Cross bakdäck vobblar

Rojjshady

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2015
Hoj
Suzuki RMZ 250 2011
Hej! Var in för någon dag sedan på en firma och bad dem att lägga på ett nytt bakdäck på min cross då det andra var så slitet..

Monterade tillbaka hjulet i helgen och for ut på en tur och däcket vobblar och det känns typ som att det sitter löst och "slirar" hela tiden... före däckbytet rullade crossen bra ? kan ni hjälpa mig att förstå vad som kan ha hänt?

Om du kör på asfalt (men det gör du väl inte?) så beror det på att dels är däcket förmodligen mjukare än ditt gamla och nabbarna är högre så de viker sig lättare.
Kollat lufttryck?

Börja med att kolla så dom blåst upp det ordentligt så däckkanten har lagt sig ordentligt mot fälgkanten.

Fälglås?
Det brukar normalt ge en djävla obalans...

Ja jag lämnade in för att jag inte orkar böka och för att jag inte har verktyg för det! Ja det vobblar på grusvägar också. Vobblade ingenting förut. Kompisarna som körde bakom sa att de såg ut som att hjulet var löst.

Den gula linjen på däcket verkar då röra sig linjärt då man snurrar på däcket. Ser nästan ut som att bromsskivan är skev �� finns en buckla på fälgen också Men tror den varit där tidigare annars så har väl däckfirman förstört fälgen om det nu är möjligt?

Sätt nu upp hojen på crossstödet som jag ändå räknar med att du har. Ta ett stadigt grepp runt däcket en hand på ena sida och den andra på andra sidan, 180 grader eller vad man ska säga och jucka det fram och tillbaka. Glapp? Ja då är det nog inte däcket som är fel utan snarare att det saknas distanser eller att dom sitter fel.

Lämnade du iväg hela hojen eller bara hjulet?

Det var jag som plockade lös däcket och då passade jag på att smörja in hjullagerna också... man ser ju då att däcket inte snurrar rakt utan det svänger en del eller vad man nu ska säga

Fälgen misshandlad vid däckbytet? Så hela konkarongen är skev och ekrarna snart börjar ge sig? Håll en mejsel/penna/spik eller något stadigt mot svingen i höjd med fälgkanten och snurra hjulet för att kolla.
Alldeles oavsett vad som felar - åk till däcksfirman och klaga!

Tagit lös däcket nu så ska in med det på måndag. Höll en blyertspenna på svingen mot däcket för att kolla vart fälgen gick ifrån pennan och den gjorde det på ett par ställen typ 2-3mm. Slet i däcket både i sidled och upp men kände inga glapp... jag har inte en susning om vad som kan ha hänt efter däckbytet..

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti