cr, kx eller 380 (2-takt)

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
vad är de som gäller..
är sugen på o sälja iväg xr,n o köpa en större 2 taktare typ cr500,kx500 eller varför inte en ktm 380.
ska funka till iskörning o motardkörning.
har aldrig kört en 2 takts cross förr o vill inte ha nå hysteriskt som cr,n har rykte om sig.
är den så vild?
hur ter sig ktm,n mot dessa 2 större?
bättre på bana och om man ev vill ta ut i skogen nån gång?

tankar funderingar o svar?

tack på förhand.

ps om ni hittar nån bra tråd me likn funderingar så länka gärna :)

Jag kan väl svara trots att jag bara kör 125:a.

Om du ska ha den till att köra en tur på vägen så är det inte så jätteskoj med en 2-takts enduro kan jag intyga.

Edit: Läste frågan lite bätte nu. Om man läser i forumet så ser man att Cr 500 och kdx 500 kräver sin man för att köras i endurospåret. Tror nog att ktm 380 har mer än tillräckligt med effekt för endurokörning.
Själv tycker jag ju att min husqvarna drar på rätt bra i spåret men så har jag inte kört något värre iheller så man har ju inget att jämföra med direkt.

Kan inte utala mig om dom andra men tycker CR500 är en kanonhoj,använder min till skogskörning och crosskörning (och bus) tycker den är lättkörd,grejen är den att lära sig gasa lagom mycket...går inte att veva mycket med gashanden utan vara lite försiktig,har drevat min för att få ner varvet lite och ändå går den upp på gas(literyckistyret) på 5an :yoparty

Lätt att glömma bort sig när man har åkt på XRen ett tag och sen sätter sig på CRen och ryckertill i styret när man ska stegra...LIIITE farligt...ska skriva en liten lapp på styrskyddet på 500an "RYCK EJ"

CR500 har ~65hk vid 6500rpm och väger ~100kilo så den är GANSKA explosiv men som sagt trottelkontroll så är den snäll,funderar på att få tag på ett gashandtag som är tvärtemot ett snabbgashandtag så det blir lättare när man blir trött...Rekomenderar starkt CR500!

skulle säga som de andra 2, CR500 ska va en trevlig hoj. fast det e klart, det e ju en honda :D , den ser ju förövrigt jävligt bra ut med motard däck åsså. :yoparty

Jag kan bara utala mig om konstruktionen. Då jag endast har fåt stå och dregla vid desa underbara hojar. Men alldrig fåt tillfälle i akt att köra. Konstruktions mäsigt så är KTM modernast skulle jag säga. Sen så Hondan och sist Kawan. Den senaste Kawa 500 såg ut att härstama någon gång från mitten av 80.talet :3freak Det såg ut så på bilder på bikepics vargefall.

Hondan och KTM:en har jag fåt äran att rejsa med, eller rättaresagt blivit omkörd av på crossbanan :hihi

Har en cr500 men har aldrig provat kx500/ktm 380.Gillar karaktären i hondan, mycket lättkörd motor om man har lite erfarenhet från större hojjar & lite trottelkontroll.Minns känslan då man typ bara kört 125cc och provade min brors cr500 det var riktigt skojj och jag fick respekt för hojjen då jag svängde ut på en 110-väg och vred fullt på 3:ans växel och nästan slog över :tungan
Lätt att köra på bakhjulet med om man bara vågar...Jag har mest använt min som bushoj i grustag,skogsvägar,samhället,skoterleder och isen...roligare hoj får man leta efter om man bara ska leka med men kan va rätt jobbig på crossbana..Hade jag råd så skulle jag då skaffa motardfälgar och ok till min..
http://www.savefile.com/files.php?fid=3205557 här är ett litet filmklipp då jag kör min,tyvärr inget ljud och kasst filmat :huvet

ozeo skrev:
vad är de som gäller..
är sugen på o sälja iväg xr,n o köpa en större 2 taktare typ cr500,kx500 eller varför inte en ktm 380.
har aldrig kört en 2 takts cross förr o vill inte ha nå hysteriskt som cr,n har rykte om sig.
är den så vild?

tack på förhand.

dum fråga kanske, men varför ska du ha 2-t? kolla på en crf 450, funkar ju kanon på alla användningsområden. liknande effekt/vikt som cr 500 mm. 2 takt är ganska hysterikt att ligga och köra länge på, men det har du väl iofs tedan hajat. Mitt råd är att du testar en 2t och känner efter om den passar dig först, innan du säljer din xr.

enduroemil skrev:
Jag kan bara utala mig om konstruktionen. Då jag endast har fåt stå och dregla vid desa underbara hojar. Men alldrig fåt tillfälle i akt att köra. Konstruktions mäsigt så är KTM modernast skulle jag säga. Sen så Hondan och sist Kawan. Den senaste Kawa 500 såg ut att härstama någon gång från mitten av 80.talet :3freak Det såg ut så på bilder på bikepics vargefall.

Hondan och KTM:en har jag fåt äran att rejsa med, eller rättaresagt blivit omkörd av på crossbanan :hihi

Min ser väl inte ut att vara från 1980 den är ju från 1992? :confused:

//doordie

Bifogat

• PIC000031.JPG
    PIC000031.JPG
    55.8 KB · Visningar: 118
Jag har en polare som har en ROLIG ktm 360 -97 till salu :banana . Runt 18000 vill han nog ha. Den har både bra vrid och lite ketchupeffekt, känns som en turbo på högre varv hehe. Tjöööp!

ozeo skrev:
vad är de som gäller..
är den så vild?

tack på förhand.

Honda 500'n är en kanonhoj, inte så lättsvängd men det har man igen på rakorna.
Tror du fått saker om bakfoten, den är absolut inte hysterisk utan lättkörd och inte så kinkig på vilken växel som är i.

Hur mycket har du tänkt att hosta upp? Jag har en ev. till salu.

Jag skulle välja KTMen pga av den lite mindre motorn.
Den blir lite varvvilligar och ger ett ännu flexiblare effektband.
Effekt finns så att det räcker i alla av dom.

Motorn i min ex Husqvarna WR400 saknar jag.
Varvade som en 250i med botten som en 500a.

Per skrev:
Honda 500'n är en kanonhoj, inte så lättsvängd men det har man igen på rakorna.
Tror du fått saker om bakfoten, den är absolut inte hysterisk utan lättkörd och inte så kinkig på vilken växel som är i.

Hur mycket har du tänkt att hosta upp? Jag har en ev. till salu.

jag tänkte inte betala nå mer än vad jag får för min xr iaf.
tänkte först om man skulle få iväg xr,n efter lite fix för strax under 30.( om de går) och isf tänkte jag lägga dom pengarna på cross + motardfälgar..

o för den som fråga vafö jag inte köper 4-takt..
vill ha nå grymt för billiga pengar.
:)

men hur beter sig chassit..
tänker inte kosta på mycke för o motardkonvertera dämparna..
har ktm,n bättre chassi o fjädring då den ser "modernare" ut? :va

Har aldrigt kört cr 500 men kan väl inte vara mycket värre en kx 500?
i vilket fall som heslt vill du inte ha något hysteriskt köp inte 500
ktm 380 är nog inte så mild heller har väl lika mycket hästar som en 500?
för övrigt skit kul att köra bra mycket snabbare än xren och bakhjulet utan att rycka i styret på alla växlar i princip.

sen om du nu ska sälja en 500 tror jag att det är bra mycket svårar en xren eller en vandlig 250 men det är bara vad jag har hört och att kompisen som hade kx fick svårt att sälja sin.

om du har har någon vän eller möjligthet att testa en 250 så gör det är säkert på att du kommer bli nöjd med effekten.

Nja, skulle väl inte vilja beskriva 500 som särskilt hysteriskt, snarare mycket effekt och vrid. Däremot, får du för dig att skaffa en effektpipa med tillhörande ljuddämpare så kan nog hysterisk vara ett bra ordval.

Chassimässigt så är ju ingen av CR/KX hypermoderna, och kan kännas lite tunga och klunsiga på crossbana. Hur de uppför sig som SM-hojar kan jag inte uttala mig om, då jag inte testat själv. Däremot lysande på is!!

farmerlip skrev:

mmm om de följde med motardfälgar så kanske :)

Xr_Sebbe skrev:
Har aldrigt kört cr 500 men kan väl inte vara mycket värre en kx 500?
i vilket fall som heslt vill du inte ha något hysteriskt köp inte 500
ktm 380 är nog inte så mild heller har väl lika mycket hästar som en 500?
för övrigt skit kul att köra bra mycket snabbare än xren och bakhjulet utan att rycka i styret på alla växlar i princip.

sen om du nu ska sälja en 500 tror jag att det är bra mycket svårar en xren eller en vandlig 250 men det är bara vad jag har hört och att kompisen som hade kx fick svårt att sälja sin.

om du har har någon vän eller möjligthet att testa en 250 så gör det är säkert på att du kommer bli nöjd med effekten.

tror inte den effekten räcker på motardbanan :3freak

Back