Cross guru sökes

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
Håller på och ska försöka ta bort motorn på min Honda CR250R 88...

Vill skruva bort skiten i rätt ordning har tagit bort bakramen, lossat alla motorfästen och tagit bort "bulten" från sving/motor/ram. Vad gör jag efter det antar redan nu att jag tagit bort grejjer i fel ordning...

måste jag ta bort svingen för att få dän motorn? ska ja dra den bakåt? eller kan jag knixa av den från sidan?

Det borde räcka att lossa kylare,förgasare, alla vajrar, kablar och slangar. Sen lossa motorfästen och dra den åt sidan.

/Joakim

Jag måste ta bort tankt, vajrar, sving, kylare, bakram, stötdämpare. På min hoj är det på fyra ställen motorn sitter fast, två långsfram neråt, en genom sving och ram och en sista som sitter fast i toppen. Har du tagit bort bularna som sitter fast mellan toppen och ramen?

Eftersom det är en sån gammal hoj så kan lite våld behövas, använd en gummihamare. Kolla runt, du ser ju var hojen sitter fast.

mvh Christian

här är lite bilder...

Bifogat

• Tape 1 - Still 001.jpg
    Tape 1 - Still 001.jpg
    8.2 KB · Visningar: 85
  • Tape 1 - Still 002.jpg
    Tape 1 - Still 002.jpg
    7 KB · Visningar: 56
  • Tape 1 - Still 003.jpg
    Tape 1 - Still 003.jpg
    6.6 KB · Visningar: 50
Nu har ja plocket ner skiten, ska lacka ramen osv.

Skall också gå över motorn, vilket leder till lite frågor.

¤Hur mäter jag mest exakt kolven/cylindern och hur mkt spelrumm får det vara?
¤Hela crossen vibrerar om den står på tomgång och man endast håller i styret, vilket lager kan just detta vara?
¤Vad ska jag passa på att byta när jag endå har skiten nere?
¤Ska köra heilcoil gänga till oljepluggen...

MostWanted skrev:
Nu har ja plocket ner skiten, ska lacka ramen osv.

Skall också gå över motorn, vilket leder till lite frågor.

¤Hur mäter jag mest exakt kolven/cylindern och hur mkt spelrumm får det vara?
¤Hela crossen vibrerar om den står på tomgång och man endast håller i styret, vilket lager kan just detta vara?
¤Vad ska jag passa på att byta när jag endå har skiten nere?
¤Ska köra heilcoil gänga till oljepluggen...
crossar brukar vibrera :D ,nämen det är ju bara att rucka fram å tillbax på alla grejer med lager så lär du ju känna om det är nåt glappt nånstans :) gaffel,sving tex.sen fåru väl kolla lager,bussningar,drev,packboxar å sånt i motorn när du rivit den å byta det som är dåligt :tummenupp

Last edited:
vibrera på tomgång gör väll alla tvitaktare... skulle passa på o byta kolv ändå om den är sotig ovantill eller ser sliten ut på sidorna.. sen skulle jag byta alla packningar där du tar isär något.. svinglager skulle jag byta om den ska köras på bana och inte vart isärploackad på ett tag.. annars skulle jag göra rent byta dåliga skruvar/muttrar/lager/bussningar/packboxar, smörja upp styr/hjulager, se till så det finns sjysta luftfilter och att det inte är hål i luftburks eller inssugs gummit.. smörja upp kontakter till tändning .. vajrar e alltid bra o smörja upp å se så dom inte e gamla eller slitna..om det finns hål undertill i luftburken(avrinningshål) skulle jag sätta dit avrinnings-slangar om de inte finns..

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park