Cross eller enduro?

Shurburbel

Ny medlem
Gick med
28 May 2009
Hoj
2005 KTM 640 SM
Jag kör nu cross, bara "motionskörning" i ett gammalt sandtag men är sugen på bana. Så därför funderar jag på en enduro som man kan regga och åka in till banan me utan att behöva lasta fan på släp varje gång.
Jag har aldrig kört en endurohoj så jag undrar om någon har kört både och kan beskriva skillnaderna?
Tanken är att köra enduro på crossbana.

INGEN hit i mina ögon, du kommer att tröttna rätt snabbt tror jag. Lampor, blinkers o annat skit kommer inte att hålla på banan - dessutom kanske du vurpar något då och då så du inte kan köra hem hojen sen. En enduro är också betydligt mjukare i fjädringen vilket inte är så bra på crossbana. Att lasta crossen på släp tar inte så lång tid, efter ett tag kanske du t.o.m köper någon mindre "buss" att ha den och reservdelar/verktyg i. Vet någon som gjorde som du är inne på men det slutade med att han bytade husan (enduro) mot en crf 450 istället just pga detta jag nämnt ovan bl.a :tummenupp

Till och med en långsam förare kör så att fjädringen bottnar på en enduro cykel på crossbana. Så är du snabbare än jätte långsam så kommer det inte att vara roligt.

Klart att en cross är bättre på att köras på crossbana än en enduro, men riktigt så stor skillnad är det inte.

Det finna många som kört fort på crossbana med standard endurohoj, ibland satt med lite hårdare komp på fjädringen.

För en motionär på crossbana tycker jag ändå enduron duger bra, dessutom kan man åka lite grus och just enduro om man skulle känna för det. Ofta är dessutom motorn mindre trimmad, mer snäll att köra samt håller en smula längre (mindre trimmningsgrad)

/J

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...