Crimson Glory-metal för finsmakaren

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Ännu ett metaltips.....

Sorterade om i skivhögarna idag och snubblade på två skivor som jag inte spelat på länge. Nämligen Crimson Glorys självbetitlade debut från 1986 samt "Transcendence" från 1988. För er som inte känner till dem så spelade de melodisk lätt progressiv hårdrock i samma liga som tidiga Queensryche med grymt läckra dubbelgitarrleads ala Maiden. Tyvärr dränktes de i det digra utbudet av spandexförpackad och hårspraysindränkt skit som kom under slutet av 1980-talet och är väl idag närmast bortglömda, jag undrar om skivorna inte är "out of stock" rentav. Dock är de värda att fiska efter hos begagnatknasarna och på mässorna. Kvaliteten är nämligen fullständigt makalös på dessa två alster och de tillhör tveklöst de bästa hårdrocksplattor som släppts.

Sångaren Midnight är ett kapitel för sig, ett register som är så sjukt att det måste höras för att förstås. Bland det jävligaste jag hört, även om jag räknar med skolade sopransångerskor.....Bruce Dickinson har ett basregister i jämförelse.

Aptitretare att ladda ner
*Valhalla-Rocker som inleder första plattan
*Red Sharks-Gitarriff och sång som är bortom vår värld, lyssna och smält!
*In Dark Places-Lite proggigare och mer känsla än attityd
*Lost Reflection-Hade en skiva endast innehållit denna låt hade den varit värd fullpris! CG:s bästa låt och en av de bästa låtarna EVER! Midnight gestaltar inte en galen människa här, han ÄR den galna människan. Vrickat på ett hjärtskärande vackert sätt. Gåshuden vägrar lämna kroppen......

Det är lite King diamond över det emellanåt, men det var helt ok. :tummenupp

Blir detta nästa metaltråd tro? :confused: :hihi

Solid snake skrev:
Det är lite King diamond över det emellanåt, men det var helt ok. :tummenupp

Blir detta nästa metaltråd tro? :confused: :hihi

King Diamond är ju enormt bra! Fast det är en sån som man antingen älskar eler hatar.

Chris Ash skrev:
King Diamond är ju enormt bra! Fast det är en sån som man antingen älskar eler hatar.

Men jag lyssnar på diamond också. :tummenupp

Har:
Conspiracy, Abigail och THEM med diamond.

Har du fler tips på sån typ av musik? :)

När ska Queensrÿche släppa nu platta?

Nån som vet? :confused:

Inte som låter som CG eller King Diamond på rak arm. Har du hört tidiga Fates Warning?

Annars så har ju King Diamond gjort en hel flock med bra skivor utöver de du har. Bla "The eye","Voodoo","House of god" och "Puppet Master"

Queensryche släpper nästa platta under 2005, uppföljaren till "Operation:Mindcrime"

Chris Ash skrev:
Inte som låter som CG eller King Diamond på rak arm. Har du hört tidiga Fates Warning?

Annars så har ju King Diamond gjort en hel flock med bra skivor utöver de du har. Bla "The eye","Voodoo","House of god" och "Puppet Master"

Queensryche släpper nästa platta under 2005, uppföljaren till "Operation:Mindcrime"

Då får jag leta upp lite Fates warning. :)

Ska se om jag hittar Diamondskivor också. :)

Man får hoppas att Queensrÿche:s nya skiva är lika bra som operation mindcrime.

Ska ge dig några tips, det är inte progg men det är riktigt bra.

God forbid
Evergrey
Disharmonia mundi (Soilwork's sångare)
Construcdead
Grip inc (Slayers trummis då han var kickad)
Hatesphere
Carnal forge
Mastodon
Reclusion

:)

Edit: stvafle som vanligt.

Last edited:
Tankade ner lite skivor med CG efter ditt tips, har inte hunnit lyssna så mycket än men dom verkar ju vara helt ok...

Jag hmm...fick tag i några av låtarna via internet :rolleyes: och blev positivt överraskad :banana
Lyssnade på "Lost Reflection" och kom genast på att gitarrklinkandet i början låter nästan precis som "Beyond the realms of death" av Judas Priest.
Är jag :kocko eller håller någon med?
På måndag ska jag iaf försöka få tag i ett nåt album av Crimson Glory för rent fysiska skivor är att nåt helt annat än att ladda ner musik.

EDIT: lyssnade igenom låten igen och den var inte riktigt så lik BTROD som jag först tyckte, men jäkligt grym låt ändå!

Last edited:
crimson glory lät fruktansvärt powermetal, är steel, dragon, power, glory, thunder, hammer och sword nånting återkommande i deras texter eller?

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back