Copyright rättigheter etc?

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Hej!

Om jag hyr en film på tappen så får jag ju förståss inte kopiera den ens för eget bruk, så långt är jag med. Man får ju spela in saker från TV och spara antar jag? Får man sedan låna ut det bandet till någon vän? Får man sälja en kopia till någon? Får man kopiera åt någon gratis och ta betalt för kopieringsjobbet?

Ett exempel:

Jag spelar in Plus från TV med en DVD brännare. Kan jag sedan sälja kopior på det programmet? Får jag kopiera skivan och ge till en vän? Får jag kopiera skivan och ta betalt för tiden jag kopierar och sedan ge till en vän? Får jag sälja skivan? Är det någon skillnad fall jag t.ex spelar in sällskapsresan istället för Plus?

- Johan

UrbanTiger skrev:
Varför inte prova och se vad som händer :gnissla

Ingen av mina vänner har anmält att dom lånat, fått eller betalat för liknande. Och så kan jag berätta att det är en jävla skillnad mellan Sällskapsresan som är en spelfilm och Plus som är ett konsumentmagasin med Sverker Olofsson. Båda har ungefär samma underhållningsvärde, dock :D
Vore jobbigt att prova i två år bara för att sedan se att det händer något. Kan bli dyrt på något sätt...

mr_rockster skrev:
Tack för din fantastiska hjälp... Var går gränsen då?

Sälja får du inte göra, för då gör du ekonomisk vinning av det hela. Att spela in från TV för "eget bruk" är OK, och det betalar du dessutom för i form av kassettavgift på DVD-R osv som ligger i priset på mediat.

Sedan förändras dessa regelverk i princip kontinuerligt den senaste tiden och under överskådlig tid framöver till konsumentens nackdel, så de regler som gäller idag behöver inte gälla nästa år....

sweborn skrev:
Sälja får du inte göra, för då gör du ekonomisk vinning av det hela. Att spela in från TV för "eget bruk" är OK, och det betalar du dessutom för i form av kassettavgift på DVD-R osv som ligger i priset på mediat.

Sedan förändras dessa regelverk i princip kontinuerligt den senaste tiden och under överskådlig tid framöver till konsumentens nackdel, så de regler som gäller idag behöver inte gälla nästa år....
Men jag får kopiera till folk om jag inte gör ekonomisk vinning på det?

Kan man isåfall göra en deal typ. Jag kopierar Plus på DVD från SVT gratis och bjuder på skivan om du köper en coccosboll för 100:- av mig?

- Johan

mr_rockster skrev:
Men jag får kopiera till folk om jag inte gör ekonomisk vinning på det?

Kan man isåfall göra en deal typ. Jag kopierar Plus på DVD från SVT gratis och bjuder på skivan om du köper en coccosboll för 100:- av mig?

- Johan

Det är väl samma som med svartkontrakt på lägenheter, köp min unika lampa för XXX kronor så råkar får du detta kontrakt på 55m2 lägenhet på köpet. Inte så lagligt egentligen, men vad går att bevisa?

Om "folk" innebär en begränsad krets, så..... om det däremot innebär godtyckliga läsare på blocket.se är det en annan grej.

Okej! Och det är ingen skillnad fall jag spelar in sällskapsresan eller Plus? Eller laddar hem ett klipp som har sänds på TV från internet eller?

- Johan

Kopia betyder ju "en exakt avbildning" så kanske går det att gå runt lagen om man lägger in nåt i filmen såsom text eller så ? Då gäller det ju inte en "exakt avbildning" längre ...

Mr B skrev:
Kopia betyder ju "en exakt avbildning" så kanske går det att gå runt lagen om man lägger in nåt i filmen såsom text eller så ? Då gäller det ju inte en "exakt avbildning" längre ...

Att ändra upphovsrättsskyddade verk är inte heller OK....

En piratkopia är och förblir piratkopia oavsett om det filmats mot bioduken, bandats från TV eller bränts med hjälp av datorn. Det är inte tillåtet att göra kommers på andras kopierade verk.

Hur som helst var det ju ok att sälja till ett slutet sällskap (tex Sporthoj.com eller liknande). Hade blocket varit en medlemssida så hade det väl varit ok där med antar jag ...

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard