Copyright-fråga

• Thread starter Thread starter s9d8as0vjk
  • Start date Start date

s9d8as0vjk

Guest
Är det någon här som har bra koll på Copyright-frågor ?

Det finns ett specifikt case som jag undrar över och det är som följer:

Jag har startat upp en prisjämförelsetjänst för fiskeprylar och har hela tiden frågat butikerna om jag får indexera deras priser och sedan publicera detta på webben. Dock så är jag lite fundersam om jag verkligen behöver göra detta då det ofta fördröjer upplägget väldigt mycket. En del butiker får jag inget svar från alls osv ...

Så frågan blir väl egentligen, får man plocka ut produktnamn, pris, direktlänk, bildlänk från en websida och sedan publicera på en egen websida utan att få tillstånd av ursprungssidan ? Givetvis finns det en länk till ursprungssidan i min tjänst.

Sedan vill jag ju även visa en bild bredvid produkten och då är det såklart smidigast att "Hotlänka" bilden direkt från ursprungsbutiken. Är detta ok eller inte ok om man sätter ut ursprungslänken vid sidan av ?

Man skulle kunna jämföra med ex Googles söktjänst där både information och bilder finns upplagda och jag antar att dom inte frågat alla websidor om lov.

Det finns en länk till min tjänst här om jag var otydlig här ovan.
http://www.fiskesnack.com/productsearch/index.php

Kasta iväg ett mail till prisjakt.se och fråga hur de gjort?

Enkelt uttryckt finns ingen upphovsrätt på priserna - bara att publicera. Bilderna däremot är upphovsskyddade. Jag kan dock tänka mig att de flesta bilderna är från tillverkarens marknadsföringsavdelning och dessa brukar vara fria att sprida. Men du måste kolla upp varje enskild bild.

Att länka till bilden på en butiks hemsida är att snylta på dennes bandbredd, även om bilden i sig själv är godkänd för publicering. Det gillas vanligtvis inte och risken är att butiken en dag stoppar visningen av bilderna och då får du ett jobb att ersätta alla bilder på din sida.

allaannonser.se gör detta, dock utan direktlänkning av bilder.
Dom har varit stämda ett antal gånger men som jag förstår det klarat sig genom att kasta användaren vidare till originalannonsen vid klick.

En semiinteligent gissning är väl att dom inte frågat eftersom dom då skulle fått nej :)

pricerunner gör ju ngt liknande som med sina små webrobotar söker av massor av ställen för att hämta data till sajten. Där blir det ju iofs mer reklam tillsammans med en helt annan service än där originalet fanns.

Att rent indexera, tvätta content och publicera det under annan domän utan tlllåtelse är brott mot copyrightlag, tveklöst. Men på vägen dit finns det ju gråzoner...

/Danne

Ok, då låter det ju som att det bara är att köra när det gäller produktnamn & pris. Jag var/är osäker på om deras inskrivna produktnamn kan hamna under copyrightskyddet men om allaanonnser.se gör det så borde det ju vara fritt fram.

Det här med bilderna blir ju ett litet problem men om butiken går med på att direktlänka in den så blir det ju mer "gratisreklam" för dom.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg