Cordona PQ8 installation på Aprilia?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld Yamaha R7 -24 =(
Ja, nu är jag åter om det här. Jag frågar och ser dum ut hellre än gör fel och har sönder något :)

Denna skall installeras till "ignition coil" och på Aprilian som är det en "twin" coil. På denna tändningsmodul så kopplas det bara in 1 adapter med 3 kablar i sig.

Två av dessa kablar kommer från ECUn, varav ena är till främre och den andra bakre tändningshatten / cylindern.

Enligt PQ8 så ska jag koppla in mig på dessa två pulser.

Eller hur att jag inte ska koppla in mig på den delen med det försärka gummihöljet som leder till tändhatten?

Grejen är den att jag har två "pluggar" att skarva med och de har inte en, men två kablar mellan sig. Se bild.

xpq8kit.jpg

(på bilden, till höger... lösa).

Detta är alltså standardkabelhärvan jag har.

Tyvärr kan jag inte länka till någon PDF med installationsbeskrivningen.

Men så här står det unikt för Aprilia:
"Trace pulse wires frm a cylinder until they become one single wire and cut it. Or instead of tracing, cut both wires, twist together and connect to PQ8 referring to the Ducati instructions above."

I ducati-instruktionerna står det att kapa puls-wiren på "coil"-sidan och koppla in PQ8an.

Känns som att instruktionerna iaf för mig, fallerar och jag fattar inte.

Guide me please :)

Om jag förstår rätt, så ska jag (se bild) kapa den orange kabeln och koppla in på "puls"? Rätt?

Du skall i vart fall inte koppla den på högspänningssidan, dvs mellan spole och tändstift. Då blir det helfel.

Om det är samma inkoppling som tidigare Cordona så ska den sitta emellan Aprilia-ecu och coilpack. Dvs på lågspänningssidan.(12v)

Håller med föregående talare...

Vad du än gör så klipp INTE av den tjocka svarta kabeln!! Det är sladdarna till tändspolarna du ska skarva in på!! Sitter på sidan av ramen om jag fattat min gamla manual rätt.... Ser din härva ut som den på bilden!? Den är till en rad fyra... går att använda men blir mycke kablar å kontakter över som man (jag) hade blivit väldigt irriterad på....

//B

Jag vet att den ska in i den, men hur kablarna ska skarvas är min fråga. Finner det inte tillräckligt tydliggjort i manualen.

Alltså, på huvudkabelstammen, där ni ser en orange kabel i ett "hopp" mellan adaptrarna. Är det den kabeln som ska kapas och skarvas in till tändningsmodulen?

Inte för att verka kritisk men det där var fan den mest luddiga beskrivning jag sett, om det du citerat är rakt ur manualen. Mitt förslag; Cordona får komma med bättre beskrivning. Det har du betalt för.

EDIT - jag refererade till färgerna från "Ducce"-bilden längst upp på sidan tre vilket inte stämmer med PQ8-härvan. Jag editerar inlägget nedan så färgerna överenstämmer med bilderna på sid 2. Och Du behöver inte tjafsa med de övriga kablarna, endast pulskabeln används av PQ8 - EndOfEdit.

Swedie, jag tog en titt i mina instruktioner och så här uppfattar jag det hela:

- Din RSV har dubbla tändspolar per cylinder eller hur? Signal- eller pulskabeln från ECU är förgrenad en bit in i härvan med en kabel till vardera tändspolen. Manualen säger att Du endera följer pulskabeln till dess att den går ihop och skarvar in PQ8 efter att kablarna möts. Alternativt klipper Du bägge pulskablarna nära spolen, tvinnar ihop de bägge pulskablarna igen innan Du kopplar in dom mot svart/grön kabel i PQ8-härvan. Den gröna kabeln från PQ8-härvan förgrenar Du ut till pulsingången på tändspolarna.

- Ducce använder kablarna från cyl 1 och 4, det är väl förmodligen lämpligt även på Din hoj. Att cylinder 1-kontakten används är viktigt, då PQ8 kalkylerar varvtalet från den utgången (om jag förstod Cordona-folket rätt). De andra pluggarna (cyl 2/3) kan Du helt enkelt koppla ihop mot varandra, så gjorde jag med den överblivna kontakten när jag monterade på min trippel...

Hoppas detta kan hjälpa lite grand - Lycka till:)

Jag vet att den ska in i den, men hur kablarna ska skarvas är min fråga. Finner det inte tillräckligt tydliggjort i manualen.

Alltså, på huvudkabelstammen, där ni ser en orange kabel i ett "hopp" mellan adaptrarna. Är det den kabeln som ska kapas och skarvas in till tändningsmodulen?

Last edited:
EDIT - jag refererade till färgerna från "Ducce"-bilden längst upp på sidan tre vilket inte stämmer med PQ8-härvan. Jag editerar inlägget nedan så färgerna överenstämmer med bilderna på sid 2. Och Du behöver inte tjafsa med de övriga kablarna, endast pulskabeln används av PQ8 - EndOfEdit.

