Cool ???

Krona

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Ort
Melbourne, FL USA
Hoj
YZF600R -04
Jag hittade de här bilderna. Motorn lär vara någon 6 cyl Honda.
Vet inget mer...
:confused:
 

Bifogat

  • custom.jpg
    custom.jpg
    89.2 KB · Visningar: 931
  • custom2.jpg
    custom2.jpg
    89.5 KB · Visningar: 564
En Spondonram för Hondas gamla CBX-motor. En urtuff puffra som från Honda kom i en alldeles för tung och vek ram.
Andra tillverkare som gjort ramar för den puffran är bland annat Moto Martin och Egli.
 
Fler fakta för den som bara måste veta allt:
Man kan tro att puffran borde vara bred men den är bara ett par cm bredare i botten än många samtida 4:or. Både Kaw och Suz hade nämligen generator utanför veven på den här tiden (tidigt 80-tal), CBX hade allt sånt undanflyttat. Givetvis är den bredare uppe vid cyl/topp än 4:orna men som sagt inte så mycket bredare i botten.
1047 luftkylda cc, 4 ventiler på varje cyl (trist att slipa 24 ventiler!), om jag minns rätt runt 120 hk original. Motorn ger en sång som ger gåshud bara vid tanken. :tummenupp
Rixdyra motordelar, har ett svagt minne av att en komplett packningssats kostar runt 5000:-.

Btw om nån har en Martin-CBX som står och samlar damm så går det bra att skicka pm! :)
 
Robban_C skrev:
Fler fakta för den som bara måste veta allt:
Man kan tro att puffran borde vara bred men den är bara ett par cm bredare i botten än många samtida 4:or. Både Kaw och Suz hade nämligen generator utanför veven på den här tiden (tidigt 80-tal), CBX hade allt sånt undanflyttat. Givetvis är den bredare uppe vid cyl/topp än 4:orna men som sagt inte så mycket bredare i botten.
1047 luftkylda cc, 4 ventiler på varje cyl (trist att slipa 24 ventiler!), om jag minns rätt runt 120 hk original. Motorn ger en sång som ger gåshud bara vid tanken. :tummenupp
Rixdyra motordelar, har ett svagt minne av att en komplett packningssats kostar runt 5000:-.

Btw om nån har en Martin-CBX som står och samlar damm så går det bra att skicka pm! :)

Intressanta fakta! Fanns nån kille som byggde en cbx med suzuki toppkåpa(!!!)...en gul var det...aah läckraste hojen jag sett, steve tror jag killen heter...Ska leta upp en bild efter dagen kneg!

ehhrm var det inte du som var 2t frälst för ett tag sen? :gnissla :7peta
 
Ram till CBX1000-knota går lös på endast €8000, €7800 om man väljer the almighty GSXR1100 oljedroppare.
Då får man med tank och en svingjävel oxå! Börja bygga!
 
Fan, jag vill ha såna backspeglar. Någon som sett liknande på nåt ställe och kan tipsa mig :confused:
 
Superbee skrev:
Intressanta fakta! Fanns nån kille som byggde en cbx med suzuki toppkåpa(!!!)...en gul var det...aah läckraste hojen jag sett, steve tror jag killen heter...Ska leta upp en bild efter dagen kneg!

ehhrm var det inte du som var 2t frälst för ett tag sen? :gnissla :7peta


En svensk som vunnit caféracerklassen 2 år i rad ( high chapparall?) vann förra året på en så du beskriver.
 
Hittade denna hojen på "En dag på strippen" på Emmaboda Flygfält i Maj 2003. Precis som sagts innan....en Cbx 1047 i en spondonram. Kolla baken !!!.... MV Augusta så det bara smäller !!!.... Fick ståfräs bara jag såg den , så ni kan ju räkna ut vad som hände när killen startade hojen.... :censored
 

Bifogat

  • IMG_0237.JPG
    IMG_0237.JPG
    112.6 KB · Visningar: 346
That's an understatement..... :3freak
 
Robban_C skrev:
Fler fakta för den som bara måste veta allt:
Man kan tro att puffran borde vara bred men den är bara ett par cm bredare i botten än många samtida 4:or. Både Kaw och Suz hade nämligen generator utanför veven på den här tiden (tidigt 80-tal), CBX hade allt sånt undanflyttat. Givetvis är den bredare uppe vid cyl/topp än 4:orna men som sagt inte så mycket bredare i botten.
1047 luftkylda cc, 4 ventiler på varje cyl (trist att slipa 24 ventiler!), om jag minns rätt runt 120 hk original. Motorn ger en sång som ger gåshud bara vid tanken. :tummenupp
Rixdyra motordelar, har ett svagt minne av att en komplett packningssats kostar runt 5000:-.

Btw om nån har en Martin-CBX som står och samlar damm så går det bra att skicka pm! :)

En liten korrigering....

-78:orna gav 105 hästar på pappret..(inte på bakhjulet eller i verkligheten).....dock funkade det inte så bra så till -79 trimmades dom ner till 100 jämnt...(dom första hade i stort sett en MINIMIförbrukning på litern, dom andra kunde kanske gå på under litern på tomgång...!)

Dock funkade resten inte så bra....dåligt eller nästan inget vrid...o motorer som inte höll många mil, inga haverier men dom slets ut rätt fort.
Om jag inte minns fel var ur-CBX:en Hondas första motor som man använde datorer att räkna ut lagerytor osv o det funkade tyvärr inte så bra i första försöket.
...så -81 vart det en helt nu hoj förutom motorn o sen efter -82 fanns dom inte mer....
Men snygga var/är dom o än i dag finns det bara en hoj som har skönare ljud...(förutom enormt vrid o hållbarhet oxå)....
Ni kan ju vissa vilken....

Ha det
 
Last edited:
UrbanTiger skrev:
Spondonramarna lär ha varit wobbliga av sig på sin tid. Fina att se på är dom i alla fall.
På sin tid?
Dom är ju högmoderna. Dvs dom finns att köpa idag (eller i alla fall för bara nåt år sen). Tvivlar på att dom är så wobbliga men har ingen egen erfarenhet.
Däremot är Hondas originalram rätt wobblig (säkert ingen som betvivlar), framförallt den första generationen. Och där har jag egen erfarenhet. :tummenupp

kawa1300:
Ang effekten. Japp, nu när jag ser nuffrorna så känner jag så att säga igen dom. Men att CBX skulle ha haft klent vrid håller jag inte med om. Mina erfarenheter är att dom orkar bra. Iofs i en Martin-ram (som är lättare än Hondas) men ändå. Självklart ger dom inte lika mycket vridmoment som en Kaw 1300 men det säger sig självt när det skiljer 250 cc.
Å andra sidan finns det bigblock till CBX. Då får man både cc och modern teknik (4-ventil). :tummenupp
Finns det bigblock till Kaw 1300? :)


Edit: Och Spondon fanns inte (såvitt jag vet) på den tiden motorn var modern.
Vilken annan motor från den tiden har det börjat tillverkas sportramar till "i modern tid"?
 
Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top