Crollan går inte som den ska

Ralle^

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Cr 250 -01 till salu
Kände när jag var ute och körde sista gången att crossen inte gick som den skulle, hade nyss bytt kolv, tänkte att det var för att jag körde fet blandning.

Är som att den inte kommer upp i varv, jättesvag på låga varv och inte alls samma tryck i registret, går knappt att slita upp på bakhjulet också vad kan det vara? Känner att jag knappt har någon tomgång, så jag tänkte att det var förgasarinställningar men det som är konstigt är att det blev så nyligen beror det på att det har blivit kallare?

MVH
 
Ska man inte köra in kolven innan man drar på bakhjulet?? :va

Kollat så att avgasventilen inte har hängt sig när du hade av cylindern?
Om du körde med för fet blandning, hur ser siftet ut?
 
Jag hade kört in kolven, stiftet är svart.

Pillade aldrig med avgasventilen.
 
Har du vänt kolven?
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=134886

Ralle^ skrev:
2478036 Kände när jag var ute och körde sista gången att crossen inte gick som den skulle, hade nyss bytt kolv, tänkte att det var för att jag körde fet blandning.

Är som att den inte kommer upp i varv, jättesvag på låga varv och inte alls samma tryck i registret, går knappt att slita upp på bakhjulet också vad kan det vara? Känner att jag knappt har någon tomgång, så jag tänkte att det var förgasarinställningar men det som är konstigt är att det blev så nyligen beror det på att det har blivit kallare?

MVH
 
Men den är rätt vänd, någon bör ju veta vad problemet är innan jag börjar skruva me förgasaren.
 
Trasiga reeds ? Tjuvluft någonstans ? Glömt en packning ? Bara att försöka gå tillbaka i minnet och se vad du pillat på :)
 
En packning till insuget som gick sönder litegrann men trodde inte det skulle vara
något större problem, äre bha å gå lös me startgasen eller?
 
Ralle^ skrev:
2478036 Kände när jag var ute och körde sista gången att crossen inte gick som den skulle, hade nyss bytt kolv, tänkte att det var för att jag körde fet blandning.

Är som att den inte kommer upp i varv, jättesvag på låga varv och inte alls samma tryck i registret, går knappt att slita upp på bakhjulet också vad kan det vara? Känner att jag knappt har någon tomgång, så jag tänkte att det var förgasarinställningar men det som är konstigt är att det blev så nyligen beror det på att det har blivit kallare?

MVH
Kan inte va nån kolvring som gått åt skogen vid montering??
 
Testat något så enkelt som att byta tändstift? :) Hjälpte på min 2-taktare häromdagen som vart "orkelös", stiftet va då oxå väldigt svart. Ploppa i ett nytt å den gick som en raket igen :tummenupp

EDIT: Ska tillägga att stiftet som satt i, bara var nån timme gammalt :confused: . Fundera på om den högre olje % i bensinen jag hade under inkörning kan ha "dödat" stiftet kanske?.
 
Kollade just stiftet och det var svart, dom hade inget på macken tyvvär. Hände ingenting när ja spruta startgas heller.
 
Ralle^ skrev:
2480443 Kollade just stiftet och det var svart, dom hade inget på macken tyvvär. Hände ingenting när ja spruta startgas heller.


Körde du med höjd olje% när du körde? Isåfall kanske du körde för lungt vid inkörningen så att den surat/kläggat igen.
 
Fick du rätt mått på kolven?
Det finns ju olika varianter(A,B,C osv) som ska passa i motsvarande cylinder.
Tror det skiljer 0,02 mm eller nått sånt mellan dom olika kolvarna.

Har du kollat så du har rätt komp?
Som någon sa tidigare testa och byta stiftet.
När du byter så köp ett lite dyrare stift (jag körde på ett lite billigare och då strulade min cross ordentligt, men efter byte till ett eix stift så funkade den utmärkt igen).

Lycka till
 
Jo körde på mer olja under inkörningen som varade cirka en timma. Kände att den gick lite bättre idag med 2% men inte alls samma sak som det var förut, har ett NGK b8ebs nu tror jag, vad ska jag byta till tänkte du? Radium stift eller?
 
Two stroke man skrev:
2481033 Jag tror du monterat avgasporten fel så att den aldrig öppnar.

Lätt att missa när du sätter tillbaka cylindern på plats. En liten pigg som sticker upp ovan blockplanet ska i motsvarande gaffel på cylindern om jag inte minns helt åt skogen.

Svårt att se även om man vet om det.
 
jag vet vad ni menar och den ska sitta som den ska. Men ska testa att byta stift och ställa in förgasaren så återkommer jag, annars får jag väl riva skiten.
 
exakt så var de för en kompis som du förklara men då var det topp packningen som var dåligt, du kanske inte har skruvat åt tillräcklig eller så är det en dålig packning?
 
Har inte ens haft lös topplocket och den fungerade före så det hade varit märkligt. Cylinderfotspackningen var helt ok.
 
Ralle^ skrev:
2483309 Har inte ens haft lös topplocket och den fungerade före så det hade varit märkligt. Cylinderfotspackningen var helt ok.

Du vet väl att en 2taktare INTE har några ventiler. Är du helt säker på att du monterat kolven rätt? I början brukar det kännas lite slöare men när man väl kört in hojen ordentligen så ska den gå normalt/bra.

Men i ditt fall verkar det inte stämma. Justera förgasare ska du inte behöva efter ett kolvbyte. Nåt fel har du gjort iallafall!
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top