Mr * skrev:
..smäckrare och roligare maskin får man leta efter, den är verkligen ett smycke. Jag blev kär vid första ögonkastet. Men helt fel hoj för dig om du inte vill byta olja och luftfilter och kolla/shimsa ventiler ofta. Den skall skötas som ett spädbarn, då är den skottsäker. Kolla lite på yammas xt 600, där kan du köra 5000 mil innan det är dags att byta kolv. På CRF:n skall den bytas var 15:e timme enligt spec. Men många (inklusive jag själv) kör uppåt 50 timmmar med kolven, allt över det är hazardspel.
mvh,
mr *
Jag själv dåliga erfarenheter av min CRF sm just nu, svårjusterad med förgasaren å häromdagen så rymde gnistan sin väg, hans bohag ligger nu på posten på väg till Tibro.
Nästan alla säger att man MÅSTE byta kolven ofta......men ännu har jag inte hört eller läst om ngé kolvhaveri för utslit-/utmattningens skull. Min kolv hade gått ca 50 tim när jag bytte den för att en packning läckte.
Den kolven å cyl visade jag upp för en gubbe som äger en firma tillverkar och konstruerar i metaller åt kärnkraftsindustrin. Han är mkt kompetent när det kommer till material dessutom kör han topprenoveringar å dyl som för kul skull........bla bla
Han bara mös när han såg cyl å kolven, han sa att cyl inte var sliten ngt alls.....alla honingsrepor fanns kvar dessutom så var de tydligen gjorda på ett mkt bra sätt, kolven var inte speciellt ansträngd heller.
Han och hans bror har var sin CRF båda har gått 120 tim utan byte av ngt.
Min uppfattning är däremot att kolvringar bör bytas ofta men kolven.......??
Cyl är dessutom belagd så den står emot bra.
Annars när hojen går så är den grym, lätt, varvvillig och enkel att bakhjulåka med superkul alltså
.........väntar på nya grejor