Cool moj, en "nedväxlingsblippare!" Är det bra?

Det låter snudd på omöjligt att få till bra nedväxling utan koppling... eller? Att blippa gasen i det läget hjälper väl inte?

Aprilia RSV-4 har "blippare" standard, vilket gör att man inte behöver använda koppling, har jag läst. De som har den hojen kanske kan svara på hur bra det funkar?

Det låter snudd på omöjligt att få till bra nedväxling utan koppling... eller? Att blippa gasen i det läget hjälper väl inte?

Det borde väl hjälpa på samma sätt som när man släpper gasen/bryter tändningen när man växlar upp. En liten blipp gör så att momentet försvinner från dreven och man kan trycka i växeln. Det svåra är väl att blippa lagom mycket.

Det är sant, om man tänker sig en motorbroms-situation så blir det ju lite som en quickshifter fast tvärt om, så det kanske funkar. Känns spontant väldigt lurigt att justera in hur länge och hur högt man ska blippa bara.

Sen är min egen upplevelse att nedväxling utan koppling aldrig blir särskilt smooth, hur försiktig man än är. Därav skeptisismen. :)

Det är sant, om man tänker sig en motorbroms-situation så blir det ju lite som en quickshifter fast tvärt om, så det kanske funkar. Känns spontant väldigt lurigt att justera in hur länge och hur högt man ska blippa bara.

Sen är min egen upplevelse att nedväxling utan koppling aldrig blir särskilt smooth, hur försiktig man än är. Därav skeptisismen. :)
Håller med, måste vara lurigt att justera in, men det hade varit roligt att testa! :)

Christer Miinin testade ju ett gäng olika BMW S1000RR i senaste numret av Bike och där hade en av varianterna denna funktion och han förklarade hur det funkade... den skötte tydligen rubbet med mellangas och allt.
Men det var inte den här lösningen, det var via den databox de använder redan.

Jag körde en Lamborghini som hade detta och det var ju coolt, men jag trodde att den hade någon sorts "el-koppling" som blixtsnabbt frikopplade, mojen gav mellangs, en annan moj skickade i nästa lägre växel och så var det klart. Men som en "aftermarket-pryl".... hmmmmm

BORIS!!! Var är du?

Funkar fint :tummenupp
Vet en person som har det på sin MegaBusa Superseven med Hayabusamotor och det funkar hur bra som helst.

Jag sjælv anvænder ganska sællan koppling på nervæxling nær jag kør i stan eller lungt då jag tycker det går lika bra att møta snabbt med gasen.

Som de skriver i texten är det väl mest aktuellt för hojar som saknar slirkoppling. Med slirkoppling är det ju bara att dumpa handtaget.

Vad jag hört och om jag tolkat det rätt, så på Moto GP hojarna är blipparen till för att ge mellangas vid nerväxlingar utan att röra handled och därmed slippa obalans vid ingångar till kurvor. Och dom använder kopplingen. Men det kan säkert Alatalo och Boris berätta om det stämmer.

Last edited:
Hur besvärligt är det att justera in den här mackapären då? Måste man offra en motor innan allt lirar 100%? :va
Står visserligen "easy installation", MEN det har vi hört förr :huvet

Vad jag hört och om jag tolkat det rätt, så på Moto GP hojarna är blipparen till för att ge mellangas vid nerväxlingar utan att röra handled och därmed slippa obalans vid ingångar till kurvor. Och dom använder kopplingen. Men det kan säkert Alatalo och Boris berätta om det stämmer.
Stämmer bra. Vet att det även används i WSBK och att BMW hade jätteproblem enligt bland annat Haslam innan de fick ordning på grejerna. Systemen i MotoGP och WSBK är så klart betydligt mer avancerade än de vi kan köpa över disk och ställa in.

Man kan ju undra vad förarna gör själva nuförtiden...

Först och främst: Auto-blip och slirkoppling har INTE samma ändamål.

Auto-blip gör att motorvarvet matchar den lägre växeln när du växlar ner. Visst kan du strunta i att frikoppla om du vill men det sliter en del om du inte gör det. Att MotoGP killarna gör si och så må så vara men de har en aningen större budget och kan slita hårdare på grejorna för att vinna tiondelar vilket man som vanlig dödlig inte har råd med helt enkelt.

Slirkoppling är en mekanisk slirfunktion som i princip förhindrar övervarv på din motor och justerar motorbromsen. Du kan ha olika hårdhet på fjädern som justerar slirfunktionen beroende på fästet och vilken motortyp du har.

Auto-blip justerar man inte efter olika förhållanden som man gör med slirkoppling, de är helt enkelt olika saker på en hoj som förenklar körningen och förhoppningsvis blir du snabbare med hjälp av dem.

/J

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...