Coolt med xenon

Hej!
Läste igenom tråden och fick inget direkt svar. Är detta lagligt?
http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xenon-motorcykel-kit/bike-bi-xenonkit.html

På halvljus är det kört men hört många som besiktat med det i helljuset, det är förstås om du har hel och halv i enskilda lampor som ex. gsxr 03-08 har

Själv beställde jag ett 55w 4300k xenonkitt till helljuset till min hoj. 130kr inkl. frakt :D då valde jag inte billigaste alternativet, finns billigare men det kittet jag beställde såg välgjort ut och hade enkel installation.

http://www.ebay.com/itm/121256060125?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2648
 
Nej är väl det korta svaret. Kanske om besiktningsmannen endera är blind eller skiter i det.
Xenonljus kräver nivåreglering vilket bara hojar som t.ex vissa BMW där xenonljus är original, har.
Det lär? dessutom vara ett specifikt E-nummer på xenonstrålkastare....
Så bara xenonkonvertering av Hn-strålkastare är aldrig? lagligt...
Kan dementera det. Det går att besiktiga med Xenon utan att ha nivåreglering.

Lagen säger att du inte får ha det på halvljus men det fungerar inte så i praktiken. Ska inte vara några problem att besiktiga med halvljus som Xenon.

Källa: Kompis som jobbar som besiktningsman och besiktigar motorcyklar och har så gjort en längre tid. :fakta
 
Last edited:
Kan dementera det. Det går att besiktiga med Xenon utan att ha nivåreglering.

Lagen säger att du inte får ha det på halvljus men det fungerar inte så i praktiken. Ska inte vara några problem att besiktiga med halvljus som Xenon.

Källa: Kompis som jobbar som besiktningsman och besiktigar motorcyklar och har så gjort en längre tid. :fakta

då är det fel info på denna sida om man sak lita på det du säger http://www.bilupplysningen.se/xenon/xenonkit-eftermonterat-/information/261
 
Kan dementera det. Det går att besiktiga med Xenon utan att ha nivåreglering.

Lagen säger att du inte får ha det på halvljus men det fungerar inte så i praktiken. Ska inte vara några problem att besiktiga med halvljus som Xenon.

Källa: Kompis som jobbar som besiktningsman och besiktigar motorcyklar och har så gjort en längre tid. :fakta

Vänta nu.

Din kompis, som jobbar som besiktningstekniker och ansvarar för att fordon är i lagligt skick, struntar i att anmärka på olaglig belysning?

Påminn mig att inte anställa honom äru snäll :gnissla

EDIT: Men påminn mig samtidigt att åka till hans station med min bil för den har ett fel som laglydiga tekniker skulle gnälla på.
 
Last edited:
Vet inte om det är samma för motorcyklar, men till bilar så räcker inte nivåreglering på fordonet - lamporna ska ha automatisk höjdinställning i vilket fall som.

Det är närmare 3ggr mer ljusutbyte ur en 4300K 35W Xenon än en vanlig H7, är Xenon inte rätt inställd bländar den rejält så det ska vara no-no att ha det. Jag misstänker att både drivdon och lampor håller bättre kvalitet än Kina low-cost. Var lite observanta på om ljusutbytet på en Xenon sjunker. Det som sagts till mig är att om gasen inte är riktigt ren så börjar den med tiden att smutsa ner glaset, som blir varmt - för varmt och så exploderar lampan. Har man otur går reflektorn åt skogen.

På helljus tror jag "ingen" bryr sig, men på halvljus borde det inte gå genom besiktningen - det gör det inte på bilar. Klart det kan slinka emellan, men det avgör man själv om det är enklare att byta innan eller efter om man får påpekande.

Sedan är det vettigt att ligga på 4300K om det är ljusutbyte man strävar efter. Dessutom gör det livet enklare för de bilar som har helljusautomatik - de har koll på färgtemp för att avgöra om det är ett mötande fordon eller inte. Och ligger man utanför spannet så riskerar man att bli bländad.
 
Kan dementera det. Det går att besiktiga med Xenon utan att ha nivåreglering.

Lagen säger att du inte får ha det på halvljus men det fungerar inte så i praktiken. Ska inte vara några problem att besiktiga med halvljus som Xenon.

Källa: Kompis som jobbar som besiktningsman och besiktigar motorcyklar och har så gjort en längre tid. :fakta

Jovisst, det går också att besiktiga högerväxlade cyklar nyare än 1974 års modell!
Det gör det inte "lagligt". Så visst det går nog att besiktiga med Xenon utan nivåreglering(av strålkastaren). Jag känner också till flera som säger sig gjort det. Är det sen så att det verkligen skulle finnas någon mc med originalxenon utan nivåreglering(av strålkastaren) så får jag väl betrakta mig som upplyst.
Den som bryter mot lagen skall vara medveten om det! Oavsett att din kompis inte följer reglerna så kan man få, antar jag både besiktningsföreläggande och ev.böter av polis.
 
"Ändrat utförande
Avser avsiktlig ändring av det godkända utförandet
exempelvis
- strålkastare förses tape som skymmer del av ljusöppningen
- montering av stenskottsskydd som ger påtagligt svagt ljus (färgat stenskottsskydd ska inte godkännas), eller
- när det klart kan konstateras att konventionella strålkastare (hel-, halv- och dimstrålkastare) har bytts mot xenonstrålkastare."

http://www.transportstyrelsen.se/sv...139332E3138322E35322E3732:5247048489213169154
 
Jag har inte sagt att det är lagligt, det är någon annans ord.

Kommer inte ihåg exakt vad kompisen hade för motivering. Men jag minns att han påpekade att ett halvljus som är felinställt är olagligt varken det är xenon eller halogen.

Det skulle även finnas någon bil som gjorde lagen omöjlig att applicera. Å andra sidan, jag har nivåreglering på min cykel, även om det är manuellt. :näsblod

Sen kan jag bara inflika med egna tankar om det hela och om man det ökar trafiksäkerheten så förstår jag inte varför man inte skulle anmärka på det hos besiktningen. Det är väl därför besiktning finns för sjutton, för att hålla våra fordon trafiksäkra?
 
Last edited:
...Är det sen så att det verkligen skulle finnas någon mc med originalxenon utan nivåreglering(av strålkastaren) så får jag väl betrakta mig som upplyst.
Den som bryter mot lagen skall vara medveten om det! Oavsett att din kompis inte följer reglerna så kan man få, antar jag både besiktningsföreläggande och ev.böter av polis.
Halvt rätt, har nämligen för mig att dit finns någon sportig bil som det ligger till så med och det krånglar till hela systemet, "Hey, den här bilen har xenon original utan automatisk nivåreglage!?"

Kan påpeka att det inte bara är min kompis personliga åsikt att godkänna xenonlysen utan att det generellt även är besiktningsföretaget åsikt, eller ja, tolkning av lagen i praktiken med hänsyn till att vissa fordon faktiskt har xenon utan autoreglage original.
 
Last edited:
Jag har inte sagt att det är lagligt, det är någon annans ord.

Kommer inte ihåg exakt vad kompisen hade för motivering. Men jag minns att han påpekade att ett halvljus som är felinställt är olagligt varken det är xenon eller halogen.

Det skulle även finnas någon bil som gjorde lagen omöjlig att applicera. Å andra sidan, jag har nivåreglering på min cykel, även om det är manuellt. :näsblod

Sen kan jag bara inflika med egna tankar om det hela och om man det ökar trafiksäkerheten så förstår jag inte varför man inte skulle anmärka på det hos besiktningen. Det är väl därför besiktning finns för sjutton, för att hålla våra fordon trafiksäkra?

Hrm ja alltså... vad tror du är tanken med automatisk nivåreglering?

Juridik är en bedömningssport och därav kan det vara bra att läsa, i detta fall, aktuell föreskrift. I annat fall är risken att enskild persons tolkning läggs fram som fakta som tredje part gjort ytterligare tolkningar av och så är karusellen igång.
 
Inte för att vara sån men LED är, iaf för mig, synonymt med svag mysbelysning. Alltså inte tänkt som färdbelysning.

Nog för att det går att få starka LED lampor nuförtiden men det är svårt att få en vettig ljusbild misstänker jag.

Finns redan som originallyktor till ex. Prius, någon Lexus och tror att Audi har det också men inte helt säker. Ljusbilden löstes med 2-4 ljuskällor (halv alt. halv/helljus) men det stora kruxet är om jag förstått det rätt att avskärma/avleda värmen som genereas när dessa strålkastare ska drivas.
 
Last edited:
Hahaha jo, men tänkte att en LED-konvertering kanske fungerar annorlunda än en HID-konvertering av någon anledning :lol

Men men, tar det svaret som att det inte fungerar annorlunda :glömdet

Det är väl lite si och så med den egna läskunnigheten också....tydligen. :huvet

LED...vet faktiskt inte om lagstiftningen särreglerar LED på samma sätt som xenon. Men det finns god anledning att misstänka det. Framförallt för att intensiteten även där är större än för vanligt glödljus.
 
Jag köpte ballast 35w och en H7r (r=för reflektor, bländar inget) för 100sek inkl frakt på ebay. Funkar lysande på min BMW!
 
Finns redan som originallyktor till ex. Prius, någon Lexus och tror att Audi har det också men inte helt säker. Ljusbilden löstes med 2-4 ljuskällor (halv alt. halv/helljus) men det stora kruxet är om jag förstått det rätt att avskärma/avleda värmen som genereas när dessa strålkastare ska drivas.

Jo det är klart att sånt går att lösa. misstänker dock att det kräver att reflektorerna är gjorda på ett speciellt sätt från början, dvs det går inte bara slänga i en LED lampa från ebay och tro att det går bra.

Och ja även om själva ljuskällan inte blir alls varm i en LED så blir tydligen chippet varmt som fasen. De är dessutom vääldigt känsliga för värme så dåligt gjorda/dåligt placerade kan man inte räkna med alls bra livslängd på LED

Jag köpte ballast 35w och en H7r (r=för reflektor, bländar inget) för 100sek inkl frakt på ebay. Funkar lysande på min BMW!

Funkar som i lyser eller funkar som i korrekt ljusbild som inte bländar oavsett last och vinkel på motorcykeln?

Vore ju trist om man bländar mötande fordon av vägen varje gång man lägger ner hojen genom en kurva.

Kan tillägga att min bror xenonkonverterade sin FZ. Höll väl ungefär halva semestern innan lampan slutade funka och han var utan halvljus.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top