CRF 450 eller yzf 426?

vilken?


  • Antal röstningar
    0

IceY

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Streetfighter 1098 & CBR900RR Turbo - Såld & Honda Cbr 600rr - Såld
ja vilken?
ska köra sm och lite cross/is.

obs endast dom två! inga ktm osv.

Mvh Oskar
 
öhh husqvarna 450 :rolleyes: :näsblod

Den ena är ju helt klart bättre än den andra. Men dom har ju båda för-och nackdelar.
 
IceY skrev:
ja vilken?
ska köra sm och lite cross/is.

obs endast dom två! inga ktm osv.

Mvh Oskar
Crf = håller inte!!!!! Måste skötas som ett barn!! yamman kan pillsnerskötas och håller ändå! Favo bortsett problem CRF
 
Yamahan till skillnad från hondan har inte Snusdoselock till kolv, och behöver därav inte bytas vart 40tim som crf;en
 
tycon1 skrev:
Yamahan till skillnad från hondan har inte Snusdoselock till kolv, och behöver därav inte bytas vart 40tim som crf;en


Okej... låter ju bra...

plus att yzf:en är billigare... :)
 
Vad jag HÖRT är att Yamman är tung och osmidig, 450 skulle vara lite bättre men inte i hondas klass...

Fast det är bara vad jag hört dårå.
 
men är yzf:en något att ha till sm?
menar då den lite nyare ca 02-04... många säger att det bara har 4 växlar? stämmer detta? även på dom nya? 4 känns lite klent...
crf:en är väl byggd mer för att köra sm med?

Mvh Oskar
 
OlleR skrev:
Vad jag HÖRT är att Yamman är tung och osmidig, 450 skulle vara lite bättre men inte i hondas klass...

Fast det är bara vad jag hört dårå.

Om man jämnför yamahan mot hondan så är hondan lättare, samt smidigare..
Men sen så är kvalités skillnaden på dom båda mycket mycket olika
 
tycon1 skrev:
Om man jämnför yamahan mot hondan så är hondan lättare, samt smidigare..
Men sen så är kvalités skillnaden på dom båda mycket mycket olika

Det där skulle jag vilja att du utvecklar, för jag antar att du tycker Yamahan har bättre kvalité?

//@
 
IceY skrev:
Hur? vilken har bäst kvalite då?

Yamaha'n har sin pansar motor, som går oavsett vad som händer (inom rimliga gränser)
dock lider den av en lite för tung ram jämnfört med hondan.

Hondan har sin plastmotor som kräver ofantligt mycket service..
Väldigt lätt 'overall' med både motor och ram..Men som sagt MYCKET service.

Min polare hade en motionskörd yzf400 ( modellen innan 426)
Och den kördes i 2,5 år (motionskörning) på samma tändstift och kolv..
Med jämna oljebyten osv..Så att den är en riktig stålhäst

Medans jag har haft dålig efarenhet av crf som behöver kolvbyten som en 125a..Samt hört många allvarliga motorras.
 
alla 426 är 5-växlade, det är yamahas 450 som har 4 och hondan 5.
röstar helt klart på yamman om du ska köpa en några år gammal hoj, den må va lite tyngre men håller nog bättre.
 
rejser skrev:
alla 426 är 5-växlade, det är yamahas 450 som har 4 och hondan 5.

Phuuu.... har läst lite på andra trådar och där hade dom bara skrivit yz eller yzf i vissa fall... så jag trodde att den var 4 växlad!! tur att den inte är det.

men för övrigt låter det som att det är nästan bara fördelar med att satsa på en yzf.

Tackar för alla svar!

Mvh Oskar
 
tycon1 skrev:
Yamaha'n har sin pansar motor, som går oavsett vad som händer (inom rimliga gränser)
dock lider den av en lite för tung ram jämnfört med hondan.

Hondan har sin plastmotor som kräver ofantligt mycket service..
Väldigt lätt 'overall' med både motor och ram..Men som sagt MYCKET service.

Min polare hade en motionskörd yzf400 ( modellen innan 426)
Och den kördes i 2,5 år (motionskörning) på samma tändstift och kolv..
Med jämna oljebyten osv..Så att den är en riktig stålhäst

Medans jag har haft dålig efarenhet av crf som behöver kolvbyten som en 125a..Samt hört många allvarliga motorras.


Håller med... har sett samma med Hondas motor, tyvärr, men samtidigt ser Hondan väldigt snygg ut i ALU-ramen...

MVH
 
Jag är mer än nöjd med min 450... Tyvärr bara 4vxl. men hänger ändå på crf450 och ktm 525or..

Lite viktigare med drevning bara....
 
Fixx skrev:
Jag är mer än nöjd med min 450... Tyvärr bara 4vxl. men hänger ändå på crf450 och ktm 525or..

Lite viktigare med drevning bara....

Någon som vet om det går att bygga om en yzf-450-04 så att den blir femväxlad? Tycker att det borde gå eftersom wr:en har fem växlar och att blocken verkar likadana?
Någon som vet?
 
Jo det går, en kille på thumpertalk.com har gjort den operationen, det smakar mer än det kostar förstås så det är väl egentligen bättre att köpa en wr 450 och byta avgaskam på.
 
Jag skulle självklart välja hondan istället för yamaha, ingen har väl dött av lite service..
 
Nej jag håller med NoFear, ingen har väl dött av lite sevice!!! Sköter man servicen så håller den utan några problem...
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top