Cross hackar när man ska iväg.

grisen

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2006
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki kx250 -99
Tjena, ska köpa en cross förmodligen imorn och från vad ägaren säger så hackar den när man ska dra iväg. DVS från att stå still till att börja rulla så hackar den lite.
Samma sak på 2an om du nu skulle få för dig att starta på den.
Sen undrar jag om alla crossar är så att håller du in kopplingen så slirar den lite fortfarande? Eller om de är ett fel som går att åtgärda. (Kawasaki 250 -99)

Undrar vad som kan vara fel? Tänkte att de kan vara kopplingen kanske?

Sen kan ni gärna passa på att skriva vad som jag bör titta närmare på när jag ska se på crossen, specefika fel som man inte vill ha med sig osv.

Snabba svar hade vart fint då jag bara har denna kväll på mig.
 
Kolla bakstötdämparen, så att den inte är slutkörd. Sen är det bra att veta hur mycket kolven har gått.
 
Tjena, ska köpa en cross förmodligen imorn och från vad ägaren säger så hackar den när man ska dra iväg. DVS från att stå still till att börja rulla så hackar den lite.
Samma sak på 2an om du nu skulle få för dig att starta på den.
Sen undrar jag om alla crossar är så att håller du in kopplingen så slirar den lite fortfarande? Eller om de är ett fel som går att åtgärda. (Kawasaki 250 -99)

Undrar vad som kan vara fel? Tänkte att de kan vara kopplingen kanske?

Sen kan ni gärna passa på att skriva vad som jag bör titta närmare på när jag ska se på crossen, specefika fel som man inte vill ha med sig osv.

Snabba svar hade vart fint då jag bara har denna kväll på mig.

Om det är lamellerna så är det ingen konst att byta dem, ca pris 700-800kr. tid ca: 20min
Kolla ekrar/hjullager/baksving/framgaffel/lyssna på motorn på högre varv(2takt)/fälgar/kylare(dyrt om den är paj)/vätskor.
 
låter som kopplingskorgen är dålig..

Förklara lite. Mycket jobb? svårt? Dyrt? Något ställe där man kan hitta lite delar till Kawasaki?

OCH kan man fortsätta köra fast de hackar, menar då att kan man strunta i de o bara köra på?
 
det låter som att lamellerna har slagit in "hack" i kopplingskorgen. Det är inte alls ovanligt på crossar, och hojen hackar iväg när man ska slira iväg eftersom lamellerna inte kan glida över ytan.
Det är inte något "farligt" men korgen måste bytas för att lösa problemet. Har inte koll på vad en ny kostar. Men när du byter så passa på att byta till en icke original korg. De brukar nämligen vara av hårdare material, och tror inte att det är någon större prisskillnad.
 
det låter som att lamellerna har slagit in "hack" i kopplingskorgen. Det är inte alls ovanligt på crossar, och hojen hackar iväg när man ska slira iväg eftersom lamellerna inte kan glida över ytan.
Det är inte något "farligt" men korgen måste bytas för att lösa problemet. Har inte koll på vad en ny kostar. Men när du byter så passa på att byta till en icke original korg. De brukar nämligen vara av hårdare material, och tror inte att det är någon större prisskillnad.

Eller putsa ner hacken i korgen för hand och/eller stoppa i en extra mellanskiva.
 
att putsa ner hacken för hand är inget som jag skulle rekomendera. Visst kan man för en stund bli av med symptomen. Men betänk att du kanske inte filar lika mycket på var "flik".. Plattorna kommer då inte att belasta korgen jämt fördelat, och troligtvis kommer nya hack att uppstå rätt så omgående. Om du ändå har sakerna nere så pass på att byta direkt så känns och blir det mycket bättre. Hur var det nu med snålheten och visheten.. =)
 
hur har det gått med korgen?

Det är alltid kul/bra att få en uppföljning på vad felet var (eller inte) så fler kan lära sig något av det :)
 
De gick åt helvette :)

Byglarna på kopplingskorgen gick av o gjorde så blocket som sitter på den sidan av motorn sprack lite :rolleyes: Kemisk metall och ny kopplingskorg för 2700 vart kostnaden :)

Nu sitter jag bara o klurar på hur i helvette jag ska få dit allt igen. Någon hemsida som har sprängskissar på kawa?
 
Back
Top