Cross +kick +rullstart

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Hej,
Ska ev kolla på en gammal kx80 till grabben. Den går ej att kicka igång, men startar lätt om man rullstartar den tydligen.
Skulle behöva lite tips om vad det brukar vara för fel om crossar ej startar på kicken? Om det brukar va bökigt att laga (typ riva hela motorn) eller bli dyrt att reparera?
 
Kickfjädern om kicken inte har något motstånd alls. Brukar innebära att man måste in i motorn för att byta den. Ibland kan det även innebära att någon varit inne i motorn och plockat bort kickens kugghjul för att den ska bli lättare.
Har du lite motstånd kan det vara dålig anslutning mellan cylinder/motorblock, dåligt åtskruvat topplock m.m.
Har du fullt med motstånd kan det vara smuts i förgasaren, smutsigt luftfilter, smutsigt bränslefilter, dålig förgasaranslutning till cylindern eller till luftfiltret, dålig avluftning till tanken, smutsig/dåligt sittande krök, dåligt tändstift, dålig tändhatt m.m.
 
Det låter som att det kan bli rätt jobbigt att åtgärda då!!!

Om pengen inte är allt för stor tycker jag att ni ska köpa den och kanske fixa felet tillsammans?
Väljer grabben att fortsätta köra cross så kommer ni bli tvungna till att serva den så se det som erfarenhet bara, om ni nu inte har råd till att lämna in den för varje service hela tiden..

Felet kan vara något simpelt, eller krångligt, i vilket fall så kan man rulla igång den ju.
 
Ja, det kan nog vara nyttigt att man får lära sig skruva o inte bara ha skoj:)

Har fått svar nu, och den "går" att kicka, men vill ej starta på kicken, men startar lätt om man rullar igång den. Så då kanske inte det är ett så stort jobb att fixa till.
 
Last edited:
Vill man inte/kan inte skruva ska man nog inte köpa sig problem, ingen bra combo!
 
Så sant! har skruvat en del, men viljan är det sämre med......

Köp då inte cross, antingen ett jäkla skruvande för att hålla grejerna i skick eller en massa skruvande för man inte höll de i skick. . . . .mycket skruva hur man än gör. ;)
 
Låter som tändning tycker jag. Har varit om det på en kxt 250. Den lära bogseras igång med bil och hade kassa magneter i svänghjulet. Ta lös kåpan å kika om det är vatten där tex.
 
Last edited:
Har fått svar nu, och den "går" att kicka, men vill ej starta på kicken, men startar lätt om man rullar igång den. Så då kanske inte det är ett så stort jobb att fixa till.

En fundering till: Om tex cyl o kolv börjar bli dålig, kan det då bli svårt å kicka men lätt å rulla igång? Har letat lite ang komp, kan det stämma att minimum för att motorn skall gå är 125psi/8,6bar och i nyskick ca 10bar/145psi? Så någonstans där i mellan är ok!
 
Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Back
Top