Cornflakes-körkort

Åhhh alla dessa moraltantwannabes :gnissla

Så bara för att killen är ung har han automatiskt fel? Sicka tomtar ni är..
För att bara vara 18år så skriver han bra mycket mognare inlägg än många här iallafall.
Ni MÅSTE ju inte ta allt killen skriver fel.. Ge honom en chans.

Blir riktigt lack på sånt här, låta era agressioner gå ut över någon ny. Istället för att välkomna honom, visa lite kärlek och ge råd.

Inte: :finger

Utan: :pussa

;)

Quest skrev:
2253304 Kunskaper ska nötas in!

Exakt:
"Köra" hoj kan man efter ett par år/3000 mil i trafik
"Hantera" en hoj kan man kanske efter några år/5000 mil + en massa bankörning.

Själv har jag kört 3 år ca 3000 mil. Anser att jag kan köra nu. Erkänner att jag nog aldrig kommer kunna hantera en hoj fullt ut (kanske 75%)

När man börjar läsa tråden så börjar man räkna dom som är födda -88 får ta kortet, ajaj då börjar man själv bli till åren...:) ( Född -79 om nån undrar )

Om Sete kör som en kratta så får man inte påpeka det eftersom han iallafall är en snabbare förare än samtliga härinne..? Varför skulle man inte kunna framföra ett fordon på ett säkert sätt bara för att man är född -88. Nej ni behöver inte gnälla på mig om att jag också är ung, jag kör som en påse hundbajs men jag gör det med stil. Och jag är väl medveten om att jag är en fruktansvärt stor trafikfara när jag kryssar mellan bilarna på motorvägen i 240, och ja, jag hade kört i 280 istället ifall bågen hade gått så fort. Sådär, hoppa på mig istället. :banana

Tok!g skrev:
2253650 Rigge,Victor. Ni är värd en: :tomten

Grattis och lycka till att trycka ned grabben till botten av sjön!

Överreagerar liiite? Det är inte det minsta konstigt att en kille utan körkort skryter om hur bra han är och hur dåligt alla andra kör? Färskt körkort och egot i topp måste vara en livsfarlig kombination, Victor och jag har förmodligen räddat livet på allihop :lol

wonderwizard skrev:
2252960 Fyfan va jag e trött på att läsa där "äldre" killar/män/barnrumpor hackar ner på yngre killar som precis tagit sitt kort eller kanske håller på att ta sitt mc kort och är helt upphetsad av sin första tur på hojen, oavsett storlek eller styrka.

som det är idag, så tror jag att vissa yngre killar & tjejer är rädda att fråga eller tycka något här utan att bli betraktade som ett "moppefucko"
visst, yngre är mer impulsiva & gör många gånger förhastade saker utan att tänka på konsekvenserna. men som många har sagt tidigare "man måste vara ung & dum/dumdristig innan man kan bli gammal & erfaren"

Är det inte meningen att sporthoj.com skall främja samhörighetskänslan & hjälpa varandra på detta forum ?

tycker att vissa kan ta & skärpa sig lite.

hoppas att någon moderator med behörighet kan stänga denna tråden snart

// Henke

Har du ens läst denna tråd? killen ibörjan berättar att han sett en farbror ramla med sin motorcykel och tycker det är roligt, sedan berättar han att han inte har något kort (håller på att ta) och folk blir lite arga över att han påstår sig köra bra även fast han inte har ett mc-kort, varför ska man stänga tråden för det?
Alltså om du är moderator så borde du läsa trådarna bättre innan du svarar :mad:

Pinky skrev:
2252309 Förstår inte hetsjakten på Oddjob? Tråden handlade ju inte om hans körning utan om denna gubbe som tydligen verkade väldigt osäker och kanske ta sig en funderare på att inte köra mer hoj.

Edit: Såg inte heller Oddjob påstå att han var nån mästare i trafiken innan folk började hetsa honom.

Jävla idioter hela högen bara...

Tok!g skrev:
2253650 Rigge,Victor. Ni är värd en: :tomten

Grattis och lycka till att trycka ned grabben till botten av sjön!

Klarar man inte av lite kritik ska man nog inte hålla till i ett forum som detta..

Rash skrev:
2253309 Åhhh alla dessa moraltantwannabes :gnissla

Så bara för att killen är ung har han automatiskt fel? Sicka tomtar ni är..
För att bara vara 18år så skriver han bra mycket mognare inlägg än många här iallafall.
Ni MÅSTE ju inte ta allt killen skriver fel.. Ge honom en chans.

