Cross köp

Neo0432

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 -06
Hej på er alla jag har en lite fundering. har tänkt att köpa en honda cr men vet inte om jag ska köpa en 250 eller 125. har en kört så mycket cross tidigare så har ingen bra uppfattning om hur stor skillnaderna är mellan dom. skulle vara tacksam om ni skulle kunna ge mig några tips och råd om det.

Vad kör du för hoj idag?

Skillnaden är mest i bottendrag, okej ingen har bra botten, men 250 är stråt vassare. Lättast är väl o prova o se vad som känns bäst

Jag måste rekomendera honda cr 250 riktigt bra hoj :tummenupp , jag personligen tycker det är stor skillnad mellan de äldre och nyare från -98.

-98 kom alu-ramen vilket gjorde att hojen blev ca 10kg lättare (rätta mig om jag har fel) vilket känns betydligt mycket mer lätthanterlig och smidigare!

Har tyvärr inte kört 125án...

Vad ska du ha den till? Köra grustag, tävla, motionskörning...?
Jag hade en cr250-00 körde mest på kul på bana och i grustag, vilket den var perfekt för, men när jag började köra lite tävlingar, märkte jag att en 125 passade mig bättre pga att jag orkade köra längre. Med 250 klarade man i princip bara kvalen, sen när finalerna kom så var man helt slut. Jag är inte så stor så 250 är för stark och tung. 178cm 68kg.

Så jag skaffade en cr125-02, som jag var väldigt nöjd med. Så fundera på vad du ska ha hojen till, ska du t ex köra grustag så kan du glömma 125an..

FreddaAbborre skrev:
Vad kör du för hoj idag?

Skillnaden är mest i bottendrag, okej ingen har bra botten, men 250 är stråt vassare. Lättast är väl o prova o se vad som känns bäst

En 250 är närmare bestämt flera strån vassare..tyvär :näsblod

wesslan78 skrev:
Jag måste rekomendera honda cr 250 riktigt bra hoj :tummenupp , jag personligen tycker det är stor skillnad mellan de äldre och nyare från -98.

-98 kom alu-ramen vilket gjorde att hojen blev ca 10kg lättare (rätta mig om jag har fel) vilket känns betydligt mycket mer lätthanterlig och smidigare!

Har tyvärr inte kört 125án...

På 250:n kom aluramen redan -97, på 125:an kom den -98.

Jag har kört en del olika 125- och 250-crossar på bana. Min uppfattning är att en 125 är lättare att hantera pga att den väger lite mindre. Tycker därför 125 cc är roligast att köra.

125cc för racing :D

250cc för att leka lattja grustag, bana ibland. Draget i 250 crossen är riktigt härligt, nackhåren reser sig och pang vad det bär iväg. skoj skoj, men inte så lätthanterligt. :yoparty

Den bästa crosshoj jag kört är en trimmad (vet inte om det var till SM, VM eller vad det nu var) 125a. Mycke mer lättkörd än 250n, å 250n är mer lättkörd än en orginal 125a. (förutsatt att man har lite MC-vana och kan hantera kraften)

Haru inte kört mycke crossbana så börja på en 125a, det är STOR skillnad på hur slutkörd man blir i kroppen. Och det sägs ju att tiden på banan är det som krävs för att bli duktig ;) Brukar gå ganska bra att byta hoj så.

Ska man däremot glida runt i det lokala grustaget så kan nog en 250 vara roligare.

En annan fin hoj är CRF450...

Om du skiter i varvtider på crossbanan, så ska du titta närmare på CR500.
Grustags RÄÄSER av rang!

robbandalal skrev:
Ja, fy fan vilken stygg hoj :banana
haha jo dom rockar :Bugar
Men om du ska leka och hålla på i skogen/grustag så köp en 250cc,har aldrig kört nån riktig bana men prova en lokal "enduroslinga" och där orkade fan inte min gamla cr125 uppför vissa sandbackar,nog för att man inte fick nån fart uppför backen då det var en snäv kurva före men tycker fan det är jobbigt att ligga och tokvarva och jucka på kopplingen ettans växel motför att lägga i en högre och vrida fullt och skotta på med en 250....

Klippt från http://www.off-road.com/dirtbike/features/2004/bigbikes/

FOCUS ON THE GOOD STUFF
How about this; Compared to a smaller bike, your 500 is:

Faster
Properly tuned, has buckets of smooth power
Has lots more torque
Is more versatile,
Is close to or is the same weight
Is MUCH more durable
Has more longevity (won't get thrashed as fast)
Requires a less maintenance
Initial purchase cost is less
Cost less to operate on a yearly basis (less parts replacement - more rear tires though)
Top ends last WAY LONGER
Holds it's resale value better
Requires very little clutch use
Requires very little shifting
And can "cover up" your sloppy riding mistakes
And, if ridden correctly, it could be more efficient and might cause you to expend less energy riding in the tight than a smaller bike!
MORE THINGS TO CONSIDER
It could be said that more power is detrimental to fast riding in the tight. This is true, but that's why we concentrate on a skill called throttle control. Practice makes perfect.

500's also:

Wheelie at will
Are intimidating to others
Can blast riders on the trail that you don't like
Sound cooler
AND ARE MORE FUN!

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back