Coolmax underställ ?!

Jag har just beställ ett coolmax underställ så när jag vurpat i 200 så skall jag skriva en rapport om de fick skära bort skiten ur min skinka !!!:näsblod

Triggerhappy skrev:
2368560 Jag har just beställ ett coolmax underställ så när jag vurpat i 200 så skall jag skriva en rapport om de fick skära bort skiten ur min skinka !!!:näsblod

Det får du gärna göra, har en Nike Pro Longsleve tröja som funkar kanon :tummenupp
Inte billig någonstans men så mycket jag använt den denna sommar så kan jag inte klaga.

Skulle inte vara fel med några Coolmax kallingar desutom, nån som vet en butik i Sverige som säljer?

Redback skrev:
2368545 Dr.Bike, om du läser vad Triggerhappy skriver "Frågan gäller främst av "säkerhets" skäl...smälter materialet ?"så förstår du nog att rapporten från FMV är ointressant för mc.

Lägger till...om det inte gäller mc så är jag inne på samma linje som dig,lite väl mycket övertro på att Goretex fixar allt!

Jo rapporten är i högsta grad relevant. Det var bara JAG som inte tog upp det där med brännskador.
Men ok, vi kan ta med det oxå:

FMV tillsammans med försvaret konstaterade ÄVEN att naturmaterialen var överlägsna i brandskyddshänseende.
Detta visar även befälet varje år på napalmbanan, genom att sätta eld på ett antal lika stora bitar av olika plaggmaterial.
Så gamla 42-58:an är inte så dum trots allt!
90:an var kass i brandhänseende kan tilläggas, och vad försvaret ska ha NU som reservuniform vet jag inte, men under en övergångsperiod var ju 59:an reservuniform.
Sen att 90:an finns i en massa balla goretexvarianter osv är en annan historia.

Summan av kardemumman var iaf, precis som Trigger ponerar, att syntetmaterial förvärrade brännskadorna avsevärt.
Detta genom att de HÖJER temperaturen i stekytan då de brinner med mycket hög värme p.g.a högt energivärde :död

Ok,då är alla överens om att det inte är bra med underställ i syntetmaterial.
Men frågan är om alla syntetmaterial brinner lika mycket?Det kan vara så att coolmax är lika bra som naturmaterial,inte vet jag men tycker det är konstigt om dainese inte har koll på läget...

Redback skrev:
2369116 Ok,då är alla överens om att det inte är bra med underställ i syntetmaterial.
Men frågan är om alla syntetmaterial brinner lika mycket?Det kan vara så att coolmax är lika bra som naturmaterial,inte vet jag men tycker det är konstigt om dainese inte har koll på läget...

Absolut!
Det måste finnas grader i helvetet.
:)

Dr.Bike skrev:
2368926 Jo rapporten är i högsta grad relevant. Det var bara JAG som inte tog upp det där med brännskador.
Men ok, vi kan ta med det oxå:

Detta genom att de HÖJER temperaturen i stekytan då de brinner med mycket hög värme p.g.a högt energivärde :död

Hej allihopa, jag lånar gärna ut mitt coolmaxställ om nån vill testa :cdevil

Triggerhappy skrev:
2369293 Hej allihopa, jag lånar gärna ut mitt coolmaxställ om nån vill testa :cdevil

Beror på...

Ni kör ju "varma bingens princip" på hojen... så jag antar att det kommer gälla för detta ställ oxå!? :lol

Dr.Bike skrev:
2368460 Får kolla Coolmax. Annars blir det sidenpyamas under skinnstället!

Problemet med många material som sägs kunna "andas" bort fukt osv är att de är suveräna när de är nya och rena.
I det militära provade man dessa material i alla dess former: gore-Tex, Sympa-Tex, Craftunderställ, You name it.

Alla var bra på sitt sätt, men efter tre dygn i busken började de små porerna i dessa undermaterial att sätta igen, och materialen tappade hela sin förmåga.
Nu blev de bara som att ha en våt glad-pack på sig...
(jaja det finns de som gillar sånt oxå :rolleyes: )

Ulfrotte´blev svaret i försvaret. Här hade man ett blandmaterial av två naturmaterial. Ylle, som värmer fast det är vått, och så den bekväma och mysiga bomullen.

Så visst - gärna goremax hit och Cooltex dit, men jag är ändå alltid lite skeptisk tack vare den där rapporten från FMV.

Nu ska jag inte vara den som är den men jag vågar ändå påstå att craft-underställ är 1000ggr bättre än försvarets. Jag körde med ett sånt i Villingsberg i vintras, 10 dagar konstant användning, hade alltså inte av det en enda gång. Det gick sönder i skrevet men helvete vad torr och varm man var! Eftersom termometern inte riktigt kunde bestämma sig vilken sida av nollan den skulle hålla sig blev man ju blöt men 2-3 minuter efter att man ställt sig upp var man torr igen! Vågar hävda att varken 90-skjortan eller "flygarstället" (ullfrottëgrejset) är ett par ljusår sämre.

