Cpu-temp

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Hej.

Har nyligen byggt ihop en dator med e4300 processor. Från början lät processorfläkten (en zalman) som ett jetflygplan, så idag har jag kopplat in en simpel fläktkontroller. På lägsta farten 1300rpm, så har jag 40grader idle. Det är väl okej? Himlarns tyst å fint går det, faktiskt tystare än tjejens bärbara Acer som står här bredvid. Tänkte prova något krävande spel nu, då lär jag väl få höja farten lite på fläkten. Det jag undrar är vid vilken temp börjar det bli skadligt för processorn? Idle tempen på moderkortet just nu är 38 grader, vid
vilken temp ska man börja bli orolig där?

Allt är för övrigt oklockat än så länge. Såg en bra guide för det, så det lär man väl prova senare.

Datorspec.
Asus P5B DLX/WIFI-AP
Intel Core 2 Duo E4300
Gainward GeForce 8800GTS 320MB GDDR3
OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 2048MB KIT
Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet

hade en dator som höll 55 konstant, de tyckte jag va lite mycket.. men 60 grader , då ska man nog börja fundera.. en polare hade 72grader på sin ett tag o va lite nervös he he men de märks väl om den börjar bli lite småseg antar jag ?..
jag slängde i vattenkylning i min.. ganska coolt o gick ner ordentligt i temp samtidigt som den va knäpptyst.. =)

hade en dator som höll 55 konstant, de tyckte jag va lite mycket.. men 60 grader , då ska man nog börja fundera.. en polare hade 72grader på sin ett tag o va lite nervös he he men de märks väl om den börjar bli lite småseg antar jag ?..
jag slängde i vattenkylning i min.. ganska coolt o gick ner ordentligt i temp samtidigt som den va knäpptyst.. =)

Okej, det tyckte du var lite mycket. Jag vill nog ha lite exaktare svar än så. :)

40 grader ska inte vara några problem.
De AMD processorer jag har bråkat med har klarat runt 75 grader iaf innan de säger ifrån. Tror att P processorer ligger lite lägre i smärtgräns.

Ta det säkra före det osäkra och skruva upp fläkten lite om temperaturen ökar, men som sagt 40 grader e no problem :tummenupp

Provspelade lite Counterstrike Source, efter 1 timme var jag bara uppe i 51grader. Lugnt med andra ord. Nu är det bara att börja klocka lite med. :D

Du behöver inte tanka ner några program. P5B DLX har Q-fan i BIOS. Gå in i hardware monitor och aktivera det, och ställ fläktarna på silent.

Varför köpte du inte en E6300, som kostar typ 200 kr extra?

Din temp är för övrigt normal. Smärtgränsen går tämligen högre än man tror.
Tittar du i laptopvärlden så ligger tempen en halvmil ovanför stationära.
Min 2,0 Ghz Pentim M går upp i 95 grader i full load i högsta settings.
Jag brukar köra adaptivt läge där den steppar klocken upp och ner efter behov, då håller den 60 eller 70-nånting grader.

Edit: Lägg fingrarna på nordbryggans kylfläns efter lite spelande så ska du få känna på temperatur :brynad

Edit2: Och att den låter mindre än tjejens laptop är ingen konstighet.
Laptops är i regel ganska högljudda.

Last edited:
Du behöver inte tanka ner några program. P5B DLX har Q-fan i BIOS. Gå in i hardware monitor och aktivera det, och ställ fläktarna på silent.

Varför köpte du inte en E6300, som kostar typ 200 kr extra?

Din temp är för övrigt normal. Smärtgränsen går tämligen högre än man tror.
Tittar du i laptopvärlden så ligger tempen en halvmil ovanför stationära.
Min 2,0 Ghz Pentim M går upp i 95 grader i full load i högsta settings.
Jag brukar köra adaptivt läge där den steppar klocken upp och ner efter behov, då håller den 60 eller 70-nånting grader.

Edit: Lägg fingrarna på nordbryggans kylfläns efter lite spelande så ska du få känna på temperatur :brynad

Edit2: Och att den låter mindre än tjejens laptop är ingen konstighet.
Laptops är i regel ganska högljudda.

Jag tittade runt lite på processorer och läste det här http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=7&skrivelse=439 , tyckte att en E4300 lät bra. :) Men vad vet jag, jag kanske borde köpt en E6300. :)

Går det att mäta cpu-kärnornas temp med CoreTemp eller Intel TAT, isf är det de värdena du ska hålla i schack. De mäter rätt. Max 65 grader under 100% last på båda propparna. Vad du har i idle/tomgång spelar mindre roll. Mäter du tempen med Asus PC-Probe bör du hålla CPU-tempen under 55 grader vid full kräm. PC-Probe/Speedfan mäter den externa cpu-tempen som inte är speciellt exakt, dvs väldigt icke-exakt.

Går det att mäta cpu-kärnornas temp med CoreTemp eller Intel TAT, isf är det de värdena du ska hålla i schack. De mäter rätt. Max 65 grader under 100% last på båda propparna. Vad du har i idle/tomgång spelar mindre roll. Mäter du tempen med Asus PC-Probe bör du hålla CPU-tempen under 55 grader vid full kräm. PC-Probe/Speedfan mäter den externa cpu-tempen som inte är speciellt exakt, dvs väldigt icke-exakt.

Okej. Provade faktiskt Intel TAT programmet, men tyckte att pc-probe var smidigare, men då ska jag använda det förstnämnda i fortsättningen istället då. Tack.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg