cross fäljar på en motardhoj??

josefSM610

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2007
Hoj
2006 sm Husqvarna
tjena motard fans....

Jag kör en Husqvaran SMR 510, gymt nöjd med rackarn:yoparty
Går som fan :D

Men som en gammal, GAMMAL cross åkare som ja e så är jag ruskit sugen på att slänga på ett par cross fäljar å bli lite skitig igen... Får ej lov att ha två hojar för frugan:va

frågan är nu om någon har erfarenhet av detta och kan ge mig lite tips på hur jag ska gå till väga.
Jag antar att jag måste slänga på ett en till två taggar plus på framdrevet, sätta på en mindre broms skiva fram (från 320mm till 220mm??)
Hur funkar det på broms klossarna/oket?? Går det??
Något annat man ska tänka på??

Grymt tacksam för svar från nån som har lite kunskap av just detta

tjena ! håller själv på att fixa hojen så jag kan åka lite i skogen i sommar, ang fälgarna så är det tydligen ca 5mm bredare mellan gaffelbenen på motard modellerna än på cross å enduro, enligt halvard husqvarna kungen. så det behövs en distans , möjligen en dämpar inställning men jag har ej testat än , vad gäller broms ok vet jag ej om man behöver byta till ett annat , ska kolla upp det inom kort.

Annat ok, annan skiva, andra fjädrar till gaffeln och annan fjäder till bakdämparen och en ny framstänka så blir det nog bra.

Räkna med minst 10-15k om du ska ha nytt.

tjena ! håller själv på att fixa hojen så jag kan åka lite i skogen i sommar, ang fälgarna så är det tydligen ca 5mm bredare mellan gaffelbenen på motard modellerna än på cross å enduro, enligt halvard husqvarna kungen. så det behövs en distans , möjligen en dämpar inställning men jag har ej testat än , vad gäller broms ok vet jag ej om man behöver byta till ett annat , ska kolla upp det inom kort.
Behövs nog bytas, tar antagligen i ekrarna annars, man kan kanske slipa på oket som man gör på ktm/husaberg (har jag för mig att det var iaf.)

Man får nog skaffa nytt fäste till bromsoket också om man inte gör någon fiffig adapter, skulle jag tro.

Last edited:
Som någon sa så lär du byta fästen till bromsoket (fram), kanske till och med byta bromsok om inte hela bromssystemet om du inte vill köra med ett större bromsok och 320mm skiva. En annan sak som kan vara negativt är att fjädringen på en smr är skimsad för motard vilket gör den betydligt hårdare än crossfjädring, vilket antagligen inte är så trevligt på en gropig crossbana. Men om du kör på en någorlunda slät bana så går det nog bra :)

Kan vara bra med ingående info till nästa självmordsåkare som vill ha grussprutar hjul.

crossfäljar!

tebaxs nu! funkade fint med omkittningen, fick sätta distansbrickor mellan fälg och skiva(320mm) för att centrera den i oket+bricka mellan nav och gaffel, kör med 13-50 , 14-48 i drevning beroende på om det är grussprut eller surmyr på gång. lite dämpar inställning sen ut å köra bara, var lite orolig i början att skivan skulle ta i nån sten eller dylikt, men den funka kanon! hoppas du får till det:yoparty

Back