cross kostnad

zx6rman

none
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
italiano
Hallo! Ska nog köpa en cross och börja leka, men vad kostar det att underhålla en cross ungefär med oljebyten m.m.m.m.
Crossen jag funderar på är en 2t ktm 250 -04
Jag är ju en riktig färsking på cross så det blir ju lungn köra till att börja med :)

den där crossen borde du kunna köra i minst ett halvår innan du behöver tänka på att serva nånting...nästan iaf.
om den e hyfsat fräsch så ska den gå många timmar.
byt växellådsolja nån gång ibland sådär, om du kör mycket på isen i vinter så kan ett kolvbyte vara dags till våren.

rejser skrev:
den där crossen borde du kunna köra i minst ett halvår innan du behöver tänka på att serva nånting...nästan iaf.
om den e hyfsat fräsch så ska den gå många timmar.
byt växellådsolja nån gång ibland sådär, om du kör mycket på isen i vinter så kan ett kolvbyte vara dags till våren.

Hur ofta lär man byta kolv da?? hur mycket kostar det ca: , om man byter själv.
Ktm är det än billig cross att äga gämfört med yamaha, kawazaki osv.

zx6rman skrev:
Hur ofta lär man byta kolv da?? hur mycket kostar det ca: , om man byter själv.
Ktm är det än billig cross att äga gämfört med yamaha, kawazaki osv.

Om du ligger på sm (full rulle hela tiden) nivå så ska du byta var 40:nde timme.

Motionskör du så håller den i ungefär 90-100 timmar.

(inte lika mycket full rulle, fisa lite, dra på lite)

EDIT: Glömde säga vad en kolv kostar, kan kosta mellan 700 till 1300 spänn.

smiler skrev:
Går själv i crosstankar.... men varför en -04?? E inte de lite bortkastat om man e som sagt en rookie?
Den e inte sproilans ny utan den har gått 15 timmar, 40 000 ska han ha för den, det blir byte med rettan plus pengar till mig, jag tycker den är prisvärd men jag skulle ju helst vilja ha en äldre billigare, men rettan är svårsåld just nu

Nu vet jag inte hur mycket som ändrats men på min tid (oj va gammal jag låter) så körde man 7 timmar på en kolv i SM-fart och 40 timmar i motionsfart... Jag körde dock samma kolv i ~80 timmar utan problem, men hörde att killen som hade den efter (jag sa till honom att han skulle byta) hade fått ett ras 10-20 timmar senare...

Är den motionskörd kan du nog köra en bra bit till på den, byta kolv är inget våldsamt mixter heller, vet inte va priser KTM har men brukar ligga runt 1000-1500kr. Sen äre väl en hel del rengöring/byte av lager/packningar utanför motorn oxo, som svinglager, packboxar osv osv. Far ganska mycke drev och kjedjor oxo...

OlleR skrev:
Nu vet jag inte hur mycket som ändrats men på min tid (oj va gammal jag låter) så körde man 7 timmar på en kolv i SM-fart och 40 timmar i motionsfart...

Det låter ungefär som de intervaller som gällde för min rm125 -92.

Det brukar sitta smidda kolvar i KTM som håller länge.Och fuska inte med tvätt/inoljning av luftfiltret så minskar du slitaget på kolven en hel del :tummenupp

Det kan bli dyrt att inte byta kolv...
Oftast så blir det så när man motionskör med en hojj för länge är att
vibrationerna som uppkommer när kolven blir sliten och börjar glappa i cylindern, brukar få diverse spjäll och avgasportar att gå sönder för
att sedan falla ner i cylindern..resten kan ni räkna ut själva.

SM-kör man, så brukar kolven ta slut så fort att när den väl skär ihop så är det bara cylindern (klarar sig rätt ofta) och kolven som är trasigt, för att det andra inte hunnit tagit skada av dom kortvariga vibrationerna..

Detta är inget påhitt..utan mer utav kompisars efarenheter! (och egna) :tungan

Men byt kolv ca vart 40e tim..så klarar du dig! (40tim är rätt mycket ändå)

Hade en CR250 motard förut, jag bytte olja efter varann körning dvs efter 3-4 timmar och kolv var 15-20:e tim. Men, inte bara det.. Kom ihåg att värma upp motorn ordentligt innan. Konstant gas på landsväg med en 2t 250 är inte att rekommendera. Motorn mår bäst av när man kör hårt och servas ofta, alltså med varierande varvtalet hela tiden.. Det funkar när man kör i skogen, crossbana, SM bana osv.. men no landsväg..

Bytt olja o luftfilter ofta, så håller hojen längre. Tvätta hojen efter varje körning o smörj allt på hojen :) Jag räknar nog med att varje gång jag e ut på banan så kostar det mig ca 250kr, slitage på hojen, startavg osv. Men det e så jävla kul :yoparty :yoparty

40 timmar på en kolv bör du nog klara dig på.
cirkus 5 h med oljebyten och lyftfilter tävtt/byte efter varje/varannan körning beroende på hur dammig det var.
Sen som de har nämts tidigare så tvätta hojen efter varje körning och smörj in/fetta in nödvändiga saker (kedja bla)

Kolla även forumet på enduromx.com

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back