Triggerhappy
Måste man tvätta den?
Jag har just beställ ett coolmax underställ så när jag vurpat i 200 så skall jag skriva en rapport om de fick skära bort skiten ur min skinka !!!

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Triggerhappy skrev:2368560Jag har just beställ ett coolmax underställ så när jag vurpat i 200 så skall jag skriva en rapport om de fick skära bort skiten ur min skinka !!!![]()
Redback skrev:2368545Dr.Bike, om du läser vad Triggerhappy skriver "Frågan gäller främst av "säkerhets" skäl...smälter materialet ?"så förstår du nog att rapporten från FMV är ointressant för mc.
Lägger till...om det inte gäller mc så är jag inne på samma linje som dig,lite väl mycket övertro på att Goretex fixar allt!
Redback skrev:2369116Ok,då är alla överens om att det inte är bra med underställ i syntetmaterial.
Men frågan är om alla syntetmaterial brinner lika mycket?Det kan vara så att coolmax är lika bra som naturmaterial,inte vet jag men tycker det är konstigt om dainese inte har koll på läget...
Dr.Bike skrev:2368926Jo rapporten är i högsta grad relevant. Det var bara JAG som inte tog upp det där med brännskador.
Men ok, vi kan ta med det oxå:
Detta genom att de HÖJER temperaturen i stekytan då de brinner med mycket hög värme p.g.a högt energivärde![]()
Triggerhappy skrev:2369293Hej allihopa, jag lånar gärna ut mitt coolmaxställ om nån vill testa![]()
Dr.Bike skrev:2368460Får kolla Coolmax. Annars blir det sidenpyamas under skinnstället!
Problemet med många material som sägs kunna "andas" bort fukt osv är att de är suveräna när de är nya och rena.
I det militära provade man dessa material i alla dess former: gore-Tex, Sympa-Tex, Craftunderställ, You name it.
Alla var bra på sitt sätt, men efter tre dygn i busken började de små porerna i dessa undermaterial att sätta igen, och materialen tappade hela sin förmåga.
Nu blev de bara som att ha en våt glad-pack på sig...
(jaja det finns de som gillar sånt oxå)
Ulfrotte´blev svaret i försvaret. Här hade man ett blandmaterial av två naturmaterial. Ylle, som värmer fast det är vått, och så den bekväma och mysiga bomullen.
Så visst - gärna goremax hit och Cooltex dit, men jag är ändå alltid lite skeptisk tack vare den där rapporten från FMV.
Sen att 90:an finns i en massa balla goretexvarianter osv är en annan historia.
Redback skrev:2369913Herr Larsson,du är inloggad på sporthoj.com och inte www.lumparminnen.nu.
Dr.Bike skrev:2368460
Så undermaterialen hade alltså en nackdel över tiden.
Detta problem lär man ju inte stöta på i det civila då man kommer åt en tvättmaskin, men det visade sig oxå att allteftersom så satte porerna igen på vissa av dessa undermaterial oavsett tvättning.
De tappade alltså sin förmåga gradvis.
Y3 eller går det lika bra med vanligt tvättmedel?Mitra skrev:2371019man ska inte använda sköjmedel när man tvättar coolmax och liknande tyger eftersom det kan hindra plaggen att andas.
Redback skrev:2371209Y3 eller går det lika bra med vanligt tvättmedel?
Mitra skrev:2371019man ska inte använda sköjmedel när man tvättar coolmax och liknande tyger eftersom det kan hindra plaggen att andas.
Redback skrev:2371209Y3 eller går det lika bra med vanligt tvättmedel?
Herr Larsson,berätta nu sanningen om hålet i skrevet-för mycket ärtsoppa?![]()
Dr.Bike skrev:2371336Ehh...nej, och var säger jag det?
Får väl fördjupa uttalandet ytterligare i DEN riktningen oxå dådå!!
Försvaret rekommenderade ENDAST ett tvättmedel utan tensider och ffa inga optiska blekmedel. Ett tvålflingepulver (minns inte vad det hette) var da shit då iaf.
Naturtvättmedel skulle det iaf vara. Så även såpa, såpvarianter osv var tillåtna.
Helst skulle det maskintvättas som fintvätt (tror det är runt 30 grader?) Eller handtvätt.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |