Copyrightfråga

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Jag undrar i vilken utsträckning man kan skydda ordkombinationer och titlar rent juridiskt. Om jag till exempel ska släppa en skiva, är det okej att kalla den "Sgt Peppers lonely heart club band" eller "The DaVinci-code", kan jag ta mig artistnamnet Harry Potter utan rädsla för repressalier?

skilj på copyright och registrerat varumärke. Harry Potter, Da-Vinci koden o.s.v. är utan tvekan varumärken som ägs av någon girig firma i USA. Så länge du håller dig anonym borde det inte vara några problem, men om ägarna upptäcker dig och bedömmer att deras varumärke kan skadas av din verksamhet så får du nog ta lite skit. Kommer ihåg att någon pizzabagare fick order om att betala dyra böter för att han lanserade en OS-pizza lagom till händelsen.

mini-knutten skrev:
2660279 skilj på copyright och registrerat varumärke. Harry Potter, Da-Vinci koden o.s.v. är utan tvekan varumärken som ägs av någon girig firma i USA. Så länge du håller dig anonym borde det inte vara några problem, men om ägarna upptäcker dig och bedömmer att deras varumärke kan skadas av din verksamhet så får du nog ta lite skit. Kommer ihåg att någon pizzabagare fick order om att betala dyra böter för att han lanserade en OS-pizza lagom till händelsen.

Eller att yamma inte får kalla en av sina hoj Fazer här i Sverige

Chris Ash skrev:
2660230 Jag undrar i vilken utsträckning man kan skydda ordkombinationer och titlar rent juridiskt. Om jag till exempel ska släppa en skiva, är det okej att kalla den "Sgt Peppers lonely heart club band" eller "The DaVinci-code", kan jag ta mig artistnamnet Harry Potter utan rädsla för repressalier?
Kallar du dig Hairy Putter och släpper skivorna "DaVinci-cod" och "Sgt Slappers lonely hearts club band" så borde det vara rätt så lugnt.

Esquire skrev:
2660286 Kallar du dig Hairy Putter och släpper skivorna "DaVinci-cod" och "Sgt Slappers lonely hearts club band" så borde det vara rätt så lugnt.

Inte helt säkert - läste precis om en produkt (handsfree) som kallades Pokia. Nokia stämde & de fick byta namn. Nu är det inom varuregistrerat område så det är kanske lite annorlunda med cr då. Vet dock att det finns ett svenskt band som heter Narnia och de lär inte ha bytt namn.

Jag kan personligen tänka mig att "Sgt Pepper"-tilltaget på sin höjd genererar uppmärksamhet och bannor i musikpress medan man nästan garanterat får backning för "Harry Potter" och "DaVinci-code".

Linda Rosing hade ju ändrat sitt riktiga namn till Bionda, istället för att kalla sig det, bara för att en italiensk discodrottning hade hetat det 1979 eller vad det var.

Borde inte vara några problem så länge du inte gör storparodi på temat eller gör nåt som skadar namnet du "snott". Blind Guardian släppte en platta år 2002 som hette "A Night at the Opera" som de rakt ut sa att namnet var lånat från Queens platta med samma namn. Jag tror att den artistiska friheten är rätt stor faktiskt, band snor ju namn både här och där ifrån hela tiden utan att nån säger nåt...

Last edited:
En optiker i Malmö hette tidigare "Ferrari Optik", men heter numera "Ferraro Optik"...

Apropå Linda Rosing, jag undrar om hon egentligen inte är ett geni som lurat oss alla. Antingen det eller så är hon så sanslöst pantad att man får hoppas hennes barn är adopterade så genbanken dör ut.
Jag läste DN På Stan idag:

Bifogat

• rosing.JPG
    rosing.JPG
    68.1 KB · Visningar: 55
Markus skrev:
2660853 Apropå Linda Rosing, jag undrar om hon egentligen inte är ett geni som lurat oss alla. Antingen det eller så är hon så sanslöst pantad att man får hoppas hennes barn är adopterade så genbanken dör ut.
Jag läste DN På Stan idag:
Jag tycker vi ska vara snälla mot linda rosing! Minns ni inte när hon grät ut i aftonbladet då hon hade tagit kokain flera gånger! Hon hade ju varit nere i det tyngsta drogträsket i typ två veckor! En människa som levt ett så tungt liv kan inte ha det lätt.

Uppmaning till Swedie: Låt Chris_Ash byta sitt nick till Harry_Potter.

Eller bara gör det åt honom nu så är det gjort utan att han behöver fråga :)

honkiie skrev:
2661161 Jag tycker vi ska vara snälla mot linda rosing! Minns ni inte när hon grät ut i aftonbladet då hon hade tagit kokain flera gånger! Hon hade ju varit nere i det tyngsta drogträsket i typ två veckor! En människa som levt ett så tungt liv kan inte ha det lätt.

Jag tror hon driver med oss, den som hänvisar till att den sjungit på Kyrkans Barntimme som svar på frågan om sin musikerfarenhet måste bara vara ett geni.

Markus skrev:
2661316 Jag tror hon driver med oss, den som hänvisar till att den sjungit på Kyrkans Barntimme som svar på frågan om sin musikerfarenhet måste bara vara ett geni.
Jag måste faktiskt erkänna att det är lite för dumt för att vara sant. Måste nästan forska djupare i det här. Hon kanske egentligen är en comical mastermind och har drivit med hela svenska folket i flera år nu, isåfall så är hon min största idol.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg