Cross för "nybörjare"

Stämmer mycket bra att jag bor i Långshyttan, jo närmaste polisstation ligger i Falun men dom håller på att öppna den i Hedemora igen.

Jag spekulerar just nu bara i vad jag har för alternativ, har kollat runt lite och det finns inte så många Enduro hojjar i min prisklass så det kan mycket väl hända att jag köper en 250 cross.

Jag vill ju egentligen hamna lite under 20k, så jag har pengar till saker till crossen med, 20k är mer en max gräns.

//Simon
 
En Yamaha yzf 250 skulle jag satsa på (duh). Väldigt pålitliga motorer och chassin även på de tidigare modellerna. Jag har inte ägt min mer än några månader men jag vågar nog lova att jag aldrig går tillbaka till 2takt. Helt underbara motorer. Snälla utan överaskningar men snabba så det räcker och blir över (för mig). :yoparty

http://www.blocket.se/vi/19411909.htm?ca=14_s
Provkör en och se vad du tycker.
 
Jag vet en fin Suzuki RM250 -04 till salu. Välskött och få timmar. Billig är den också... Skicka PM :tummenupp
 
Nu är det kanske inte lätt att få tag på en sådan, men kolla efter en Yamma wr250 ( enduromodellen, 2 t ).
....Såg nu att det fanns en -99 på blocket i dalarna.
 
Last edited:
newk, lite väl långt bort... hehe

M:et, lät intressant, slänger iväg ett pm om det blir av

JohnVanB, antar att du menar den här: http://www.blocket.se/vi/20018391.htm?ca=6_s&last=1
Den var ju rätt nära och i helt rätt prisklass faktiskt, vad skiljer på denna och en Yz 250 -99? Inget utom elsystemet?

18" bakhjul, mjukare fjädring, lite större tank, lugnare gång i motorn (men inte mindre service för det) och lite annan offset på kronan (vet inte om det gäller denna iofs..)
 
newk, lite väl långt bort... hehe

M:et, lät intressant, slänger iväg ett pm om det blir av

JohnVanB, antar att du menar den här: http://www.blocket.se/vi/20018391.htm?ca=6_s&last=1
Den var ju rätt nära och i helt rätt prisklass faktiskt, vad skiljer på denna och en Yz 250 -99? Inget utom elsystemet?

Tändningskurvan ser lite annorlunda ut för att få lite mer kraft på lågvarven. Den är dessutom annorlunda växlad. Mer anpassad för skogskörning m.a.o
 
Du skall köpa en endurohoj - av den enkla anledningen att en sådan är bättre på crossbana än vad en cross är i skogen, allt går - men det finns rätt och mindre rätt sätt att göra saker på. :)

Högt drevad 1:a, struttig fjädring och toppig karaktär på motorerna är problemet med crossarna i skogen.

/J
 
Jag tror på en KTM 200 exc som du sa tidigare. En 125:a ram med en 200cc motor. Modellen har fått väldigt bra i flera tester. Där får du en väldigt lätt och smidig hoj, men ändå mer knuff i motorn än en 125:a. Gå in på KTMTalk.com och läs lite om modellen, finns mycket jämförelser där också.
 
Ska du kora grusvag sa far du ju ha en reggad hoj om du ska kora lagligt. KTM EXC 250/300 eller Gasgas EC 250/300 hade jag da kollat pa, att kopa en 4-takt for ca 20000:- innebar med all sakerhet dyyyra renoveringar och da kan du utan vidare lagga 5-10000:- till sa 2-takt ar nog helt ratt vag att ga:tummenupp . Blir det en cross sa hade jag tittat pa japanarna for dem pengarna, sen vilken av dem ar av mindre betydelse utan skicket och servicen ar helt klart det viktigaste!
 
fullkomligt skitsamma vilken du köper bara den är VÄLLsköt köp INTE billigaste i klassen tro mig min TM 125a kosta mig 40k i reparationer min rmx 250 kosta 10K och såldes som ett vrak. Tänk inte "det är bara.." för "Bara" kostar MYCKET pengar, och gör att du inte kan köra så ofta som du vill vilket gör att du tappar intresset

Om du inte tror mig kan jag lägga upp mitt projekarbete, om vad som krävs för att bli en bra enduro förare. Det jag kom fram till va att de viktigaste är att köra ofta och ha en hoj som va driftsäker och vällfungerande..
 
Om du inte tror mig kan jag lägga upp mitt projekarbete, om vad som krävs för att bli en bra enduro förare. Det jag kom fram till va att de viktigaste är att köra ofta och ha en hoj som va driftsäker och vällfungerande..
Upp med det.
 
  • Gilla
Reaktioner: Loy
Jag tycker att KTM 200 SX/EXC är en kanonhoj. Så jävla fin lättkörd hoj. Liten och smidig med riktigt bra tryck.

125 är mer svårkört om man ska ha lite tempo men att glida runt med som nybörjare tycker jag att den funkar bra till.

250n kan man kissa på sig av om man är ovan. Jag har kört stora fyrtaktare me mycke pulver länge innan jag köpte en 250 och gissa om den stod på bakhjulet spontant några gånger innan man lärt sig. Iofs är min något trimmad men ändå, den punschar hårt från mellanregistret ända upp på toppen, man ska ha rätt bra gaskontroll för att den ska funka bra. Många blir rädd av att sätta sig på en sån och då är ju inte körningen rolig längre.

Ska vi snacka lättkörda tvåtakt så är CR500 nog den mest lättkörda av dem alla, ändå rekommenderar man inte en sån till en nybörjare ;)

En hoj i den prisklassen förlorar man ju inte särskilt mycket att köpa och sälja när man tycker de e dags för nåt annat. När du väl hittat en hoj du gillar så tycker jag att du ska lägga ner pengar på att fixa allt. Köp orginalskruvar eller byt ut alla skruvar till nåt du gillar (jag kör insex) så slipper du bli irriterad på att byta verktyg hela tiden.

Egentligen handlar allt om hur mycke erfarenhet man har på hoj. Kan man styra runt på en 1000cc radfyra så kan man börja på en 250, för då vet man ju att man inte kan bete sig hursomhelst ;)
 
Vilken storlek du ska ha på hojen och om det ska vara 2T eller 4T får du nog välja själv vad du tycker passar bäst.

Men ska du köra skog så är det inte cross du ska ha iaf utan det är enduro du ska ha så tänk på det när du köper hoj, för jag kan lova att det är inte så kul att köra skog med cross fjädring.


Sen kan det vara värt att tänka på att 125or oftast är pissigt slöa och måste varvas till max för att ta sig fram enda 125an som jag personligen har kört som jag kan säga går bra och har tillräckligt med efekt är min gammla SX 125a 05a den gick ruskigt bra för att vara 125a men annars ska husqvarnas 125or av nyare model också gå bra.
Men kanske bättre kolla efter lite större hoj gör inte misstaget många nybörjare gör bara att köpa för stor hoj.
 
Mina två 125or är till salu! Men för skogs och grus körning vill man ha en 250 2t eller 450 4t. För bana räcker det med 125(tycker jag). Som en annan sa, köp inte billigaste, för det blir fort dyraste!
 
Last edited:
Mina två 125or är till salu! Men för skogs och grus körning vill man ha en 250 2t eller 450 4t. För bana räcker det med 125(tycker jag). Som en annan sa, köp inte billigaste, för det blir fort dyraste!

Hejssan såg att du hade en 125cc cross till salu.du kan väll skicka bilder och lite fakta till: gokartstoffe@hotmail.com

Snälla hör av dig...:):Bugar :) :hihi :rolleyes:
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top