crf 450 frågor

jontte

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2003
Hoj
KTM 990 Adventure
Ska till och kontrollera kolven samt ventilerna.
Märker att oljan i växellådan är ljusgrå....någon som har varit med om detta? Eller tips om hur detta kan komma sig?

Sedan undrar jag vad det är för spec. nyckel som krävs för att som jag fattar det släppa/spänna kamkedjan?

Det är en crf 450R -03

PS. Första kontrollen för mig

Last edited:
Oljan i växellådan är ljusgrå pga slit. Det är helt normalt! (min är alltid grå när jag byter den, på fem timmar)

De övriga frågorna har jag inte någon erfarenhet av än :)

jontte skrev:
Ska till och kontrollera kolven samt ventilerna.
Märker att oljan i växellådan är ljusgrå....någon som har varit med om detta? Eller tips om hur detta kan komma sig?

Sedan undrar jag vad det är för spec. nyckel som krävs för att som jag fattar det släppa/spänna kamkedjan?

Det är en crf 450R -03

PS. Första kontrollen för mig

Prova köra med växellådsolja i lådan...

Behöver inte specverktyg, går med en liten mejsel, eller gör du lätt ett eget specvarktyg av en plåtbit. spännaren fjongar ut om man inte skruvar in den..

Hampe #66 skrev:
Prova köra med växellådsolja i lådan...

Behöver inte specverktyg, går med en liten mejsel, eller gör du lätt ett eget specvarktyg av en plåtbit. spännaren fjongar ut om man inte skruvar in den..

Ok, är det fler som kör med annan olja i växellådan än motorn ?

Ska se om jag lyckas tillverka någon typ av nyckel för det dära.

Tackar för svaren!

enklaste saken i världen

jontte skrev:
Ok, är det fler som kör med annan olja i växellådan än motorn ?

Ska se om jag lyckas tillverka någon typ av nyckel för det dära.

Tackar för svaren!

Kamkedjesträckaren är monterad med två bultar i blocket/cylindern, lossa dessa skruvar och plocka av hela sträckaren då ser du hur den fungerar och du slipper risken att den "fjongar ur när du skall montera kamkedjan. När du sedan återmonterar den så tar du bara en skruvmejsel och skruvar in den samtidigt som du gängar i skruvarna.

kram,

Mr * skrev:
Kamkedjesträckaren är monterad med två bultar i blocket/cylindern, lossa dessa skruvar och plocka av hela sträckaren då ser du hur den fungerar och du slipper risken att den "fjongar ur när du skall montera kamkedjan. När du sedan återmonterar den så tar du bara en skruvmejsel och skruvar in den samtidigt som du gängar i skruvarna.

kram,

Det gick bra det dära. Ett problem återstår som jag inte hittat svar på.
Hur justerar man ventilerna på soppa sidan ? Just nu är den ena 0,1 och den andra ännu mindre. På utblåset är de 0,3.

tackar för svaren!

Kom igen nu, nog finns det folk som vet hur man går till väga!

upp upp...

(jag har bara tittat på bilder)

Du plockar bort hela den där upphängningen med kammen och det dära.

jontte skrev:
Det gick bra det dära. Ett problem återstår som jag inte hittat svar på.
Hur justerar man ventilerna på soppa sidan ? Just nu är den ena 0,1 och den andra ännu mindre. På utblåset är de 0,3.

tackar för svaren!

Mät venstilspelet med kamaxelöverfallet på plats, påskruvat, mät flera gånger (med obelastad tryckare) Sen plockar du bort överfallet och plockar upp respektive shims (håll koll på var dom satt) läs på shimset och mät för säkerhets skull. Sen kollar du i boken vad du skall ha för spel, räkna ut vilket mått på shims du skall och köp dom. Var bara noga med att du sätter rätt shims på rätt plats, skruva på överfallet och mät ventilspel flera gånger. Har du gjort rätt så stämmer det.

jontte skrev:
Kom igen nu, nog finns det folk som vet hur man går till väga!

upp upp...

Givetvis har jag inte kvar länken men för en tid sedan var det uppe en tråd där det länkades till thumpertalk.com och en föredömligt bra tråd med både bilder och text som beskrev ventiljustering. Prova att sök här eller på thumpertalk så hittar du den säkert.

erik skrev:
Givetvis har jag inte kvar länken men för en tid sedan var det uppe en tråd där det länkades till thumpertalk.com och en föredömligt bra tråd med både bilder och text som beskrev ventiljustering. Prova att sök här eller på thumpertalk så hittar du den säkert.

Tackar så mycket för svaren, nu börjar det klarna. Alltså inte "justerbart" utan bara att köpa nya shims om det inte stämmer.

Back