Problemet med försvarets ställ är ju att de förlorar passformen så pass snabbt. Med sånna här material gäller det ju att ha tight passform och 90-skjortan har inte det efter några dagar... Ullfrottéstället var för varmt för att användas kontinuerligt i svenskt klimat :rolleyes:

Summa sumarum kan jag gå i god för Crafts underställ, de funkar även efter ett par dagar i skogen! :) Däremot är inte McKinleys ställ lika bra (fick ett sånt när jag reklamerade Craftstället, det ska ju klara jägartjänst tycker man :tungan ) men funkade även det efter två veckors användning (kontinuerligt).

Sen att 90:an finns i en massa balla goretexvarianter osv är en annan historia.

Nää, det e inte 90:an. Inte de som de flesta springer runt med iaf, det är Taigas ställ och kostar 8000kr för allt. Finns även i vinterkamo. Sen har ju SSG några spezialare men de är ju inte vanliga människor ;)

Last edited:
Dr.Bike skrev:
2368460
Så undermaterialen hade alltså en nackdel över tiden.
Detta problem lär man ju inte stöta på i det civila då man kommer åt en tvättmaskin, men det visade sig oxå att allteftersom så satte porerna igen på vissa av dessa undermaterial oavsett tvättning.
De tappade alltså sin förmåga gradvis.

:fakta man ska inte använda sköjmedel när man tvättar coolmax och liknande tyger eftersom det kan hindra plaggen att andas.

Mitra skrev:
2371019 :fakta man ska inte använda sköjmedel när man tvättar coolmax och liknande tyger eftersom det kan hindra plaggen att andas.
Y3 eller går det lika bra med vanligt tvättmedel?

Herr Larsson,berätta nu sanningen om hålet i skrevet-för mycket ärtsoppa?:D

Mitra skrev:
2371019 :fakta man ska inte använda sköjmedel när man tvättar coolmax och liknande tyger eftersom det kan hindra plaggen att andas.

Ehh...nej, och var säger jag det?

Får väl fördjupa uttalandet ytterligare i DEN riktningen oxå dådå!! :lol

Försvaret rekommenderade ENDAST ett tvättmedel utan tensider och ffa inga optiska blekmedel. Ett tvålflingepulver (minns inte vad det hette) var da shit då iaf.
Naturtvättmedel skulle det iaf vara. Så även såpa, såpvarianter osv var tillåtna.
Helst skulle det maskintvättas som fintvätt (tror det är runt 30 grader?) Eller handtvätt.

Och såklart: inget mjukmedel...

En annan parameter är ju också att syntet stinker :skrämd när man svettas i det, till skillnad från bomull. Bomull absorberar svett på gott och ont. Svettas man bara lite lagom kan man använda bomull många gånger, men ett i syntet vill man nog skölja upp för det luktar direkt. Svettas man mycket så kan man tvätta bomullsunderstället eller syntetunderstället, men här har det sistnämnda dessutom skickat mycket mer svett vidare ut i skinnstället, och hur tvättar man det? Här lite om material (men inget om brännskador) http://www.outside.se/index.php?id=127

Redback skrev:
2371209 Y3 eller går det lika bra med vanligt tvättmedel?

Herr Larsson,berätta nu sanningen om hålet i skrevet-för mycket ärtsoppa?:D

Hehe, nä det hade jag slutat att äta vid det laget, dessutom käkade vi VA-mat den veckan :) Vågar jag berätta att hålet uppkom i tältet? ;)

Dr.Bike skrev:
2371336 Ehh...nej, och var säger jag det?

Får väl fördjupa uttalandet ytterligare i DEN riktningen oxå dådå!! :lol

Försvaret rekommenderade ENDAST ett tvättmedel utan tensider och ffa inga optiska blekmedel. Ett tvålflingepulver (minns inte vad det hette) var da shit då iaf.
Naturtvättmedel skulle det iaf vara. Så även såpa, såpvarianter osv var tillåtna.
Helst skulle det maskintvättas som fintvätt (tror det är runt 30 grader?) Eller handtvätt.

Jo det minns jag med. De sa också att 90an skulle återfå sina vattenavvisande egenskaper när man torktumlade men det stämde inte... Faktum är att 90an bara funkade bra när de var nya, efter 5-10 tvättar sög den istället upp vatten som en svamp...

Sen är det där tvättmedlet ett av de sämsta jag provat, minst en tredjedel stannade kvar i doseringsfacket när man tvättade :galen

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...