Cross fälg som fått stryk....

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Hej på er!

Har fått en bula på min bakre fälgbana, smällen har kommit underifrån och går innåt "troligtvis landat på en sten eller dyl"
Min fråga här är om det bara går att hamra tillbaka eller om det är fälgbanebyte på detta, någon som vet?
Innåtbuktningen är kanske runt 10mm på en yta av 150mm på fälgbanan.

Tips och ideer är välkomna.
Mvh Henrik

Det borde gå att fixa men använd dig av någon professionell som värmer innan riktningen.

Har du tjockslang och 0,5kg i däcket när du kör? Jag hade så förr men fälgarna sprack och bucklades stup i kvarten.. Kör visserligen med tjockslang nu men med lite över 1kg i däcken. Aldrig hänt sen dess...

edit.... jag skrev 0,5kg som om det var en standard. Jag menade såklart om du kör med LITE luft helt enkelt.. inget annat :)

Last edited:
Bankar man bara rätt slätt upp o ner så spricker det, alternativt händer ingenting alls.
Däremot brukar de funka att värma upp godset löjligt mycket och pressa tillbaka om du har tillgång till nån verkstadspress av något slag. Kan dock spricka då med, rätt stor risk.

Annars finns det inte jätte mycket att göra, bulade crossfälgar är vanligt och så länge det går att köra på den gör man bättre att låta de va.

Det borde gå att fixa men använd dig av någon professionell som värmer innan riktningen.

Snackar vi gassvetsvärme eller kan det räcka med gasolbrännare?

Mahhbechh skrev:
Har du tjockslang och 0,5kg i däcket när du kör? Jag hade så förr men fälgarna sprack och bucklades stup i kvarten.. Kör visserligen med tjockslang nu men med lite över 1kg i däcken. Aldrig hänt sen dess...

edit.... jag skrev 0,5kg som om det var en standard. Jag menade såklart om du kör med LITE luft helt enkelt.. inget annat

Nja, brukar ligga runt 0,8-1,0kg. Den här bucklan fanns redan när jag köpte crollen. Retar mig dock på den bara:rolleyes:

SkaD skrev:
Bankar man bara rätt slätt upp o ner så spricker det, alternativt händer ingenting alls.
Däremot brukar de funka att värma upp godset löjligt mycket och pressa tillbaka om du har tillgång till nån verkstadspress av något slag. Kan dock spricka då med, rätt stor risk.

Annars finns det inte jätte mycket att göra, bulade crossfälgar är vanligt och så länge det går att köra på den gör man bättre att låta de va.

Lite nyfiken på om det fungerar, ska ändå göra service på resten av hojen.
I värsta fall kan man ju alltid plocka isär rubbet, blästra nav, byta ekrar och fälgbana OSV =)

Snackar vi gassvetsvärme eller kan det räcka med gasolbrännare?

Lite nyfiken på om det fungerar, ska ändå göra service på resten av hojen.
I värsta fall kan man ju alltid plocka isär rubbet, blästra nav, byta ekrar och fälgbana OSV =)

Jag gjorde det nyligen på en extrafälg till r6an. Förvisso helgjuten och inte ekrat som de e på cross men hursom. Värme upp tills den nästan började bubbla, och la under verkstadspress och rätade upp han, blev en liten spricka men skulle ändå svetsa den så de gjorde inte så mycket. Bulan fick jag tillbaka iaf! Går om man vill, men som sagt bara om det är absolut nödvändigt.
Värmde för övrigt på gassvets men de går nog lika bra att använda dig av en liten gasolvärmare eller liknande, tar lite längre tid bara för de e noggrant att få fälgen riktigt varm för att undvika spricka i högsta möjliga mån

När jag åkte cross och drog bulor i fälgar stup i kvarten så lät jag de oftast vara, man kunde känna av dem om man åkte asfalt eller grusväg men på banan kände jag aldrig av dem, marken e ju så ojämn ändå :D

Last edited:
Jag gjorde det nyligen på en extrafälg till r6an. Förvisso helgjuten och inte ekrat som de e på cross men hursom. Värme upp tills den nästan började bubbla, och la under verkstadspress och rätade upp han, blev en liten spricka men skulle ändå svetsa den så de gjorde inte så mycket. Bulan fick jag tillbaka iaf! Går om man vill, men som sagt bara om det är absolut nödvändigt.
Värmde för övrigt på gassvets men de går nog lika bra att använda dig av en liten gasolvärmare eller liknande, tar lite längre tid bara för de e noggrant att få fälgen riktigt varm för att undvika spricka i högsta möjliga mån

När jag åkte cross och drog bulor i fälgar stup i kvarten så lät jag de oftast vara, man kunde känna av dem om man åkte asfalt eller grusväg men på banan kände jag aldrig av dem, marken e ju så ojämn ändå :D

Nej, egentligen är det helt onödigt att göra nåt åt den.... det är bara petimetern i mig som gillar en jämn och fin fälgbana...:rolleyes:

Nej, egentligen är det helt onödigt att göra nåt åt den.... det är bara petimetern i mig som gillar en jämn och fin fälgbana...:rolleyes:

Ja då är det bara en ny fälgbana 1400,- , ekra på/av 900,- och däck på/av 400,- som gäller då.

Dyrt att vara petig:tungan

Ja då är det bara en ny fälgbana 1400,- , ekra på/av 900,- och däck på/av 400,- som gäller då.

Dyrt att vara petig:tungan

Nej nej, inte lämna bort... själv är bästa slaven:D

Var kan man köpa ny fälgbana och ekrar, (om inte rikning fungerar =)?

Nej nej, inte lämna bort... själv är bästa slaven:D

Var kan man köpa ny fälgbana och ekrar, (om inte rikning fungerar =)?

på mx24.se

Förrut hade jag här i undertexten att sporthojare får 5-15% rabatt där men det togs bort av siteadm utan kommentar. Men de kanske börjar annonsera här och då får jag väl fixa det igen....eller nåt:gnissla :huvet

Det är bara heltidsproffsen som har råd att åka med icke krokiga fälgbanor vi dödliga får stå ut med att sålänge det inte påverkar funktionen eller spricker så låt det vara.

Crossfälgbanor är inte lönt att skicka till proffs för riktning utan när de är så krokiga att de inte längre duger så slängs dem. Skall du byta fälgbana så budgetera även för nya ekrar då man aldrig får av alla ekrar ty någon nippel har alltid skurit i gängan. Ekerkit köpes billigast från staterna medan enskilda ekrar köper du hos lokala crosshandlaren.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back