- Din RSV har dubbla tändspolar per cylinder eller hur? Signal- eller pulskabeln från ECU är förgrenad en bit in i härvan med en kabel till vardera tändspolen. Manualen säger att Du endera följer pulskabeln till dess att den går ihop och skarvar in PQ8 efter att kablarna möts. Alternativt klipper Du bägge pulskablarna nära spolen, tvinnar ihop de bägge pulskablarna igen innan Du kopplar in dom mot svart/grön kabel i PQ8-härvan. Den gröna kabeln från PQ8-härvan förgrenar Du ut till pulsingången på tändspolarna.

Nepp, det är gamm-millarna som har dubbla stift. RSVR-04-> har en spole per cylinder som sitter tillsammans i ett coil-pack.

Nu har jag tyvärr inte elschemat i huvudet men det bör finnas en(ev 2)+matning och två styrning (-) från ecu. Funkar troligen som de flesta andra spolar, man laddar med +&minus, när minus bryts skjuts gnista.
Antar att cordonan jordar ner minus under växling=ingen gnista skjuts.

Roffe, tändspolarna går ihop till en s.k "twin coil". Och ut ur den går 1 styck adapter mot ecun. Denna adapters kabel består av 3 st wires. 2 av dom är signaler / pulser. Dessa har jag identifierat. Inga problem.

Jag undrade väl nu bara egentligen om det var den orange "loop"-kabeln (på bild) som skulle kapas... eller någon av de andra.

Nr1 och Nr4 kommer jag använda jepp.

Nu kanske jag har fel... men va det inte så att 98-03 har dubbla tändspolar per cylinder eftersom de toparna har två stift per cylinder..och 04-> har enkel stift per cylinder = en tändspole per cylinder?

Spåra inte in på gamla Aprilia nu. Det är en 2006 års det gäller.

Här är en bild som visar hur läget är... HUR ska det kopplas!?

Som ni ser på kabelstammen för PQ8 så går det en massa kablar. Vilken ska jag koppla in mig på? Samt, vad gör jag med resten av kablarna? "Pluggar ihop" ändarna eller?

Bifogat

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    62 KB · Visningar: 61
OK, då förstår jag bättre hur det ser ut. Fast designen med twin coils förvirrar mig fortfarande något. Instruktionerna utgår ju huvudsakligen från designer med spole inbyggd i tändhatten, Denso alt Mitsubishi. Då har Du ingen jord dragen fram mot spolarna, bara en konstant +12V samt pulskabeln. När ECU/PQ8 jordar ges gnista.

Nedanstående gäller under förutsättning att Du har separat twin-coil för varje cylinder, skulle Aprilia bara använda en coil för bägge cylindrarna kan Du naturligtvis inte tvinna ihop pulskablarna, då må Du koppla var och en av dom till separata pulskretsar (cyl1/4) på PQ8. Men det greppar Du säkert själv.

Du kommer väl aldrig att använda snabbkopplingarna? Den orange kabeln i PQ8-härvan kommer Du därmed aldrig att använda, den ser bara till att +12V-strömmen obruten kommer fram mellan snabbkopplingarna när dessa används. Så den kan Du bortse ifrån.

Med Din senare postade bild i åtanke tror jag att Du ska tvinna ihop pulskablaget från spolen och ansluta till den Gula kabeln från PQ8. Sedan tvinnar Du ihop signalkablarna på ECU-sidan och ansluter till den Svart/Gula kabeln från PQ8. Den tredje ECU-kabeln (+12V?) rör Du aldrig. Denna process upprepas för den andra cylindern (om den nu finns).

Är Din bild en gemensam utgång för bägge spolarna/cylindrarna tvinnar Du inte ihop pulskablarna utan kopplar in den ena signalkabeln som jag beskrivit ovan till PQ8 cyl 1-kablarna, och den andra signalkabeln till PQ8 cyl 4-kablarna.

De överblivna pluggarna kopplar Du bara ihop så är dom skyddade för jordfel och annat elände.

...går ihop till en s.k "twin coil". Och ut ur den går 1 styck adapter mot ecun. Denna adapters kabel består av 3 st wires. 2 av dom är signaler / pulser. Dessa har jag identifierat. Inga problem.

Nr1 och Nr4 kommer jag använda jepp.

Last edited:
Jag har "kopplat" ihop nu. Första Nr 1 som de referar till som "grön", har ju även en grön som är grön med svart streck.

Jag har tagit den gröna och lött ihop "mot coil"-hållet, alltså mot "adaptern" som pluggas in i "coil"-grejen.
Samma sak med gula nr 4.

Även tagit den röda kabeln och matat till en 12v källa. Och jordat.

Slår på tändningen och själva enheten beepar till och det står 000. Det är "korrekt" så längt.

OCH NU FUNKAR DET

(skrev förklaringen ovan så andra i framtiden vet ;))

Och såklart har jag även testat och växla och det går ååå så mjukt och fint att växla utan koppling.

Last edited:
Grattis!:) Det är riktigt fina prylar som Cordona snickrar ihop...

...OCH NU FUNKAR DET
...Och såklart har jag även testat och växla och det går ååå så mjukt och fint att växla utan koppling.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back