats som kan passa. Nån kanske vet? Det är en Orion 27, okänt årtal. Eller är det nån form av standard?

20130609_215453.jpg

Last edited:

Har jag ju redan en. Crossen vill jag få snygg, men ändå optimal för att köra i skogen med, så crossdäcken stannar kvar. :)

Hur som helst, ska prova att blästra i veckan. Ramen och svingen står först på tur.

Oops, 426GP kanske hade varit en rättare benämning.
Undrar om Echelon knep mig nu? Snart kanske jag sitter med en svart påse på huvudet på väg västerut...

http://www.450gp.com/EN/vehicles.html

Det där var ju faktiskt riktigt snyggt. Dock vill jag som nämnt fortfarande ha den i cross-stuk så man faktiskt kan använda den till nått, men tack för en mycket intressant länk. :hej

Totalrenoverade min 426a förra året, blev en surt dyr historia. För jävla rolig leksak är den nu dock!
Passa på att kika på glappet i vevstaken när du ändå har brallorna nere, utgående lagret brukar även ta en hel del stryk.

Gör rent grovfiltret som sitter i ramen, där samlas det sjukt mkt mög! Lagren i svinglänkaget brukar även vara totalslut. Bygg en icke gatlegal grusskvättare av den om du inte vill köra cross. Körde min en hel del på isen i vintras, galet kul :tummenupp

Ja pengar har jag ju inte direkt överflöd av. Men det får väl ta sin lilla tid.

Ang. vevstaken, vad är godkänt glapp? Den ska ju kunna röra sig i sidled och jag kunde väl vicka den någon millimeter i sidled. Annars ryckte jag och drog i allt, på alla håll, och ingenting glappa någonstans, av det man kommer åt uppifrån iallafall.

Grovfilter i ramen vet jag faktiskt inte vilket du menar på rak arm, men tanken är ju att allting ska rengöras och snyggas upp så jag kommer väl på vad du menar tids nog :)

Mycket trevligt med tips, det mottages tacksamt!

Om du ändå ska klyva motorn så kan du mäta radialglappet i vevlagret med indikatorklocka. Toleranserna brukar stå i verkstadsmanualen.

Hör av dig om du ska ha hjälp med något :)

Om du ändå ska klyva motorn så kan du mäta radialglappet i vevlagret med indikatorklocka. Toleranserna brukar stå i verkstadsmanualen.

Hör av dig om du ska ha hjälp med något :)

Det där gick lååångt över mitt förstånd :) Hade väl helst sluppit klyva iofs, men å andra sidan måste man ju göra det om man ska lära sig nått. All hjälp mottages tacksamt :)

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...