Blir riktigt lack på sånt här, låta era agressioner gå ut över någon ny. Istället för att välkomna honom, visa lite kärlek och ge råd.

Inte: :finger

Utan: :pussa

;)
Tack det var vänligt, men jag måste erkänna att det inte "alltid" stämmer :gnissla :)

Gustav O skrev:
2252098 Din uppenbara brist på insikt om din egen förmåga är fog nog för vad Rigge skrev...
Jag håller med dig ja.

fogerty skrev:
2252107 Man är som bäst på att köra motorcykel när man är runt 30 :mattias
Håller med dig också... typ. --> Du har dels fullt utvecklade reflexer, öga/hand-koordination (förhoppningsvis iaf) etc, och du har hunnit samla på dig relativt mycket erfarenhet från händelser.

Däremot tror jag att medan man blir ännu äldre (även om 30 är jäävligt gammalt :hihi), så ökar erfarenheterna och därmed riskmedvetenheten. Reflexerna minskar en aning, visst, men jag tror att detta vägs upp med ökad erfarenhet.... Rätt långt upp i åldrarna.

Spekulationer - Javisst! :banana

FTW skrev:
2254036 Jag håller med dig ja.

Håller med dig också... typ. --> Du har dels fullt utvecklade reflexer, öga/hand-koordination (förhoppningsvis iaf) etc, och du har hunnit samla på dig relativt mycket erfarenhet från händelser.

Att man kan ha reflexer och kontroll när man är ung tvivlar jag inte en sekund på, det är bara kolla på alla 12-13 åringar som kör skiten ur alla på crossbanor, däremot omdömet är det nog lite si och så med. Dessutom har man knappast hunnit tränat så mycke på att köra tung hoj heller.

Jada jada jada

Oddjob skrev:
2252010 Det kom precis förbi en gubbe på något som liknade en CB400N
inte så viktigt, iallafall han satt verkligen så långt bak man kunde,
precis som vissa moppefjantar sitter på sina DT, jag tror han satt på skjutssadeln.
När han kom fram till korsningen så tänkte han vända men trillade direkt och la hojen, så han körde vidare rakt fram och gasade på 1mm på gasen och släppte direkt.

det såg INTE stabilt ut :rofl

:banana :yoparty

Gubben hade kanske kört hoj hela sitt liv men just denna gången övade han kanske på olika konster som han hade sett de unga och starka motorcyklisterna utföra...... :rofl

Last edited:
Kanske skilja på begreppen 'tekniskt (o)skicklig' och 'farlig i trafiken' i diskussionen.
Knappast likvärdigt att tippa vid korvmojjen som att fronta en bil för man skar skymda kurvan, hur skickligt det än gjordes.

F.ö. så är en titt på olycksstatistiken rätt talande när det gäller olycksrisk för olika kategorier.

Cornflakes kort innebär inte automatiskt att man är trafikfarlig.
Lika lite som att taget hojkort automatiskt innebär att man INTE är trafikfarlig.

Men nyanser brukar inte vara direkt dominerande i såna här trådar; mer 50-tal sas, dvs. svart/vitt.
Så även denna gång (med vissa undantag förstås, men rätt få)
/u

Trodde vi lädre oss på teorin att de "äldre erfarna"(50+ cornflakes körkort) var överrepresenterade av personskador, medans 18-24 körde ihjäl sig. :3freak

För övrigt spelar reflexerna absolut ingen roll om man kommer i 100km/h för fort... De äldre kan förutse farorna för de själva har uplevt många av dem och vet vad som kan komma. De gör DERAS reaktionstid kortare. Men kan man inte hantera hojen är de väll skitsamma antar jag...... :tungan

Oddjob skrev:
2254015 Tack det var vänligt, men jag måste erkänna att det inte "alltid" stämmer :gnissla :)

Om vi skiter i hur det var i början av tråden ..

När du har fått ditt kort och lärt dig leda, fickparkera och krypköra hojen så är du välkommen på vilken bandag/broms&kurvkurs som helst så får du lära dig framföra hojen i fart också. Kanske, men bara kanske, inser du också dina och din hojs begränsningar och anpassar fart och körstil till dessa. :tummenupp

Blev jag en :tomten nu?

Cornflakes-körkort har inget med a-kort "på-köpet" att göra. Det säger man ju om bilister som kör illa med.

Sen är det ju så att att tekniskt duktiga förare är inblandade i mer olyckor än andra. Så attityden är viktigare än tekniken.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!