crf 450 vs. yz450f?

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
hoj?
Vilken av dom här ska man välja?
Vågar man köpa en crf -02?a
Vilka barnsjukdommar hade den?

Vilka har yz:an?
Körde en yz450-04 igår och blev possitivt överaskad...

Är en ktm 525 lika snäll dom dom här?? som motard är en 525:a skitbra..
men vågar man sig ut på en crossbana med all den effekten??

Fixx skrev:

vissa 02-er börjar kanske bli lite slitna. men det finns många fina där ute. det skilljer relativt lite mellan 02-03-04. lite förbättringar vart efter har det blivit. tror inte att den hade någon barnsjukdom!
yz är nog säkert en lika shysst cykel som crf:en. men om man ska trimma TROR jag att crf 450 är mer beprövad och att det finns lite mer trim till den!

525 går nog hur bra som helst på crossbana. den har inte så vrålmycket effekt som du får det att låta. men den har allt lite mer än crf/yzf

bara att provköra och jämföra om du har möjligheten!

har en polare som kör crf
på 02:an han hade sprack ramen (har väl hänt ganska många?)
o på 03:an gick vevstaken av o slog sönder hela motorn(cylinder block m`m)
va nog bara toppen o vxl-lådan som höll, o han kände en annan som de oxå hänt för. Sen sa rolf som håller i motard körningen i malmö/lockarp att de va rätt många som hade rasat topparna på -03:orna.

yamman har jag inte hört nåt speciellt om

kopplingen har lämnat in lite för tidigt på en hel del 525:or, annars har jag inte hört något speciellt om dom

Anledningen till att inte YZ:an är så vanlig som motard lär väl gissningsvis bero på att den är 4-växlad. Det är måhända toppen på crossbanan men kanske inte perfekt på asfalt.

Aj då, läste galet. Det var ju menat för crossbanan...

Last edited:
Fixx skrev:

har inte hört om några större fel på crf 450, klart att det går sönder ibland men det gör ju allt...
yamahan är en finfin crosshoj något vassare än hondan dock 4-växlad om du funderar på motardbygge.
525 är faktiskt nästan snällare än hondan o yamman, lever mer på ett grymt fint vrid i motorn.

Triboman skrev:
Anledningen till att inte YZ:an är så vanlig som motard lär väl gissningsvis bero på att den är 4-växlad. Det är måhända toppen på crossbanan men kanske inte perfekt på asfalt.

Aj då, läste galet. Det var ju menat för crossbanan...
det är ju sant... på cross banan behöver man inte fler än 4 växlar..

Lutar lite åt en crf då.

jag har inte alls hört om något större ras på crf 450. bara att man lätt skjuter ventilerna men då har de grabbarna plant dem! (dvs kanske för mkt planat)

devetdu skrev:
jag har inte alls hört om något större ras på crf 450. bara att man lätt skjuter ventilerna men då har de grabbarna plant dem! (dvs kanske för mkt planat)

Crf -03

Ska titta på denna imorron...
bänkad till 55hk på slangen...
Men bara bytat kolv en gång på 50 timmar.

Han hade hört att man skulle byta efter 60h...

vilket är sant 25 eller 60?

i boken står det 15. men det är hondas överbeskyddande snack...
åker man cross kanske man byter vid 50-60 skulle jag tippa! har hört ett par killar som vet säga det.
så va på den säkra sidan och byt på en gång om du köper den så vet du att allt är schysst!

Hur mycket kostar en ny kolv till en KTM 525? Krångligt att kolla ventilerna? Är småsugen på en sån... :D

Edit: Är den alldeles för svårkörd i skogen för mig som aldrig kört enduro eller cross förut?

Last edited:
rejser skrev:
har inte hört om några större fel på crf 450, klart att det går sönder ibland men det gör ju allt...
yamahan är en finfin crosshoj något vassare än hondan dock 4-växlad om du funderar på motardbygge.
525 är faktiskt nästan snällare än hondan o yamman, lever mer på ett grymt fint vrid i motorn.
Wr:en är 5växlad. kanske kan stoppa i den i Yz:an oxå

Last edited:
YZ450 finns det 6 vxl kit till såg det nånstans på internet eller i mxa kommer inte ihåg! Yamahan och Hondan e nästan jämnlika lite mer pulver i Yamahan orginal! Om man ska ha aftermarket delar finns det hur mycket som hellst till båda! Kolvbyte ska göras med intervalen 25-40h beronde på påfrestning! Min granne har både en crf och en yz-f. Han föredrar Hondan men jag föredrar Yamahan! Man måste nog prova och känna om den passar ens körstil???

MackeNo1 skrev:
Hur mycket kostar en ny kolv till en KTM 525? Krångligt att kolla ventilerna? Är småsugen på en sån... :D

Edit: Är den alldeles för svårkörd i skogen för mig som aldrig kört enduro eller cross förut?

525SX är svårkörd i skogen. Hård fjädring, fel växlad och för brutal effekt. 525EXC däremot har en växellåda som är drevad för enduro och mjukare fjädring. Har hört att den har snällare karaktär på motorn oxå. Elstart är oxå skönt i skogen (EXC har det). Inte kul att stå mitt ute i skogen och kicka när man är helt slutkörd.

Mattan skrev:
525SX är svårkörd i skogen. Hård fjädring, fel växlad och för brutal effekt. 525EXC däremot har en växellåda som är drevad för enduro och mjukare fjädring. Har hört att den har snällare karaktär på motorn oxå. Elstart är oxå skönt i skogen (EXC har det). Inte kul att stå mitt ute i skogen och kicka när man är helt slutkörd.
Kicka i skogen suger!!! Speciellt när man kört ett långt tag! EXC:n är alldels för snäll har jag hört... Och 4 vxl!!! Finns elstart till sx oxå!

Fixx skrev:
Wr:en är 5växlad. kanske kan stoppa i den i Yz:an oxå

jo det borde ju gå.
eller köp en wr och bygg lite mer cross av den, hårdare fjädrar i gaffel och stötdämp, kanske låta nån firma pilla lite i dämparna oxå, ett schysst trimrör.....osv, då får du ju elstart på köpet med!

rejser skrev:
jo det borde ju gå.
eller köp en wr och bygg lite mer cross av den, hårdare fjädrar i gaffel och stötdämp, kanske låta nån firma pilla lite i dämparna oxå, ett schysst trimrör.....osv, då får du ju elstart på köpet med!
och byt kamaxel så har du en YZ med 5 växlar och elstart :)

YamahaJojje skrev:
Kicka i skogen suger!!! Speciellt när man kört ett långt tag! EXC:n är alldels för snäll har jag hört... Och 4 vxl!!! Finns elstart till sx oxå!

EXC:n har sex växlar.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back