Contour GPS och Conrad

Balthazar

Balans
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Dalby
Hoj
cr250 + rd350 = meck
Hej

Jag såg denna demo och blev helt förälskad!!!
Viewfinder i telefonen!!!! AWSOME!! :tummenupp


Jag jämförde på prisjakt och såg att Conrad Elektronik är avsevärt billigare än de gamla vanliga handlarna. Och priset verkar vara väldigt bra.

Conrad tar 3869:- och bjuder på frakten medans Sportscam dustin och cyberphoto tar 4600:-!!!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=774200
860240_RB_00_FB.EPS.jpg

http://www.conrad.se/?ref=prisjakt&subref=860240&article=860240


Har ni några erfarenheter av Contour kameran stält mot övriga HD-kameror utan egen skärm?
Men vad tror ni är det värt att köpa den och vänta på att det kommer?
http://contour.com/software/mobile (finns tyvärr inte än)
[YOUTUBE-ID]yFjIX484tt4[/YOUTUBE-ID]

Men vad tror ni är det värt att köpa den och vänta på att det kommer?
 
Last edited by a moderator:

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Riktigt nice.
Jag har inte riktigt gillat dom där, blir så dåligt ljud i dom. Men jag hittade detta nyss: http://ifraggle.com/2009/07/09/tradingwarrantyforaudio/
En mod för att kunna koppla in extern mic och då kunna få bra mycket bättre ljud, som denna som kör extern mic i ryggsäcken:

[YOUTUBE-ID]y2aDIdTDlIA[/YOUTUBE-ID]

En aning bättre ljud än den inbyggda micen :tummenupp
 

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Ort
Västerås / Göteborg
Hoj
KTM
Hade du skrivit denna tråd för en vecka sedan hade jag rekommenderat dig att hitta en student som kunde köpa från dustinhome med studentrabatten, då GPS versionen kostade ungefär 2400kr där t.om. förra veckan (vanliga 1080p versionen gick för 1700kr). Nu verkar de dock ha återgått till "normalpris", så då är det nog någon annan affär som gäller.

Jag valde GoPro:n över Contoure:n till exempel pga att den var vattensäker, bättre ljudupptagning, fetare vidvikel, expansionmöjligheter (nu med både LCD skärm och extra batteri), uppsjö av färdiga monteringsmöjligheter m.m.

Vad gäller bildkvalité så tycker jag inte det varierar så mycket, det beror nog mest på förhållanden.

GPS är nog ganska ballt genom att man kan t.ex. lägga in hastighetsmätare över videoklippen. Jag har för mig att Contour har någon internetbaserad tjänst för detta, men det finns även andra program. Detta skulle man såklart även kunna göra med vilken kamera som helst och en extern gps tracker (i telefonen t.ex.).

Att köpa Contour GPS bara för dess att kommande viewfinder funktion är jag dock lite skeptisk till själv, eftersom det kan bli lite förseningar i lanseringen. GoPro lovade t.ex. LCD skärmen till förra sommaren, men kom först nu tidigare i år.

EDIT: Läste igenom mitt inlägg och vill tillägga följande, de två kamerorna på marknaden nu som brottas om topplaceringen är just dessa två - och med alla plus och minus så är det nog hugget som stucket. Om man vill gå upp en prisnivå finns även POV HD, men denna vågar jag inte uttala mig om då jag inte har någon personlig erfarenhet av den.
 
Last edited:

Balthazar

Balans
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Dalby
Hoj
cr250 + rd350 = meck
Men hur coolt är det inte med att kunna ta upp telefonen mitt under en körning och ändra från 30fps till 60fps och göra ett fett hopp eller så.

Att ändra inställningar live under en körning och kunna se vart hjälmen pekar utan att ta av hjälmen är grymt. Jag vet att POV också kan det men för nära dubbla priset!
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Riktigt nice.
Jag har inte riktigt gillat dom där, blir så dåligt ljud i dom. Men jag hittade detta nyss: http://ifraggle.com/2009/07/09/tradingwarrantyforaudio/
En mod för att kunna koppla in extern mic och då kunna få bra mycket bättre ljud, som denna som kör extern mic i ryggsäcken:

[YOUTUBE-ID]y2aDIdTDlIA[/YOUTUBE-ID]

En aning bättre ljud än den inbyggda micen :tummenupp

mycket bättre ljud i ryggsäcken men ändå lät det som att det va ett kraftigt missljud ifrån motorn........................
 

Balthazar

Balans
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Dalby
Hoj
cr250 + rd350 = meck
Men åter till trådämnet en Contour GPS är nyare och tuffare än lillbror HD.

Jag vill diskutera Contour GPS och endast Contour GPS och inte den gamla kameran som slutade som Helsingborgs Dagblad! =)

Visst släng in nåra konkurrenter det e okej men prata om rätt kamera =)

Jag kollade lite på GoPro men skärmtillbehöret gör den sjukt tjock och den klickas fast bakpå kameran går alltså inte att se medan hjälmen är på.

Åter till årets coolaste funktion ViewFinder på Iphonen eller Android luren!!!
 

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
Contour har också gjort så man kan använda GPS:en i 4hz med ny firmware. Plötsligt går det att använda den för varvtider på riktigt. Overlay med t.ex. RaceRender blir lite enklare när videon automatiskt blir i synk med bra GPS data.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top